סוף לטרטור. בקרוב נשלם על חבילת אינטרנט אחת במקום על תשתית וספק בנפרד

סוף לטרטור. מהיום נשלם על חבילת אינטרנט אחת במקום על תשתית וספק בנפרד

אינטרנט זה מוצר אחד, אז למה אנחנו משלמים על תשתית וספק בנפרד? חברת בזק תתחיל לשווק חבילת אינטרנט ללא הפרדה בהנחית משרד התקשורת. ומה עם הוט?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

היום זה קורה: סוף לחיבור הכפוי לחברת תשתית ולספקית אינטרנט בנפרד – בשלב הראשון בבזק ולאחר מכן בהוט. למה הכוונה? מדובר ברפורמת האינטרנט ששמה קץ לעיוות של שנים, שבמסגרתו האינטרנט לא מסופק ע"י חברה אחת. כמעט לכל אחד יש אינטרנט בבית – מה שאומר שכמעט כל צרכן מכיר את הסידור המוזר הזה שבו הוא צריך להתחבר לספקית אינטרנט ולתשתית אינטרנט. במילים אחרות, להתחבר למשל לבזק בינלאומי או לאקספון כספקית אינטרנט ולבזק כחברת התשתית. זה כמובן מייצר הרבה בלגן ובלבול, ואין בזה שום היגיון.

כיום יש שתי חברות תשתית עיקריות – בזק והוט, וכמה ספקיות אינטרנט, כמו בזק בינלאומי, הוטנט, נטוויז'ן ועוד. הצרכנים משלבים בין אחת מחברות התשתית לבין הספקיות, מה שיוצר הרבה בלגן. החל מהיום ההפרדה בבזק תיפסק, ובשבועות הקרובים גם בהוט. הצרכנים ירכשו אינטרנט כמוצר אחד, מחברה אחת. המשמעות היא שגם במקרה של תקלה – לצרכן יש כתובת אחת ולא מטרטרים אותו.

את החבילה הצרכן לא חייב לקנות דרך בזק. הוא יכול לקבל את תשתית בזק גם דרך אחת החברות האחרות – כמו אקספון או טריפל סי, כך שהמגוון רחב.

השיטה דומה לזו שקיימת כיום בשוק הסלולר, כלומר, שיש חברות סלולר שיש להן תשתית (כמו פלאפון, פרטנר וכו') ויש חברות שקונות מהן את התשתית ומשווקות חבילת סלולר לצרכן (כמו רמי לוי, ש"רוכב" העל הרשת של פלאפון). הצרכן מבחינתו עושה השוואת מחירי חבילות ולא מעניין אותו מה קורה מאחורי הקלעים. הוא מקבל חשבונית מחברה אחת ואם יש לו תקלה יש לו כתובת אחת.

ביי ביי לחבילת אינטרנט של בזק מפוצלת עם ספקית אינטרנט

כיום בזק נמצאת בתנופת שיווק של חבילות גלישה מהירות. לקוחות שרוצים להצטרף לבזק, יכולים לבחור מגוון חבילות, כמו חבילת של תשתית + ספק במהירות 600 מגה, במחיר של 129-144 ש"ח לחודש. על רקע המהלך החדש, הושקה השיקה חבילת סיבים אופטיים של בזק במהירות 300 מגה – שהיא זולה יותר.

חבילה אחרת היא חבילת גלישה במהירות 2.5 ג'יגה, שאותה קשה לפספס עם הקמפיין בהשתתפות כוכבי קופה ראשית והמחיר שלה כבר מתחיל ב-174 ש"ח לחודש. כעיקרון, כל החבילות האלה אמורות להישאר כמובן זמינות, אבל הצרכן יוכל לרכוש אותן מבלי להיות לקוח של שתי חברות.

הלקוח בוחר ספק והמחיר משתנה בהתאם לספקית שבוחרים, בין הספקיות: פרטנר, סלקום, 099, 018, טריפל סי, 014 ובזק בינלאומי).

הפסקת התופעה של מנויים רדומים

כזכור, לפני שנה משרד התקשורת הודיע על החלטת שר התקשורת יועז הנדל לבטל את החובה שחלה על בעלות התשתית לפצל בין התשתית לספק. זאת, בסיומו של הליך שימוע שקיים המשרד. תחילתו של השלב האחרון מתאפשרת לאחר שחברות התשתית ביצעו, לבקשת המשרד, התאמות שיבטיחו שלמתחרים תהיה גישה שוויונית ובלתי מפלה לשירותים שהן מספקות במסגרת השוק הסיטונאי. עד כה היה ניתן היה לרכוש את השירות בצורה מפוצלת באופן שבו הצרכן רכש שירות תשתית אינטרנט בנפרד ושירות ספק אינטרנט בנפרד. הסדר זה פגע באיכות השירותים לצרכן בישראל. צרכנים שסבלו מתקלות פעמים רבות טורטרו בין חברת התשתית לספק, והתפתחה בשוק תופעת "מנויים רדומים" – המשך תשלום לא מודע לחברת התקשורת למרות הפסקת קבלת השירותים ממנה.

בשלב הבא הרפורמה תתרחב אל תשתית חברת הוט.

במשרד התקשורת מצפים כי ביטול ההפרדה יביא לשיפור מצבם של הצרכנים ושל התחרות בשוק האינטרנט באופן הבא:

  • שיפור בשירות שיקבל הצרכן בתחומי האינטרנט באמצעות יצירת "כתובת אחת" – חברה אחת שממנה מקבל הצרכן שירות מלא.
  • הפסקת תופעת "זריקת האחריות" שהתפתחה כתוצאה מההפרדה בין חברת התשתית לספק בנושאי תקלות ושירות.
  • מזעור תופעת "המנויים הרדומים", שגרמה לפי ההערכות לכ-50 מיליון ₪ תשלומים עודפים של הצרכנים בישראל בשנה, על מוצר שלא השתמשו בו. בשנה האחרונה המשרד הוביל לצמצום של למעלה מ-46% מהמנויים שסבלו מהתופעה, וממשיך לפעול בנושא.

במשרד התקשורת אומרים כי הרפורמה מייצרת מנגנונים שיבטיחו שגם שחקנים קטנים וחדשים יוכלו לפעול באופן אפקטיבי, שוויוני ותחרותי אל מול בעלי התשתית. בעלי התשתית יחתמו על הסכמים מחייבים עם חברות המבקשות לעשות שימוש בתשתית, הכוללים הסדרי פיצוי על הפרת תנאי ההסכם.

"אינטרנט הוא מוצר אחד. הפיצול גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה", אומר היום שר התקשורת יועז הנדל. "הרפורמה תסייע גם בעצירת תופעת המנויים הרדומים – עשרות מיליונים שיצאו מכיסם של אזרחים לשווא – ותתקן עיוות שפגע בצרכנים רבים".

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות