ביקורת סרטים בנטפליקס: "אל תסתכלו למעלה". סאטירה לא מספיק מתוחכמת

ביקורת סרטים בנטפליקס: "אל תסתכלו למעלה". סאטירה לא מספיק מתוחכמת

מתלבטים אם שווה לצפות בסרט "אל תסתכלו למעלה" בנטפליקס? הביקורת שלנו אמנם לא מהללת, ועדיין הוא מקבל המלת צפייה. למה? היכנסו לכתבה

לאונרדו דה קפריו וג'ניפר לורנס - אל תסתכלו למעלה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

כששני אסטרונומים מאוניברסיטת מישיגן מגלים כוכב שביט שישמיד את כדור הארץ תוך חצי שנה, הם בטוחים שנשיאת ארצות הברית תפעל מיד כדי להציל את האנושות. אלא שהשניים (לאונרדו דה קפריו וג'ניפר לורנס) מגלים שאת הנשיאה (מריל סטריפ) מעניינות יותר בחירות האמצע, ואת התקשורת מעניין יותר ריב מתוקשר בין שני סלבריטאים (אריאנה גרנדה וקיד קאדי). האלגוריה ברורה ויש פה יופי של פוטנציאל, אבל "אל תסתכלו למעלה" בנטפליקס הוא סרט שמבטיח הרבה ולא מקיים מספיק.

זהו סרט עתיר כוכבים ועתיר תקציב. לאונרדו דה קפריו, ג'ניפר לורנס, מריל סטריפ, קייט בלנשט, אריאנה גרנדה, ג'ונה היל… כשרואים את הרשימה הזאת מצפים לסרט מבריק שיותיר אותנו פעורי פה. אולם, Don't look up לא יכול להתהדר בתואר הזה, וחבל.

אמנם מדובר בסאטירה שמצליחה מהר מאוד לגרום לנו להבין מי ומה עומדים במרכזה (רמז: טראמפ ומשבר האקלים עם נגיעות קורונה), אבל התסריט לא מספיק מתוחכם והתחושה היא שהביקורת מוגשת לצופים בצורה ברורה מדי, פשטנית מדי, כמעט מעליבה את האינטליגנציה.

אל תסתכלו למעלה – המלצת צפייה למרות הכול

ולמרות כל זאת, כן כדאי לצפות בסרט – פשוט לבוא אליו עם ציפיות לא גבוהות. הסיבה להמלצת צפייה ב"אל תסתכלו למעלה" היא שהוא כן מצליח לגרום לצופים לחשוב. לחשוב על הטרלול, על חוסר האחריות, על האדישות, על המניפולציות ועל הניתוק בין מנהיגי העולם ועשירי העולם – לבין שאר בני האדם שתלויים בהם ומופעלים על ידם כמו בובות על חוט.

>> אוהבים המלצות צפייה? הצטרפו לקבוצת הטלוויזיה שלנו >>

נשיאת ארצות הברית לא רק מונעת משיקולים פוליטיים ולא רק עסוקה בשערוריות מין, היא בסופו של דבר מקבלת החלטה הרת גורל לגבי כוכב השביט בגלל שיקולים כספיים. את ההחלטה משכנע אותה לקבל הידיד המיליארדר, טייקון ההיטק, שתורם לה כמובן.

והציבור… הוא הלך כעדר אחרי הסיסמאות שמאכילים אותו, שקוע ברכילויות ברשתות החברתיות ומעדיף… לא להסתכל למעלה.

מריל סטריפ – טראמפ בגרסה נשית

מריל סטריפ בסרט "אל תסתכלו למעלה"
מריל סטריפ בסרט "אל תסתכלו למעלה". צילום: נטפליקס

 

מריל סטריפ, אחת ממתנגדותיו הבולטות של טראמפ, מגלמת בצורה מדויקת את דמותה של נשיאת ארצות הברית. חיי המין שלה ומעמדה הפוליטי מעניינים אותה הרבה יותר מאשר גורל האנושות. לצדה נמצא תמיד בנה (ג'ונה היל) – אדם גס רוח ויהיר, חסר טקט וזחוח, שכנראה יזכיר לכל ישראלי בן של מנהיג אחר שאנחנו מכירים מקרוב.

אחת הסצנות החזקות בסרט היא של עצרת בחירות המונית של הנשיאה, כשהיא חובשת כובע מצחיה שעליו כתוב Don't look up – מה שהופך למנטרה שחוזרים עליה שוב ושוב, עד שמישהו מסתכל למעלה, רואה את כוכב השביט ומגלה שעבדו עליו.

אל תסתכלו למעלה, אל תצפו לרמה של הסרטים הקודמים של מקיי

הסרט, שביים אדם מקיי, מהווה המשך מסוים לסרטים הביקורתיים הקודמים שלו.

כזכור, בסרט ”סגן הנשיא” (Vice) הוא מתח ביקורת על השיטה הפוליטית האמריקנית שבה יכול לצמוח פוליטיקאי קטן ובינוני, להגיע לעמדת סגן הנשיא ולפתוח במלחמה בעיראק מבלי שאיש מפקפק בנחיצותה.

בסרט "מכונת הכסף" (The Big Short) הוא פקח את עיני הצופים על הבועה שהובילה למשבר הכלכלי של שנת 2008. כעת, בסרט "אל תסתכלו למעלה" הוא מנסה לצעוק כמה שיותר חזק נגד ההתעלמות המסוכנת של הנהגת ארה"ב ושל הציבור כולו ממשבר האקלים – למרות שהכתובת כתובה על הקיר באותיות קידוש לבנה.

המסר של הסרט ללא ספק חשוב, אבל הבחירה בקומדיה שטחית וצפויה מאכזבת. נראה שבמקרה הזה, מבחינת מקיי המטרה מקדשת את האמצעים. המטרה היא שכמה שיותר אנשים יצפו בסרט, ידברו עליו, יפקחו את עיניהם ואולי גם יעשו מעשה. זו כנראה הסיבה להתפשרות על תסריט מושחז יותר, תוך התמקדות בבחירת הכוכבים שיביאו כמה שיותר צופים לצפות בסרט.

אז מצד אחד קשה לומר שזה בעיניי אחד הסרטים המומלצים בנטפליקס, מצד שני, אולי בכל זאת כדאי להקדיש לו את הזמן (וקחו בחשבון שזה סרט ארוך!).

רוצים לשמוע עוד על הסרט "אל תסתכלו למעלה"? האזינו לפודקאסט טריפל


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
1
נגישות