השוואת מחירי גז בישול הרבה פחות מסובכת ממה שנדמה לכם. הנה המנוע הסודי

היכנסו למנוע ההשוואה הסודי של תעריפי הגז וגלו: אולי אתם משלמים כפול מהשכנים?

חברות הגז הגדולות (סופרגז, אמישראגז, דורגז ופזגז) גובות תעריפים שמגיעים גם לפי 2 ויותר מתעריפי החברות הקטנות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ל', תושבת חיפה שעברה לגור בבאר שבע, נדהמה מפערי מחיר שגילתה: בעוד שבחיפה היא שילמה לחברת סופרגז 193 שקל בחודשיים, בבאר שבע היא תשלם רק 92 שקל לחברה קטנה ששמה כלבו-גז. הסיפור הזה מקפל בתוכו את שערוריית מחירי הגז כולה. חברות הגז הגדולות (סופרגז, אמישראגז, דורגז ופזגז) גובות תעריפים שמגיעים גם לפי 2 ויותר מתעריפי החברות הקטנות – ובכל זאת שולטות על יותר מ-80% מהשוק.
למה? בגלל הקרטל שיצרו, שבלם את התחרות ומקשה על הצרכנים ליהנות מבחירה חופשית.


אגב, מי שמתמקח עם חברת הגז שלו יגלה שהוא יכול להוריד את המחיר. לעתים בשני בניינים סמוכים באותה שכונה משלמים השכנים מחירים שונים לחלוטין, רק משום שהם התמקחו. חשוב גם לדעת שדיירים בבית משותף עם מערכת גז מרכזית רשאים להחחליף את ספק הגז באמצעות הסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות.

הפערים בין מחירי הגז מתחלקים לשני רבדים:

  1. הרובד הראשון הוא המחירים שגובות החברות הגדולות במקומות שונים בארץ, כך שלקוחות של שירות זהה בערים שונות יכולים לשלם מחירים שונים לחלוטין. כך למשל, הלקוחות החיפאיים של סופרגז משלמים מחיר משוקלל של 193 שקל, התל אביביים משלמים 175, הבאר-שבעים 118 והירושלמים 115 – על אותו דבר בדיוק. וזה לא קורה רק בבתים משותפים. גם בבתים פרטיים שרוכשים מיכל בלבד, פערי המחיר באותה חברה בין ערים שונות מקוממים: מיכל 48 ק"ג של סופרגז עולה בחיפה 556 שקל, בתל אביב 541 שקל, בירושלים 531 שקל ובבאר שבע רק 440 שקל.
  2. הרובד השני הוא הפערים בין אותן 4 חברות גדולות לבין החברות הקטנות שמתקשות מאוד להיכנס לשוק. כך למשל, לקוחות אמישראגז בבתים משותפים בבאר שבע משלמים מחיר משוקלל של 184 שקל לחודשיים, ואילו לחברת הגז הקטנה כלבו הם משלמים בדיוק חצי: 92 שקל בלבד. במילים אחרות, בכל שנה תורמים לקוחות אמישראגז בבאר שבע כ-500 שקל לכיס החברה, בשעה שהם יכולים להיות לקוחות של חברת כלבו.
    חברה קטנה אחרת שגובה מחירים שפויים היא גז יגל שפועלת בירושלים, בתל אביב ובחיפה, ובכל המקרים המחירים שלה נמוכים בעשרות שקלים משל החברות הגדולות.

למעשה, פערי המחיר בתחום הגז שערורייתיים ומשקפים נאמנה את הקרטל שיצרו חברת הגז הגדולות – אלה שמנהליהן נעצרו רק אתמול לאחר חקירת הממונה על ההגבלים העסקיים, בשעה שכל אזרח במדינה סובל מהגזל הזה כבר עשרות שנים והמדינה עומדת בחיבוק ידיים.

קחו לכם כמה דקות ובדקו כמה אתם משלמים והאם אתם יכולים להוזיל את ההוצאה שלכם על מחירי הגז. מעטים הצרכנים שיודעים זאת, אבל באתר של משרד האנרגיה, מוחבא אי שם בתוך קישור נסתר, מחשבון מעולה שמאפשר להשוות את המחירים של כל החברות בכל התצורות – מרכזיה ביתית, צובר, בלון של 12 ובלון של 48 ליטר. כאשר תבצעו את ההשוואה, תישארו ככל הנראה בפה פעור: פערי המחיר עצומים ומוכיחים עד כמה חזיריות חברות הגז הגדולות. בכל ההשוואות שביצעתי הציעו החברות הקטנות מחירים טובים יותר – מה שמוכיח שהצרכנים חייבים להיות יותר אקטיביים ופשוט להתמקח ולעבור לחברות הקטנות.

מה עוד חשוב ללקוחות הגז לדעת?

  • להשוות נכון: לעתים חברות גובות דמי שימוש קבועים גבוהים ומחיר נמוך יותר על הגז עצמו – שימו לב לשני הפרמטרים הללו. המחשבון מספק לא רק השוואה של מחירי הגז אלא גם השוואה של המחיר המשוקלל, כולל דמי השימוש. בראייה שנתית של כל ההוצאה, חשוב להשוות את המחיר המשוקלל.
  • אפשר להחליף ספק רק לאחר שחלפה שנה מהיום שהוחל בהפעלת מערכת הגז המרכזית.
  • אם אתם עוברים לחברת גז קטנה – ודאו שהיא בעלת רישיון ממשרד התשתיות הלאומיות ומופיעה ברשימת המורשים באתר.
  • ספק הגז חייב לבדוק את מערכת הגז במסגרת הבדיקות התקופתיות ללא תשלום.
  • ספק הגז חייב לספק שירות למתקן הגז שבאחריותו.
  • ספק גז המקבל בקשה לתקן ליקויי בטיחות כגון דליפה מחויב לספק שרות באופן מיידי.
  • ספק גז חייב לספק ביטוח כנגד נזקים העלולים להיגרם בשל אירוע גז.
  • בתום החוזה עם החברה, היא חייבת להשיב לצרכן את דמי הפיקדון שנגבו ממנו.
  • אם אתם עוברים לחברה אחרת, החברה הקודמת צריכה למכור את צובר הגז לחברה הנכנסת.

למנוע ההשוואה של מחירי הגז היכנסו ל: http://energy.gov.il/Subjects/CookingGas/Pages/GxmsMniGasPrices2.aspx


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות