טעינת רכב חשמלי בבית - כל מה שצריך לדעת

טעינת רכב חשמלי בבית – כל מה שצריך לדעת

שוקלים את האפשרות של התקנת עמדת טעינה ביתית? הנה כל המידע החשוב על האפשרות של טעינת רכב חשמלי בביתכם

עמדות טעינה לרכב חשמלי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בשנים האחרונות אנו רואים גידול משמעותי בהיקף הרכבים החשמליים ברחבי העולם וגם בארץ. רכבים חשמליים מזהמים פחות באופן משמעותי, וכחלק מהמגמה של מעבר לאנרגיות מתחדשות ושמירה על כדור הארץ, מדינות רבות מעניקות הטבות מס משמעותיות המוזילות את מחירי הרכבים החשמליים. יתרון נוסף הוא שהחזקה של רכב חשמלי היא זולה יותר מזו של רכב בנזין, בפרט לאור העלייה במחירי הדלק בתקופה זו. עם זאת, הנקודה המרכזית שעודנה בעייתית עבור רוכשים פוטנציאליים של רכבים חשמליים, היא סוגיית ההטענה. בכתבה זו, נתייחס לפתרון הטוב ביותר לסוגייה – טעינת רכב חשמלי בבית, באמצעות עמדת הטענה ביתית.

מדוע יש צורך בעמדת הטענה ביתית?

הצורך בעמדת הטענה ביתית נובע ממספר סיבות. ראשית, טווח הנסיעה של רכב חשמלי ללא הטענה מוגבל, ולכן לעתים נדרשת טעינה באמצע היום. מרבית הנהגים ברכבים חשמליים נדרשים לטעון אותם מדי יום, בין אם בעבודה או בעמדות הטענה מהירות. טעינת רכב חשמלי בעמדת הטענה ביתית הינה נוחה בהרבה, במיוחד אם אין לכם עמדת הטענה בעבודה. היא תאפשר לכם לטעון את הרכב בכל לילה, ובכך להגדיל משמעותית את הגמישות שלכם בנסיעה, ולהוריד את התלות בעמדות הטענה אחרות.

סיבה נוספת היא זמן ההטענה. כיום, יש שני סוגי הטענות: הטענה רגילה והטענה מהירה. ההטענה הרגילה מתבצעת במשך כמה שעות. הזמן המדויק תלוי בסוג הרכב הספציפי, אך הטווח הכללי הינו 4-10 שעות. לכן, טעינה זו מתאימה במיוחד עבור מקומות שבהם הרכב ישהה במשך זמן רב, כמו הבית או מקום העבודה.

סוג ההטענה השני הינו הטענה מהירה. כיום, יש מעל 100 עמדות טעינה מהירה ברחבי הארץ, וכיום טעינה זו מתבצעת במשך חצי שעה, בה הסוללה יכולה להיטען מ-0% ל-80%. אמנם זהו זמן מהיר בהרבה מהטענה רגילה, אך בעולם של היום, בו אנו כה עמוסים, אף אחד לא רוצה להיות תלוי בעמדות הטענה שכאלה, משום שהשימוש בהן באופן קבוע יגרום לבזבוז זמן רב בפועל. המסקנה הראשית העולה מזמני ההטענה הגבוהים, היא שהטענה בבית הופכת את כל העניין לפשוט הרבה יותר עבור הנהגים. היא מאפשרת להם לטעון את הרכב בכל יום, בזמן שהם ישנים, ובכך חוסכת להם זמן רב וטרחה.

עניין משמעותי נוסף, הינו הפריסה הלוקה בחסר של עמדות הטעינה ברחבי הארץ. לא בכל מקום אפשר למצוא עמדות טעינה באזורי מגורים, ולכן, אם אין עמדת טעינה במקום עבודתכם, קשה מאוד להסתמך על עמדות הטעינה הציבוריות. אמנם המצב משתפר עם הזמן, ורבים צופים כי מציאת עמדת טעינת רכב חשמלי תהיה פשוטה ביותר כבר בשנים הקרובות, אך המצב עדיין שונה.

מה נדרש לשם התקנת עמדת טעינה ביתית?

עבור נהגים אשר גרים בבתים פרטיים, חשוב לדעת כי התקנת עמדת טעינה ביתית דורשת החזקת חניה פרטית. עלות ההתקנה תעמוד על 1,500-6,000 ₪. המחיר יהיה תלוי בעבודות התשתית שיידרשו לביצוע במקום ההטענה, כמו גם בסוג העמדה הדרושה.

עמדת הטענה ביתית תמיד תהיה עמדת הטענה רגילה, ולא מהירה. זאת, משום שעמדת הטענה מהירה דורשת תשתית נרחבת, ועלות התקנתה תהיה גבוהה בהרבה.

בכל אופן, אמנם ההקמה של עמדת טעינה ביתית דורשת השקעה ראשונית, היא מחזירה את עצמה בתוך זמן קצר. זאת, משום שטעינת רכב חשמלי בעמדות הטענה, יקרה יותר. התעריפים משתנים בין מיקום העמדה וזמן הטעינה, אך הם תמיד יהיו גבוהים יותר ממחיר הטעינה המינימלי שתוכלו לשלם בביתכם.

באשר לבתים משותפים ובנייני דירות, כיום החוק קובע כי ניתן להתקין עמדת הטענה בחניון המשותף, רק בהסכמת כלל דיירי הבניין. המדינה הודיעה לאחרונה על הכוונה לתקן ולשנות את החוק הזה, אך חשוב לדעת כי זה המצב כיום. התקנת עמדת הטענה בבניין משותף הינה צעד חכם ומשתלם במיוחד, משום שתוכלו לבצעו ביחד עם דיירים נוספים המחזיקים ברכב חשמלי. כך, תוכלו לחסוך בעלויות באופן משמעותי.

נגישות