החזר המענקים יצומצם? ועדת הכלכלה שולחת את רשות המסים לחשב מסלול מחדש

החזר המענקים יצומצם? ועדת הכלכלה שולחת את רשות המסים לחשב מסלול מחדש

עדכון חשוב לעצמאים שקיבלו דרישה להחזר מענקים: ועדת הכלכלה דורשת מרשות המסים לעצור מהלכים אגרסיביים. רשות המסים טוענת שלא נדרש לשלם מיד

מענק סיוע לעצמאים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אם אתם עצמאים וקיבלתם מרשות המסים הודעה על החזר מענקים שקיבלתם, חכו לפני שתעשו זאת. הרבה מאוד עוולות טמונות בדרישה הזאת, וייתכן שהיא תשתנה לאור התערבות ועדת הכלכלה של הכנסת. בדיון בוועדת הכלכלה טען נציג רשות המסים כי ההודעות שנשלחו לעצמאים נועדו רק לשם יידוע ולא לצורך ביצוע מיידי – כפי שנפרט בהמשך הכתבה.

ועדת הכלכלה יצאה גם נגד הדרישה ההזויה של רשות המסים ממאות אלפי עצמאים להחזיר את מה שהרשות מגדירה "מענקים", גם אם חלה ירידה של 39% בהכנסותיהם במקום 40%. בדיון דחוף שכינס יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), הוא דרש מרשות המסים לשנות את חישוב ההחזרים כך שהוא יהיה דיפרנציאלי. "אדם שהפסיד 39% מצבו חמור כמו זה שהפסיד 40%", אמר ביטון, "לא ייתכן שתדרשו ממנו להחזיר את כל הסכום".

ברשות המסים טענו כי הם לא יכולים לעשות זאת כל עוד החוק עצמו לא ישתנה, וח"כ ביטון הבהיר כי יכנס לשם שינוי חקיקה דיון נוסף דחוף של ועדת הכלכלה עוד במהלך הפגרה.

בנוסף, דורש ח"כ מיכאל ביטון מרשות המסים לגלות כלפי העצמאים את אותה הנדיבות שהיא מגלה כלפי מובטלים: "העצמאים משלמים ביטוח לאומי בדיוק כמו השכירים, והמדינה צריכה לדאוג להם בעת משבר כפי שהיא דואגת לשכירים".

בדיון השתתפו עצמאים ממגזרים שונים, ביניהם המסעדנית לילי בן שלום, ששיתפו את חברי ועדת הכלכלה בסיפורים אישיים מקוממים שממחישים את העיוות שבדרישה להחזיר את המענקים בקריטריונים הנוכחיים – למשל הדרישה להשוות את המחזור הדו-חודשי לשנה קודמת, במקום הסתכלות שנתית ואבחנה בין עסקים חדשים לוותיקים.

רשות המסים על החזר המענקים: "לא דרשנו שיחזירו, רק הצגנו את החובות"

כאמור, הטענה הכי מדהימה של נציג רשות המסים בוועדה, מר שלמה אוחיון, הייתה שהרשות לא דורשת מהעצמאים החזר מענקים מיידי, אלא רק מיידעת אותם כמה כסף הם חייבים.

שלמה אוחיון מרשות המסים בדיום על החזר מענקים
שלמה אוחיון, סמנכ"ל רשות המסים בדיון בוועדת הכלכלה

לדברי אוחיון, המשמש כסמנכ"ל בכיר שירות לקוחות ברשות המסים, כל עצמאי אמור לכלכל את צעדיו: "פרסמנו את רשימת הזכאויות והחובות של כל עצמאי ועצמאי באזור האישי שלו, אבל לא שלחנו דרישת תשלום של החזר מענקים. הסיבה היא שכדי להגיש את הדוח השנתי, רואי החשבון ביקשו להבין איך להתייחס למענק. לשם כך הצגנו את המידע – אבל אין כרגע דרישה מיידית להחזיר את המענקים. אנחנו מאפשרים לכל אחד לדחות ולפרוס את התשלום עד דצמבר 2022 אם יסדיר את הדבר עד סוף דצמבר 2021", אמר אוחיון.

התשובה הזאת כמובן קצת מטעה ומצביעה על הנתק של רשות המסים. כל העצמאים קיבלו לאחרונה הודעה מרשות המסים בזו הלשון:

החזר מענקים רשות המסים

בנוסף, כל אחד שנכנס לאזור האישי שלו ברשות המסים קופצת לו הודעה כזו:

 

מן הסתם, כל אחד שמקבל הודעה כזו מרשות המסים על החזר מענקים, יוצא מהנחה שיש לה משמעות אחת בלבד: עליו להחזיר את המענקים. יש גם עצמאים שכבר עשו זאת. לכן, הניסוח של אוחיון מפתיע ומייצר תחושה שהרשות מנסה לרקוד על שתי חתונות – מצד אחד לדרוש החזר ומצד שני להיתמם ולטעון שהיא לא דורשת אותו.

ברשות המסים, כאמור, טוענים שהם לא דורשים באופן מיידי מהעצמאים להחזיר את המענקים, אבל עם זאת, כרגע ברשות המסים לא מוכנים ללכת לקראת עסקים שמערערים על החזר מענק בגלל פער של 1%, בין הפסד של 39% להפסד של 40% כפי שנדרש בחוק המקורי. לדברי שלמה אוחיון מרשות המסים, רק אם החוק ישונה – הם ייענו לערעורים של העצמאים בנושא זה.

כאמור, לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), הדרישה להחזיר את מלוא המענק היא דרישה לא הוגנת ולא ראויה – למשל במקרים שעסק הפסיד 39% ולא 40% כפי שהחוק קובע. "מדובר בעיוות בחוק, ההחזר חייב להיות דיפרנציאלי. אנחנו נבקש דיון כדי לעגן את השינוי הזה במהירות האפשרית".

ביטון: "יש לעצור מהלכים אגרסיביים של החזר מענקים"

מיכאל ביטון
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה

 

ועדת הכלכלה דורשת: ועדת חריגים

חברי ועדת הכלכלה שהשתתפו בדיון היו תמימי דעים מבחינת הדרישות מרשות המסים. בין הדרישות היו להקים ועדת חריגים שאליה יוכלו לפנות עסקים שונים. עצמאים שהשתתפו בדיון סיפרו כי ברשות המסים לכאורה מאפשרים לערער, אבל בפועל אין מענה. נציג רשות המסים טען שזה לא נכון וכי יש מענה מהיר מאוד.

כך או כך, אחת מהסיבות להתגייסות של חברי ועדת הכלכלה לטובת העצמאים היא עצם העובדה שהמשבר עדיין לא מאחורינו: "אנחנו עדיין בתוך משבר הקורונה", אמר ח"כ יעקב אשר (ש"ס). "צריך לעצור את בקשות ההחזר ולאפשר ועדת חריגים".

יו"ר הוועדה ביטון הדגיש שיש לבחון את העסקים בראייה שנתית ולא דו-חודשית – בניגוד למה שעושה רשות המסים. בסיכום הדיון, אמר ביטון כי מצב החירום דורש לעצור מהלכים אגרסיביים של החזרי מענקים: "הוועדה מעריכה את הפתרונות שהממשלה ורשות המסים העניקו לעסקים, אך היד שמסייעת אסור שתהיה היד שפוגעת, במיוחד לאור ההחמרה במשבר הקורונה שסופו מי יישורנו. יש להתייחס לעסקים קטנים ובינוניים באותה נדיבות שמתייחסים למובטלים המקבלים דמי אבטלה".

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!


     

    תגובות: 0

    נגישות