התוכנית להורדת יוקר המחיה יצאה לדרך. האם תרגישו הקלה?

יותר מס הכנסה שלילי, פחות התייקרות בחשמל… ומי נשאר בחוץ?

רוצים לדעת אם חשבון הבנק שלכם יגדל בזכות התוכנית להורדת יוקר המחיה? החל מנקודות זיכוי לחלק מההורים ועד הוזלת המס על מוצרי מזון וצריכה – פואנטה עושה סדר

התוכנית להורדת יוקר המחיה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

הטבה חלקית מאוד למשפחות עם ילדים בני 6-12, סבסוד צהרונים בחלק מהמקומות, הגדלת מס הכנסה שלילי, מיתון ההתייקרות בחשמל והורדת מכסים – אלה עקרונות התוכנית להורדת יוקר המחיה שהוצגה ע"י ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה ברביבאי. זה טוב, אבל מעט מדי וחלקי מדי. העצמאים לא רק שלא מקבלים מענה – המדינה אפילו לא נסוגה מהדרישה שלה שיחזירו לה את דמי האבטלה שקיבלו בתחילת הקורונה.

המחאה נגד יוקר המחיה אילצה את הממשלה להגיב. את זה אין ספק שחייבים לציין לטובה, וזה שינוי מרענן ביחס למחאות קודמות. אבל יש אנשים, הרבה אנשים, כמוני למשל, שסובלים כמו כולם מיוקר המחיה – אבל כמעט לא ירגישו שינוי גם לאחר שהתוכנית להורדת יוקר המחיה תצא לפועל. אנשים כמוני, עצמאים, שיש להם ילדים מעל גיל 12, או כאלה שאין להם ילדים… חלק גדול מהתוכנית פשוט לא כולל אותם. גם אנשים שאין להם ילדים כלל. וזה לא בגלל שהם מרוויחים הרבה או לא עובדים – זה בגלל שהם "בסדר". לא עניים מדי, גרים ביישובים רגילים והילדים שלהם כבר גדולים…

מה כוללת התוכנית להורדת יוקר המחיה?

הדגש ששמה הממשלה בתוכנית היא על צעדים להגדלת ההכנסה הפנויה ועידוד תעסוקה של מעמד הביניים, עובדים בשכר נמוך ומשפחות צעירות. כאמור, זה חשוב, אבל מה עם מי שלא נכנס להגדרה הזאת?

הטבת מס למשפחות צעירות עובדות: נקודת זיכוי באופן מוגבל

  • מה? משפחות עובדות שמשלמות מסים יקבלו מנקודת זיכוי נוספת לכל אחד מבני הזוג בשנת 2022, עבור כל ילד בגילאי 6-12.
  • שווי ההטבה: עד ל-5,352 שקל בשנה לכל ילד לשני הורים עובדים.
  • למי נוגע? כ-530 אלף הורים משלמי מסים.

הדוגמה שהציג שר האוצר כמובן מתעתעת: משפחה עם שני ילדים בגילאי 6-12 שבה שני ההורים מרוויחים שכר ממוצע, תזכה להטבת מס בגובה של כ-10,500 שקל בשנה, שהם כ-875 שקל בחודש.

ומה עם משפחה עם שני ילדים מעל גיל 12?גם הן משלמות מסים. מה עם אדם שכלל אין לו ילדים? גם הוא משלם מסים.

נק' זיכוי לפי גיל הילד גילאי 6-12
מצב קיים לאחר השינוי
אישה 1 2
גבר 0 1
משק בית 1 3

הגדלת הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 4-5

  • מה? סבסוד תכנית "ניצנים" לצהרונים לילדים בגילאי 3-8 יגדל בסך של כ- 2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד, למשקי בית באשכול חברתי-כלכלי 4 ו-5.
  • שווי ההטבה: כ-2,500 שקל בשנה לילד בן 3-8 בצהרונים באשכולות אלה.
  • למי נוגע? כ-60,000 ילדים.  
אשכול היישובים הזכאים עלות נוכחית עלות חדשה
4 אשדוד, לוד, רמלה, קריית גת, עכו, טבריה, דימונה, שדרות, ערד, טירה, מגדל העמק, קריית מלאכי, כפר קרע, בית שאן ועוד 300 ₪ 50 ₪
5 באר שבע, אשקלון, בת ים, עפולה, נוף הגליל, קריית ים, אור יהודה, טירת כרמל, קריית שמונה, מעלות-תרשיחא, אור עקיבא, גבעת זאב ועוד 350 ₪ 100 ₪

פואנטה בטלגרם

הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך (מס הכנסה שלילי)

  • מה? תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה (מס הכנסה שלילי) בשנת 2022. על מנת להקל על הזכאים גם מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער.
  • שווי ההטבה: 800 ש"ח בממוצע לעובד המשתכר עד 6,200 ש"ח. עד 1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים.
  • למי נוגע? כ-300 אלף עובדים הזכאים למענק עבודה.

צעדים להפחתת מחירים

הפחתת העלייה בתעריף החשמל ע"י ביטול הבלו על הפחם

התייקרות הפחם בעולם גררה התייקרות של תעריפי החשמל. בארץ, מחיר החשמל מורכב גם ממס (בלו) – ואותו הממשלה מפחיתה באופן חד פעמי. מחירי החשמל היו אמורים להתייקר ב-5.4%, וכעת הממשלה תבטל חלק מההתייקרות.

זאת, לצד מחויבות הממשלה לגמילה משימוש בפחם וצמצום השימוש בדלקים מזהמים בשנים הקרובות.

הצעד דורש אישור מליאת רשות החשמל.

  • מה? הפחתת הבלו על הפחם לשנת 2022.
  • שווי ההטבה: מיתון העלייה מ-5.7% ל-3.4%.
  • למי נוגע? משקי בית, עסקים ותעשייה.

הפחתת מכסים רוחבית על מגוון מוצרי מזון

אחת הבעיות המרכזיות בארץ היא חוסר תחרות בענפים שונים, ביניהם ענף המזון. במסגרת התוכנית לא שמענו התייחסות ספציפית לחברות ששולטות במדפים. לא שמענו על חקיקה שתגביל את עוצמתן של יצרניות והיבואניות הגדולות, החל מתנובה, שטראוס או אסם ועד שסטוביץ' ודיפלומט. מה שהממשלה כן הודיעה זה שהיא תבטל מכסים ותגדיל את המכסות הפטורות באופן שיאפשר הוזלה של מוצרי ייבוא.

התוכנית להורדת יוקר המחיה: מכס אפס על מוצרי מזון

  • מה? ביטול המכס על בשר בקר, דגי ים, מזון מן הים, שימורי טונה, נקניקים, רטבים, פירות יבשים, עוגות ועוגיות וקמח. בנוסף יורחבו באופן משמעותי המכסות הפטורות שיחולקו במכרז מחיר מינימום לצרכן בשמן זית, ביצים ודבש.
  • שווי ההטבה: לא ידוע.
  • למי נוגע? לכלל הצרכנים.

ביטול מכסים על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה

לא רק ענף המזון יטופל במסגרת התוכנית – גם מוצרי צריכה אחרים, החל מריהוט ועד מוצרי היגיינה. גם חומרי גלם לבנייה ולתעשייה. זאת, באמצעות ביטול רוחבי של מכסים בשנת 2022. מה יהיה אחר כך? לא ברור.

  • מה? ביטול רוחבי משמעותי של מכסים בשנת 2022 בסך של כמיליארד שקל על מגוון מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה. המוצרים כוללים בין היתר: מוצרים לבית ובהם ריהוט, כלי אוכל, מוצרי טקסטיל, שטיחים, תחבושות היגייניות, אופניים חשמליים ועוד; חומרי גלם ומכונות לתעשייה; חומרי גלם לענף הבניה; ציוד רפואי; וחלקי חילוף לרכב.
  • שווי ההטבה: אם היצרנים יגלגלו זאת אל הצרכן, ביטול המכסים צפוי להביא לירידת מחירים לצרכן והגדלת הפריון למפעלים בתעשייה בשל הוזלת עלויות חומרי הגלם. האם האם יעשו זאת? לא בטוח. כך למשל, כאשר השקל התחזק ושער הדולר והאירו יורדים – הצרכנים לא נהנים מירידת מחיר של מוצרים מיובאים, ומי שנהנה זה היבואן.
    בנוסף, ביטול המכס צפוי להקל על יבואנים מקבילים ויאפשר גם להם להנות מהפטור ממכס ללא הצגת תעודות מקור.
    הפחתת המכסים בענף הבניה צפויה להביא לירידה במחירי הדירות, זאת בדגש על דירות באזורי הפריפריה שבהן מחיר הדירה מושפע כמעט באופן מלא מעלות בניית הדירה.
  • למי נוגע? לכלל הצרכנים.

היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות