הקרב על הקולגייט: היבואנית שסטוביץ תוכל "להלשין" על יבואנים מקבילים

הקרב על הקולגייט: היבואנית שסטוביץ תוכל "להלשין" על יבואנים מקבילים

בית הדין לתחרות לא ממש מעודד תחרות: הוא מאשר ליבואנית קולגייט, חברת שסטוביץ, להמשיך לדווח לקולגייט העולמית על יבואנים מקבילים שמנסים להוריד מחירים לצרכנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




ודאי שמתם לב שכאשר נכנסים לסופר באירופה אתם משלמים על משחת שיניים קולגייט שני יורו, ואילו בארץ אותה קולגייט בדיוק עולה 20 שקל. למה? כי אין תחרות של ממש, והיום הסתבר שאפילו בית הדין לתחרות לא ממש דואג לצרכנים. המותג קולגייט מיובא לארץ על ידי היבואנית הרשמית שסטוביץ, שיש לה כמובן אינטרס לשמור על רף מחירים גבוה. במשך שנים ארוכות שסטוביץ מדווחת לקולגייט העולמית על יבואנים מקבילים שמוכרים את מוצרי קולגייט במחירים יותר נמוכים משלה. הממונה על התחרות דרשה משסטוביץ להפסיק את השיח עם קולגייט העולמית, שסטוביץ' ערערה – ובית הדין לתחרות קיבל את הערעור באופן חלקי, כך שהוא מרשה לשסטוביץ להמשיך ולהלשין – בתנאים מסוימים.

עבור רוב הצרכנים זה אולי נראה כמו נושא מורכב, מסובך ולא מאוד חשוב לחיי היומיום שלהם, אבל ההפך הוא נכון. שסטוביץ מייבאת עוד מותגים רבים, ביניהם ספיד סטיק, פלמוליב, סכיני גילוח שיק ועוד. בנוסף, שסטוביץ היא אחת היבואניות הגדולות בארץ. לאור זאת, החלטות שמתקבלות בעניינה ישפיעו גם על מחירי המוצרים שהיא מייבאת וגם על יוקר המחיה בכלל.

מה משמעות ההחלטה לגבי קולגייט וחברת שסטוביץ'?

כאמור, חקירת רשות התחרות העלתה התנהלות אנטי-תחרותית של שסטוביץ, שבמסגרתה היא העבירה לקולגייט העולמית דיווחים על יבואנים מקבילים במטרה לפגוע בתחרות. כתוצאה מהחקירה, הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, הורתה לחברה להפסיק את השיח הזה. הממונה החליטה ביום 12 במרץ 2019, כי יש לאסור על שסטוביץ לדווח לקולגייט העולמית דיווח סדור ותדיר שכלל פרטים שמאפשרים זיהוי מקור המוצר, כדוגמת מספר אצווה וכן צילומי אריזות של משחות שיניים עם פרטים אלו, כפי שנהגה שסטוביץ לעשות.

לאחר מכן אף הוגשה תביעה ייצוגית נגד שסטוביץ בטענה שהיא גרפה לכיסה הרבה מאוד כסף בזכות מחירי קולגייט הגבוהים.

כאשר שסטוביץ פנתה לבית הדין לתחרות, השופטת תמר בזק-רפפורט לא גלגלה אותה החוצה במדרגות, אלא קיבלה חלק מטענותיה. שסטוביץ טענה שהשיח עם קולגייט העולמית הוא שיח לגיטימי, וטענה גם שעלולה להיגרם פגיעה בבריאות הציבור בשל כניסה של משחות שיניים מזויפות לארץ. השופטת לא קיבלה את הטענה לגבי משחות מזויפות, אבל כן קיבלה את הטענה שלא ניתן למנוע באופן גורף שיח בין שסטוביץ לקולגייט. "יותר לשסטוביץ לנהל עם שסטוביץ שיח בנושא יבוא מקביל במסגרת בקשותיה לשיפור תנאים מסחריים, לאור הצעת מוצרי קולגייט אצל משווקים ישראלים במחירים נמוכים ולתכלית זו".

השופטת אמרה שכדי לנטר את השיח הזה, הוא יצטרך להיות בכתב. עוד היא קבעה שהמידע ששסטוביץ תעביר לקולגייט העולמית יכלול לא רק את שם המוצר ואת מחירו, אלא גם את שם הרשת שבה הוא נמכר.

במילים אחרות, השופטת נתנה לשסטוביץ' אור ירוק להלשין לקולגייט, רק בתנאי שזה ייעשה בכתב. אם שסטוביץ תגלה יבואן מקביל שמוכר בזול, היא תוכל לפנות לקולגייט-פלמוליב כדי שזו תאתר את המקור ותחסום אותו.

כל זה קרה לפני כמה חודשים, והממונה על התחרות ניהלה הידברות עם שסטוביץ על בסיס הקביעות הללו.

היום פרסמה רשות התחרות הודעה כי בית הדין נתן תוקף של פסק דין להוראה של הממונה, אבל שימו לב לניסוח: "שסטוביץ תוכל לקיים שיח מסחרי עם קולגייט ולהתייחס במסגרתו לייבוא מקביל למטרות קבלת הצעות ערך תחרותיות מקולגייט, שיאפשרו לחברה להציע הצעות טובות יותר לצרכנים בישראל".

מי שומר על הצרכנים?

בהודעתה של רשות התחרות, נכתב כי בית הדין קבע תנאים נוקשים שיחולו על השיח בין שסטוביץ לקולגייט על מנת למנוע פגיעה אפשרית בתחרות. בין היתר, הוגבל השיח למספר מצומצם של עובדי החברה, והוא יהיה מתועד בכתב.

כאמור, אלה הם לא תנאים נוקשים. מבחינת הצרכנים – ברגע שיש ליבואן בלעדי רשות להלשין על יבואנים מקבילים, שום סעיף קטן בסוגריים לא באמת חשוב.

לטענת רשות התחרות, ההוראה מאזנת בין הצורך למנוע פגיעה בתחרות ולאפשר יבוא מקביל ובין החשיבות של שמירת התחרות והיכולת של שסטוביץ להציע לצרכניה הצעות ערך תחרותיות אל מול ובעקבות התחרות שמציב לה היבוא המקביל של מוצרי קולגייט.

השורה התחתונה היא שתחרות אמיתית ככל הנראה לא תהיה פה בזירת משחות השיניים של קולגייט, ושסטוביץ' תמשיך לתמחר את משחות השיניים קולגייט במחירים גבוהים משמעותית מאלה שבחו"ל.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, זה מאוד חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות