קריאה לחרם נגד רשתות האופנה והמסחר: "לא קונים מסחטנים"

קריאה לחרם נגד רשתות האופנה והמסחר: "לא קונים מסחטנים"

תחת הסיסמה #לא_קונים_מסחטנים, מתנהלת מחאה נגד רשתות האופנה והמסחר הגדולות. זאת, לאחר שהרשתות דרשו וקיבלו מהממשלה תוכנית סיוע ונטשו את המאבק. פואנטה מרחיבה

לא קונים מסחטנים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




האם הצרכנים ייענו לקריאה לחרם נגד רשתות האופנה והמסחר הגדולות, אשר מופצת ברשתות החברתיות תחת הסיסמה "לא קונים מסחטנים"? הקריאה נובעת מזעם רב בקרב העצמאים, אשר חשים נבגדים על-ידי רשתות אלה. רשתות המסחר הגדולות היו בתחילה חלק בלתי נפרד ממאבק העצמאים לקבל סיוע כלכלי מהמדינה על רקע משבר הקורונה, אך לאחר השבתה קצרה ותוכנית סיוע מטעם משרד האוצר, הן נטשו את המאבק.

לא קונים מסחטנים – קריאה לחרם נגד רשתות המסחר

משבר הקורונה הותיר את העצמאים במשק מרוסקים, וכבר כמה שבועות שהם מובילים מאבק נגד הממשלה בדרישה לקבל סיוע הולם מהמדינה. בשלב זה, חודש וחצי אחרי פרוץ המגפה בישראל, יש עדיין עצמאים שלא ראו שקל אחד מהמדינה. חלקם אולי יקבלו כמה אלפי שקלים במאי, חלקם לא.

לעומת העסקים הקטנים והבינוניים, רשתות המסחר הגדולות כן הצליחו לקבל סיוע כלכלי מהמדינה. איך? היה קשה לפספס את ההופעות הזועמות של הראל ויזל מקבוצת פוקס ויעקב הלפרין מאופטיקה הלפרין  באולפני הטלוויזיה. התאגדות רשתות המסחר שבתה לאחר שהממשלה אישרה הקלות בתקנות לשעת חירום. הן שבתו ואיימו לא להחזיר את עובדיהן מהחל"ת אם דרישותיהן לא יתמלאו. בין היתר, הדרישות של רשתות המסחר מהממשלה היו לקבל מענק על עובדים שהן לא הוציאו לחל"ת.

ביום שישי פרסמה הממשלה הודעה כי היא מגדילה את תקציב תוכנית סיוע לעסקים – ומיד לאחר הודעה זו רשתות המסחר הגדולות פרסמו הודעה שהן פותחות את החנויות ומחזירות את עובדיהן לעבודה.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

תחושה של בגידה

הזעם בקרב עצמאים רבם וצרכנים רבים עצום. הם טוענים שמדובר בסחיטה של הקופה הציבורית.

כעת נשמעת קריאה  לחרם נגד רשתות האופנה ורשתות המסחר הגדולות. הקריאה עוברת ברשתות החברתיות (למשל בעמוד הפייסבוק סטטוסים מצייצים), כאשר הגולשים מתבקשים לתייג את הסיסמה "לא קונים מסחטנים".

מה קיבלו העצמאים והעסקים הקטנים?

כזכור, הממשלה הבטיחה מענק סיוע לעצמאים של עד 6,000 שקל באפריל ועד 8,000 שקל במאי – אך הערימה קשיים לעמוד בקריטריונים. התוצאה הייתה שחלק ניכר מהעצמאים לא נמצאו זכאים לסיוע ואחרים קיבלו הרבה פחות מ-6,000 שקל. למותר לציין שגם 6000 שקל הוא סכום זניח ביותר עבור עצמאי שמחזיק עסק וצריך לשלם שכירות ולעמוד בהוצאות שוטפות.

מדחום ללא מגע

התאגדות רשתות המסחר מגיבות

רשתות המסחר הגדולות, אשר כוללות בין היתר את פוקס, גולף, אופטיקה הלפרין, קסטרו ועוד, ככל הנראה מוטרדות מהקריאה לחרם. על כן, הן מפרסמות הערב הודעה לעיתונות, ובה הן אומרות כי "כלל העסקים במשק יקבלו מהמדינה מענקים בגובה כ-15.2 מיליארד ₪ ורשתות המסחר הגדולות יסתפקו ב-1.75% מכלל סכומי המענק למגזר העסקי".

הנה לשון ההודעה:

"מתוך תפיסה ערכית רחבה, ההתאגדות מעולם לא דרשה דבר רק לרשתות הגדולות, אלא לכלל החברות במשק. זעירים, קטנים, בינוניים וגדולים. ההתאגדות גם מעולם לא דרשה דבר רק לעוסקים בקמעונאות אלא לכל העסקים בכלל המגזרים במשק. 

"רשתות האופנה והמסחר הובילו את המאבק נגד האוצר לטובת כלל המגזר העסקי. ראשי הרשתות חרכו את אולפני החדשות, נפגשו עם ראש הממשלה וניהלו במשך חודש וחצי קרב ענק במטרה לשכנע את הממשלה בצורך הבהול להעניק מענקי פיצוי למגזר העסקי.

"עד יום שישי האחרון, 24/4, הממשלה לא הסכימה לתת כל מענק לאף חברה במשק, אלא לעצמאים בלבד. ביום שישי, החליטה הממשלה על מענקים בגובה 5.2 מיליארד ₪ לחלק מהחברות הקטנות במשק, בעלות מחזור של עד 20M ₪. דרישתנו להחיל את המענק גם לשאר החברות במשק נענתה בסירוב ובמוצאי שבת, לאחר שקיבלנו תשובה שלילית מהאוצר, לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע כי במצב דברים זה אין ביכולתנו לפתוח את החנויות, שאכן נשארו סגורות לאורך כל היום.

מבצע מסכות

"לשמחתנו, ביום א' בערב, הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על כך כי הם מקבלים חלקית את דרישותינו ומקצים 6 מיליארד ₪ כמענקי עידוד לכלל החברות במשק, קטנים כגדולים, להחזרת עובדים מחל"ת".

בהתאגדות רשתות האופנה והמסחר אומרים כי כל עסק, בכל גודל, שבחודשים מרץ-אפריל ירדו הכנסותיו במעל 25%, יקבל מיידית פיצוי בעל חלק יחסי מאובדן הכנסותיו כפי שדווחו בחודשים מרץ-אפריל 2019.

עוד אומרים כי הם דרשו מענקי עידוד להחזרת עובדים מחל"ת, ולכן המדינה תעניק תמריץ כספי לכל מעסיק שיקלוט חזרה את עובדיו מהחל"ת. מדובר בכלל העסקים במשק – זעירים, קטנים, בינוניים וגדולים, ובכלל מגזרי העסקים (חקלאות, תיירות, תעשיה, מסחר וכו). "אחוז העובדים של הרשתות הגדולות מסך העובדים שיצאו לחל"ת במשק הינו 4.37%, וזה גם האחוז שיקבלו הרשתות הגדולות מסך המענקים של ה- 6 מיליארד ₪", אומרים בהתאגדות רשתות המסחר.

בנוסף, בהתאגדות אומרים כי הממשלה אישרה מענקי פיצוי על אובדן הכנסות, לעסקים קטנים בלבד בעלי מחזור שנתי עד 20 מיליון ₪ בגובה 5.2 מיליארד ₪.

מחאת העצמאים – ממשיכים להפגין

מחר יום (ה') ב 19:00 תתקיים בכיכר רבין עצרת המחאה הגדולה של כל ארגוני העצמאים בראשות עו"ד רועי כהן נשיא להב, מטה המאבק להצלת עולם התרבות והארועים ובשיתוף קבוצת "אני שולמן".

בהפגנה יודלק "לפיד העצמאים והעצמאיות לשיוויון זכויות". במקביל תתקיים הדלקת לפידים בכל כיכר רבין, נרות ופנסים.

ההפגנה תתקיים תחת הסיסמה: "לא ימין ולא שמאל – פרנסה!"

העצמאים מצדם ממשיכים במאבק ומתכננים במוצאי שבת הפגנה גדולה.





היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד כתבות צרכנות מעניינות בפואנטה

תגובות: 0

נגישות