תוכנית הסיוע לעצמאים פורסמה: האם תקבלו כסף מהמדינה? כל המספרים

תוכנית הסיוע לעצמאים פורסמה: האם תקבלו כסף מהמדינה? לא בטוח. כל המספרים

תוכנית הסיוע לעצמאים ולעסקים קטנים כוללת החזר על הוצאות קבועות, בנוסף להגדלת מענק הסיוע. האם אלה שוב הבטחות סרק? פואנטה עם הפרטים

זה עסק של כולנו
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




והפעם בפינת חדשות הקורונה – עוד הבטחות. תוכנית הסיוע לעצמאים ולעסקים קטנים פורסמה חודש וחצי אחרי שהממשלה השביתה את מדינת ישראל כמעט לחלוטין ואחרי הפגנות סוערות של העצמאים. בהכנתה השתתפו רשות המסים, משרד האוצר והממשלה.

התוכנית כוללת הרחבה של מענק הסיוע לעצמאים – אך לא באופן רטרו-אקטיבי. בנוסף, היא כוללת מענק שאמור לסייע לכסות את ההוצאות הקבועות של העסק. אמנם היא כוללת פחות התניות – אך עדיין היא מחריגה עצמאים רבים. בנוסף, מדובר בסיוע נקודתי ולא בהשוואת תנאים לשכירים. לאור זאת, ההפגנות המתוכננות ליום ראשון לא יבוטלו.

במסגרת סיקור חדשות הקורונה כאן באתר פואנטה, אנו מביאים את פרטי תוכנית הסיוע לעצמאים שאושרה רשמית.

פואנטה

תוכנית הסיוע לעצמאים – מה חשוב לדעת?

מה שחשוב לדעת הוא שהפרטים הללו הם חלק מהפרסום ששוחרר לתקשורת, אך המבחן האמיתי יהיה בשטח, כאשר העצמאים יתחילו לבקש את הסיוע. זאת, לאור הניסיון המר שמגלה שיש פער בין ההבטחות לבין היישום. כך למשל היה במקרה של הקרן להלוואות בערבות מדינה או מענק הסיוע הראשון.

כפי שפרסמו כאן, השבוע אושר פטור מארנונה לעסקים לשלושה חודשים. מי שעקב אחרי אישור הפטור ,יכול היה לראות כיצד הממשלה מנסה לשחק עם האותיות הקטנות. במקום פטור מיידי על החודשים מרץ-אפריל-מאי, היא ניסתה להביא לוועדת הכספים של הכנסת אישור של הנחה שנתית בגובה 25%. עירנות של כמה גורמים הביאה לטרפוד הניסיון הזה.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

הממשלה מקצה לצורך תוכנית הסיוע לעצמאים 8 מיליארד שקל: 2.8 מיליון מיועדים למענק הסיוע השני לעצמאים ו-5.2 מיליון מיועדים להשתתפות בהוצאות הקבועות.

הנה פרטי תוכנית הסיוע לעצמאים:

מענק סיוע ייעודי לעצמאים

אחרי שמעט מדי עסקים קיבלו מעט מדי כסף בפעימה הראשונה של מענק הסיוע לעצמאים, מבטיחים לנו שבחודש מאי הכול יהיה אחרת. נזכיר כי מאות אלפי עצמאים לא קיבלו ולו שקל אחד מהמדינה בחודש אפריל. אלה שקיבלו – קיבלו בממוצע כ-4000 שקל, ולא 6000 שקל כפי שהובטח.

מחאת העצמאים הניבה פירות בהיבט הזה, אבל ההישג הוא חלקי. המדינה מואילה בטובה לשפר כעת את התנאים לקבלת מענק הסיוע לעצמאים בפעימה השנייה  – אך היא לא נותנת כסף רטרו-אקטיבית למי שלא קיבל באפריל.

נזכיר כי מדינת ישראל מסרבת לשלם לעצמאים דמי אבטלה, למרות שם משלמים לביטוח לאומי מדי חודש. משבר הקורונה חידד בצורה חד משמעית את אפליית העצמאים בהשוואה לשכירים. שכירים שפוטרו או הוצאו לחל"ת מקבלים מהמדינה דמי אבטלה במשך כמה חודשים, ואילו העצמאים מקבלים מענק סיוע חד פעמי בסכום מגוחך.

אלה תנאי מענק הסיוע לעצמאים בפעימה השנייה:

  • המענק יחושב עד70% מההכנסה החייבת מעסק עד תקרה של 10,500 ₪ וככל שההכנסה עולה מעל 480,000 ₪ סכום המענק הולך ופוחת.
  • הזכאות תינתן לכל עצמאי שכלל הכנסותיו עד 1,000,000 ש"ח בשנה (לעומת 240,000 ש"ח בפעימה הראשונה).
  • אין תלות בהכנסת בן הזוג.
  • אין סף הכנסה תחתון (הזכאות למענק היא מהשקל הראשון).
  • יש להצהיר על ירידה של 25% במחזור (מרץ-יוני 2020 לעומת מרץ-יוני 2019).
  • 3-6.20 לעומת 3-6.19.
  • בעלי שליטה בחברות: מי שסך הכנסתיו כשכיר בחברה + משיכותיו מהחברה כדבידנד + כלל יתר הכנסותיו לא יעברו 1,000,000 ₪ – זכאי למענק.
  • גובה המענק יחושב עפ"י הכנסות שדווחו בשנת 2018
  • רשאים להגיש את המענק על פי דוחות 2019 – בעל עסק שנוצר לו הפסד מעסק בשנת 2018 ובעל עסק שפתח את עסקו בשנת 2019 עד תאריך 1.10.2019.
  • ניתן יהיה להגיש בקשות למענק דרך אתר רשות המסים החל מהשבוע הראשון של חודש מאי.

מענק השתתפות בהוצאות קבועות

הממשלה מבטיחה לתת מענק ייעודי לעסקים קטנים (עד מחזור של 20 מיליון ש"ח), שמחזור המכירות שלהם נפגע משמעותית בחודשים מרץ-אפריל.

התוכנית מתייחסת לכל סוגי העסקים, החל בעלי גן אירועים שמושבת כעת ויושבת עוד זמן רב, ועד גני ילדים שגם הם סגורים כבר מתחילת מרץ ולא ברור מתי ייפתחו.

מטרת המענק לסייע בכיסוי ההוצאות הקבועות.

  • המענק יינתן גם לעמותות שמוגדרות כמוסד ציבורי זכאי
  • המענק יוכל להגיע עד לסך של 400 אלף שקל, כתלות במידת הירידה בפעילותו
  • המענק ישולם על-ידי רשות המסים החל מחודש מאי.

הפגנות עצמאים בכל הארץ

הודעת משרד האוצר וראש הממשלה מגיעה בעיצומה של מחאת עצמאים מכל המגזרים. מחאת הקורונה מקיפה בעלי עסקים מכל הסוגים, החל מאמנים ועד בעלי רשתות אופנה.

ביום ראשון יתקיימו הפגנות עצמאים בכל הארץ. בימים האחרונים הפגינו גם האמנים ואנשי תעשיית הבמה. גם מאמני הכושר ובעלי מכוני הכושר מנהלים מחאה תחת הסלוגן #מירי_תחזירי – כשהם קוראים לשרת התרבות והספורט מירי רגב להחזיר אותם לפעילות.

פרסום עסק

מחאת הקורונה מגיעה לטונים גבוהים במיוחד לאחר פתיחת איקאה ופתיחת דוכני מפעל הפיס – אשר כתבנו עליה בהרחבה כאן במדור קניות. ברשת מסותבבות טענות כי העובדה שבאיקאה פתוח ואילו על עסקים אחרים מוטלות הגבלות היא תוצאה של קשרי הידידות בין שר הבריאות ליצמן לבין בעלי איקאה שולם פישר.

תגובת התאחדות העצמאים: ההפגנות יימשכו ויוגש בג"ץ

התוכנית נשמעת נוצצת והיא מלווה בגרפים מושקעים, אבל מאות אלפי עצמאים לא מקבלים סיוע.

לדברי יורם מועלמי, ממייסדי קבוצת התאחדות העצמאים והעמותה לצמצום פערים, תכנית הסיוע לא נותנת מענה לכמעט 500 אלף עצמאים שרעבים ללחם, בגלל התניות שקשורות לרווחיות העסקים בשנת 2018 שאין לה קשר לאובדן הפרנסה בשנת 2020 ופיצוי עקב פגיעה בחופש העיסוק: "כל העצמאים היו צריכים לקבל בלי יוצא מן הכלל דמי קיום בסך 6000 שקל, כמו השכירים שיצאו לחל"ת. גם העצמאים צריכים לאכול ולשלם חשבונות. נאבק עד הסוף המר כדי לקבל פיצוי. ההפגנות ימשיכו ויתעצמו. אם האוצר לא יתעשת מהר ויעביר במיידי את הפיצוי לכל העצמאים בלי יוצא מן הכלל, העמותה לצמצום פערים יחד עם התאחדות העצמאיים יגישו בג"ץ".

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, גם אנחנו עצמאים!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות מעניינות בפואנטה





תגובות: 0

נגישות