חדשות קורונה: הממשלה מבינה רק כוח? תקציב תוכנית הסיוע הכלכלי יגדל

חדשות קורונה: הממשלה מבינה רק כוח? תקציב תוכנית הסיוע הכלכלי יגדל

רשתות המסחר הגדולות שבתו ולפתע תוכנית הסיוע של הממשלה תזכה לתקציב נוסף. ומה קורה עם מחאת העצמאים הקטנים? פואנטה עם חדשות הקורונה והכלכלה

תוכנית סיוע
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




עוד לא עבר יום אחד מאז ההשבתה של רשתות המסחר הגדולות, והנה הממשלה מודיעה שהיא מצאה עוד 6 מיליארד שקל להוסיף אל תוכנית הסיוע הכלכלית. כזכור, ההקלות בסגר נכנסו הבוקר לתוקף, אך 400 רשתות לא פתחו את החנויות כחלק ממחאת רשתות המסחר. לפני חודש הכריזו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון על תוכנית בהיקף 80 מיליארד שקל. אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד – ומעט מדי עסקים פוצו על הנזק שנגרם להם. התוצאה היא מחאה של מגזרים רבים, ביניהם מחאת העצמאים ומחאת רשתות המסחר הגדולות.

רשתות המסחר ששבתו כוללות בין היתר את קבוצת פוקס, קסטרו, אופטיקה הלפרין, H&O, גולף, ריקושט, קפה קפה ואחרות.

איזו הפתעה – התקציב של תוכנית הסיוע יגדל

הערב משרד האוצר פרסם הודעה כי ראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל, יציגו בימים הקרובים מודל לשימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק בתקציב של עד 6 מיליארד שקל. בימים הקרובים תובא לאישור הכנסת בקשה להרחבת התוכנית הכלכלית מעבר ל-80 מיליארד שקל, שתכלול את התוכנית להחזרת העובדים למעגל התעסוקה וצעדים נוספים.

זאת, בנוסף לקרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים בסכום של 6 מיליארד שקל. הקרן תחל לפעול מיד לאחר יום העצמאות.

לא ברור מה יכלול המודל, ויש לקוות שהוא יהיה פחות מורכב ומגביל מהמודל שקבעה הממשלה לקבלת מענק הסיוע לעצמאים. כזכור, מעט מאוד עצמאים נמצאו זכאים לקבל את מענק הסיוע באפריל.

רשתות המסחר יפתחו חנויות

בהמשך להודעה זו פרסם מטה המאבק של התאגדות רשתות האופנה והמסחר כי הוא מברך על החלטת הממשלה. "אנו שמחים כי הממשלה החליטה לסייע לנו לצלוח את המשבר ומצפים ליישומה בפועל של הודעת הממשלה", נמסר מהמטה.

"לבקשת ראש הממשלה ושר האוצר, ממליצה ההתאגדות לחבריה לפתוח את חנויותיהן החל ממחר (בהתאם ליכולת התארגנותן)".

במרכזי ביג דורשים מהרשתות לחזור

מרכז הקניות ביג ביום הראשון להקלות בסגר. צילום: ביג מרכזי קניות

לאחר הודעת הממשלה פרסם חי גאליס, מנכ״ל ביג לשוכרים, פנייה עם מסר ברור לרשתות: "שוכרים יקרים, ברצוני לברך על הודעת הממשלה למען שיקום העסקים, והודעת נציגות השוכרים על חזרה לשגרה ופתיחת החנויות (פרט למסעדות).
כפי שאמרנו לאורך כל המשבר, בלי שוכרים חזקים- אין מרכזי קניות בריאים.

"עמדנו לצידכם בסבלנות, עכשיו הגיע הזמן לחזור לשגרה מלאה. החל מיום חמישי הקרוב הנכם נדרשים להפעיל את החנויות במרכזי ביג הפתוחים כולל נצרת ואשדוד ע"פ שעות ההפעלה הרגילות. המרכזים היום היו מלאים בלקוחות, הפדיונות מצוינים. היכונו היכונו לימים חזקים. אין לאף אחד אישור לפספס".

ומה עם העצמאים הקטנים? הפגנת ענק מתוכננת

תוכנית הסיוע של הממשלה לא נוגעת למאות אלפי עסקים ועצמאים שבינתיים לא זכו לסיוע או שזכו למענק עלוב של אלפי שקלים בודדים.

ביום חמישי 30.4 בשעה 19:00 תתקיים בכיכר רבין בתל אביב, עצרת מחאה של כלל ארגוני העצמאים בראשות עו"ד רועי כהן נשיא להב ובשיתוף קבוצת אני שולמן.

עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים): "ראש הממשלה צריך להבין שאנחנו לא נעצור עד שנקבל שיוויון זכויות מלא שיאפשר לנו לחיות בכבוד. היקף הפיצויים חייב לגדול ויש להזרים את הכסף באופן מיידי ללא סחבת ובירוקרטיה. צריך לקבל פה החלטות אמיצות כפי שמתרחש במדינות רבות בעולם. הגיע הזמן לקבל פיצוי ממשי על הנזקים הכספיים, ההפסדים והחובות שכולנו נקלענו אליהם. לא נסכים עוד להיות אזרחים סוג ב."

דרישות העצמאים

  • שוויון זכויות העצמאים כמו של השכירים, וחקיקת דמי אבטלה לעצמאים
  • שיפור המתווה שהתגבש לפיצוי העסקים – אנו דורשים הגדלת תקציב הפיצוי ב-5 מיליארד ש"ח, להגדיל את תקרת הפיצוי במתווה מ-30% ל-70%.
  • הקמת קרן בערבות המדינה בשיעור השתתפות של המדינה בגובה 60% לפחות ב-4 מיליארד ש"ח לעסקים שבסיכון
  • הגדלת הקרן בערבות מדינה הקיימת ל-20 מיליארד ש"ח (הגדלה של 12 מיליארד)
  • החלת פטור מארנונה לעסקים שנשארו סגורים על פי הוראות משרד הבריאות גם לאחר חודש מאי
  • איחוד שנות המס 2019-2020, והחלת מדיניות מס המאפשרת קיזוז הפסדים לאחור לעסקים על רווחים משנת 2019 .
  • הודעה של נגיד בנק ישראל על הקפאת כל החזרי המשכנתאות וההלוואות הקיימות למשך 6 חודשים ומתן הנחיה לא לפגוע במסגרות האשראי של בעלי העסקים והעצמאים.
  • פיצוי לעצמאים שהעובדים שלהם נמצאים בחל"ת או שהם עצמם נמצאים בבידוד.
  • מענק תמיכה למעסיקים בגין החזרת עובדים לעבודה בטווח של חצי שנה.
  • המשך תשלום דמי אבטלה לעצמאים בעלי עסקים שלא נפתחו בהוראת משרד הבריאות.
  • ביטול היטל עובדים זרים בענף המסעדות ואולמות האירועים ותיקון חישוב שווי מס רכב עבודה לעצמאים ולמעסיקים.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות בפואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות