הטריק של אסם: הסירה את המדבקה האדומה מוויטמינצ'יק בלי להפחית סוכר

הטריק של אסם: הסירה את המדבקה האדומה מוויטמינצ'יק בלי להפחית סוכר

המתכון לא השתנה ורמת הסוכר נותרה זהה, אז איך נפטרה אסם מהמדבקה האדומה על ויטמינצ'יק? בקשה לייצוגית על סך 2.5 מיליון ש"ח הוגשה נגדה

ויטמינצ'יק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

המדבקות האדומות הן כלי יעיל לעדכן את הצרכן לגבי מוצרי המזון שהוא קונה, כך שאם הוא רואה מדבקה המצביעה על סוכר בכמות גבוהה למשל, הוא עשוי לחשוב פעמיים אם לקנות מוצר מסוים. ויטמינצ'יק של אסם הוא מיץ שמיועד לילדים, וככזה הוא מתאפיין במתיקות די גבוהה – כזאת ש"זיכתה" אותו במדבקה אדומה. אלא שאסם, אשר מודעת היטב לרגישותם של הורים לתזונה של ילדיהם, החליטה להתחכם: היא שינתה את הוראות ההכנה של כוס ויטמינצ'יק, וכך בעצם חמקה מהקריטריונים שמחייבים הצגת מדבקה אדומה. את המתכון עצמו היא לא שינתה, וכמות הסוכר נשארה כשהייתה.

מי שעלה על הטריק היה צרכן שנהג לרכוש עבור בנותיו ויטמינצ'יק. כאשר נכנסה לתוקף חובת המדבקה האדומה, הוא החליט שלא לרכוש את המוצר הזה יותר – משום שהמדבקה "סוכר בכמות גבוהה" היוותה עבורו מעין תמרור אזהרה.

כעבור זמן מה, הוא גילה שהמדבקה כבר אינה מתנוססת על ויטמינצ'יק ושמח לחזור ולקנות את המיץ – אף שהמחיר של הסדרה החדשה היה יותר גבוה מהמחיר של בקבוק ויטמינצ'יק לפני השינוי. על האריזה היה כתוב כך: "הוראות הכנה למיהול חדש ומתיקות מופחתת בכל כוס משקה מוכן". מהניסוח הזה הוא הבין שיש פחות סוכר, כפי שמן הסתם הבינו גם צרכנים אחרים.

יש לכם טלגרם? בואו וגלו מבצעים סודיים >

כאשר התובע הגיע לביתו והכין את המשקה, הוא נדהם לגלות, כי מדובר בעצם באותה הגברת רק בשינוי האדרת, שכן ב-100 מ"ל משקה באריזתו החדשה יש ערכי סוכר זהים לחלוטין לאלה שבמשקה באריזתו הישנה.
הדבר היחיד שהשתנה הוא "הוראות ההכנה החדשות", שפורטו על גבי האריזה החדשה למהילת התרכיז בכמות גדולה יותר של מים.

ויטמינצ'יק ישן ויטמינצ'יק חדש
קלוריות ב-100 מ"ל סירופ 352 352
קלוריות ב-100 מ"ל מיץ לפי הוראות ההכנה 44 21

פואנטה בטלגרם

אגב, לדבריו, המשקה לפי ההנחיות החדשות אינו טעים כלל.

אסם מצדה מציגה את המהלך כמהלך צרכני בריאותי ומתגאה בעובדה שבשנת 2022 היא השיקה את סדרת ויטמינצ'יק מחדש. באתר החברה נכתב כך: בשנת 2022, השיקה אסם סדרת סירופים ויטמינצ'יק חדשה, במטרה לקדם אורח חיים בריא ולעודד צרכנים להפחית צריכת סוכר. הסדרה החדשה במגוון הטעמים המוכרים, מאפשרת הכנת משקאות במתיקות מופחתת, תוך שמירה על כמות הוויטמינים בכל כוס משקה מוכן. במוצרים החדשים הגדלנו את כמות הוויטמינים במתכון (על מנת לשמר את כמות הויטמינים בכל כוס) לצד הוראות הכנה למיהול חדש".

אסם לא רק מהתלת בצרכנים, אלא גם משלמת פחות מס

אסם משיגה באמצעות ה"שינוי" שהיא עשתה עוד יתרון משמעותי מבחינתה. היא משלמת פחות מס סוכר.

כזכור, החל מינואר 2022 מוטל מס סוכר על משקאות ממותקים, והמס הולך ועולה ככל שכמות הסוכר במשקה עולה. כך למשל, על משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל משקה מוטל מס בסכום של 1 ₪ לליטר, ועל תרכיז להכנת משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל משקה מוטל מס בסכום של 6 ₪ לליטר להכנת משקה מתוק.

בקשה לייצוגית נגד אסם: "תרמית, הטעיה צרכנית ולעג לאינטליגנציה"

הצרכן לא התעצל והגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד אסם באמצעות עו"ד רן שפירא ועו"ד יואב גפני ממשרד עורכי הדין אלמוג שפירא.

לטענת עוה"ד גפני ושפירא, מדובר בתרמית, בהטעיה צרכנית מקוממת ובלעג לאינטליגנציה של הצרכן, וכי שינוי האריזה נעשה, בין היתר, כדי לטעת בצרכן את התחושה כאילו במדובר במשקה "חדש" המכיל פחות סוכר, אך לא כך הוא.

לדבריהם, השינוי בהמלצת התמהיל נעשה, ככל הנראה, כדי להימנע מהסימון האדום המעיד על "סוכר בכמות גבוהה" ומחייב בתשלום "מס הסוכר". "ברור לחלוטין ששינוי ההמלצה לא נעשה מטעמים של טעם או דאגה לציבור, אלא מאינטרס עסקי, שיווקי וכלכלי שלא להציג את המוצר כעתיר סוכר", טוענים עוה"ד גפני ושפירא.

סכום הבקשה עומד על 2.5 מיליון ש"ח.

תגובת אסם: "אסם-נסטלה טרם קיבלה לידיה את התביעה. לאחר שתקבלה, תלמד אותה ותשיב בבית המשפט".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות