מהו שכר המינימום לבני נוער עובדים ואילו זכויות מגיעות להם?

מהו שכר המינימום לבני נוער עובדים ואילו זכויות מגיעות להם?

עם פתיחת החופש הגדול, הנה תזכורת לבני נוער עובדים ולמעסיקים שלהם: חובה לשלם שכר מינימום, חובה לשלם בזמן וחובה לשלם נסיעות. מה עוד?

שכר מינימום לבני נוער
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יותר מ-700 אלף תלמידים מסיימים ללמוד, חלקם מחפשים עבודה לחופש הגדול. עבור רבים מהם, זו הפעם הראשונה שהם עובדים – כך שמדובר באוכלוסייה פגיעה מאוד שקל לנצל את תמימותה ולפגוע בזכויות שהיא אפילו לא יודעת שיש לה. אז מהו שכר מינימום לבני נוער עובדים ומהן שעות העבודה המותרות? לפי חוק, קיימת הגדרה לשכר מינימום לבני נוער, כאשר השכר הזה עולה עם הגיל. אסור להעסיק בני נוער בפחות משכר מינימום – גם אם הם מסכימים לכך. בנוסף, יש ענפים שכלל אסור להעסיק בהם נערים בגיל מסוים. הנה כמה נקודות שחשוב לדעת על עבודת בני נוער:

עבודת בני נוער – מאיזה גיל מותר להעסיק בני נוער?

שימו לב, יש הבדל בין עבודת בני נוער במהלך השנה לעבודה בחופש.

במהלך שנת הלימודים, הגיל המינימלי שבו מותר להעסיק הוא 15. בזמן חופשה מהלימודים – הגיל המינימלי הוא 14, אך לפני גיל 15 רק בעבודות קלות.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 והכי נוח לעקוב אחרינו שם. לחצו להצטרפות >

ניתן להעסיק בני נוער שמלאו להם 16 שנים עד השעה 24:00. זאת בתנאי שהמעסיק דואג להסעת בני הנוער לביתם, באמצעותו או באמצעות מי מטעמו (ולא בתחבורה ציבורית), מיד לאחר סיום העבודה.

מהו שכר המינימום לבני נוער?

בני נוער הם מגזר מאוד מנוצל, וגם אחרי ששכר המינימום עלה קצת באופן כללי בשנים האחרונות, השכר שלהם עדיין נמוך מאוד, בוודאי יותר נמוך משכר המינימום לבוגרים (שגם הוא רחוק מלהיות גבוה). למעשה, עד גיל 16, השכר שלהם הוא 70% משכר המינימום במשק. בגיל 16-17 השכר שלהם הוא 75% משכר המינימום במשק ובין גיל 17 ל-18 שכר המינימום לבני נוער הוא 83% משכר המינימום במשק. נכון ל-1.4.2023, שכר המינימום בישראל לאדם מגיל 18 ומעלה עומד על 5,571.75 ₪.

>> אין מצב שאתם לא עוקבים אחרינו באינסטגרם, לחצו כאן, שווה לכם 🙂 >

בחישוב שעתי, עד גיל 16 השכר הוא 22.54 ₪ לשעה, בגיל 17-16 הוא 24.15 ₪ לשעה , ובגיל 18-17 הוא 26.73 ₪ לשעה.

אסור למעסיק לשלם פחות משכר מינימום, גם עבור תקופת ניסיון, התלמדות, וגם אם העובד מוכן לעבוד בשכר נמוך יותר.

שכר חודשי בשקלים
(עד 40 שעות שבועיות)
שכר לשעה
(שכר חודשי לחלק ל-173)
עד גיל 16 3,900 22.54
עד גיל 17 4,178 24.15
עד גיל 18 4,624 27.73

אילו מסמכים אמור המעסיק לדרוש מהנער?

  • אישור מרופא משפחה
  • צילום תעודת זהות של הנער או של הוריו

עבודת בני נוער: הלנת שכר היא עברה פלילית

באיזה מועד חייב המעסיק לשלם?

כמו לאדם בוגר, גם לבני נוער חייב המעסיק לשלם בתום חודש העבודה, ומאחר שמדובר בשכר מינימום – הלנת שכר נחשבת עברה פלילית.

אם מדובר בעבודה בשכר שעתי / יומי או לפי תפוקה, יש לשלם בתום מחצית החודש שבו הועסק העובד, אלא אם כן חל עליו הסכם שנקבע בו מועד אחר או בתום החודש אם העובד עבד במשך כל החודש וקיבל מקדמות.

>> בואו נהיה חברים גם בפייסבוק. לחצו כאן >

אם שכר העבודה לא שולם עד היום התשיעי שלאחר המועד לתשלום השכר, העובד זכאי לפיצויים בגין הלנת שכר.

האם צריך לשלם לבני נוער על נסיעות?

ודאי. כמו כל עובד אחר, בני נוער זכאים לתשלום דמי נסיעה על פי חוק. גובה ההחזר הוא עד 22.60 שקל ליום, או לפי עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות, או לפי עלות כרטיס חופשי-חודשי (הזול מביניהם).

האם צריך לשלם על התלמדות?

ודאי. לעתים קרובות דורשים מבני הנוער להגיע לתקופת ניסיון או הכשרה ולא משלמים להם על הזמן שהשקיעו. זה לא חוקי.

אי תשלום שכר מינימום (או אי תשלום שכר כלל) עבור תקופות אלה מהווה עבירה על חוק שכר מינימום. המעסיק חייב לשלם שכר מינימום עבור תקופות אלה, אפילו אם החליט שלא להעסיק את העובד לאחר "תקופת הניסיון". בנוסף, אסור לו לדרוש מהעובד להגיע לפני תחילת המשמרת "כדי להתכונן" מבלי לשלם.

בני נוער – עובדים בשבת או בימי מנוחה? דעו את זכויותיכם

המנוחה השבועית של נער עובד היא לפחות 36 שעות רצופות, והיא כוללת את יום המנוחה השבועי שלו.

כמו כל עובד אחר, גם בני נוער צריכים לקבל 150% שכר על עבודה בשבת.

בנוסף לתוספת השכר, הם זכאים גם ליום חופשי חלופי.

במקרה שהעבודה החלה ביום שישי ונמשכה לאחר כניסת השבת – העובד יקבל 150% על השעות שלאחר כניסת השבת.

במה אסור להעסיק ילדים ובני נוער?

  • בענף הבנייה.
  • במקום או בתהליך ייצור, שמשרד העבודה קבע כי אסור להעסיק בהם ילדים ובני נוער, הואיל והם עלולים לסכן את ההתפתחות הגופנית, הנפשית, או החינוכית של הילד או הנער, בשל טיב העיסוק ומיקומו.
  • בסוגי עבודות ובתהליכי ייצור כגון: ייצור ועיבוד של חומרי נפץ, ייצור ועיבוד חומרים הקלים להתלקח, עבודה במקום שהאוויר בו דחוס לרבות צלילה מקצועית, או עבודה בחומרים מסוימים כגון: ממיסים אורגניים או חומרי הדברה.
  • אסור להעסיק ילדים שטרם מלאו להם 15 שנים בהופעות ציבוריות, או לצורכי פרסום וכן בצילומים לצרכי פרסום, אלא אם ניתן היתר להעסקה על ידי משרד העבודה.

אילו עוד חובות מוטלות על מי שמעסיק בני נוער?

  • עבור עבודת בני נוער, כמו עבודה של כל אדם אחר בכל גיל, יש להנפיק תלוש שכר (במידה שלא, העובד יכול לתבוע ולקבל פיצויים בגובה של עד 5,000 שקל בגין כל תלוש שהוא לא קיבל).
  • מעסיקים של נערים עובדים מחויבים להפריש עבורם דמי ביטוח לאומי, ואסור להם לנכות את התשלום משכרם של הנערים. בדרך כלל, בשל העובדה שיש לנערים נקודות זכות, בפועל אין ניכוי של ביטוח לאומי.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות