בניגוד להמלצות: שר האוצר סמוטריץ' מעביר רק 70% מהכסף הקואליציוני למלחמה

בניגוד להמלצות: שר האוצר סמוטריץ' מעביר רק 70% מהכספים הקואליציוניים למלחמה

בשעת לילה של יום חמישי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם את החלטתו לגבי הכספים הקואליציוניים. כמעט מיליארד ש"ח לא יועברו לטובת ניהול המלחמה

בצלאל סמוטריץ' יעביר רק 70% מהכספים הקואליציוניים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק 1.6 מיליארד מתוך 2.5 מיליארד ש"ח הזמינים בידי שר האוצר בצלצל סמוטריץ' (הכספים הקואלציוניים) מתוך תקציב 2023 יועברו לניהול המלחמה – כך עולה מהודעת משרד האוצר. המשמעות היא שבניגוד להצהרות על הקפאת תקציבים שלא קשורים למלחמה, עד סוף השנה בכל זאת יועברו כספים קואליציוניים בהיקף של 800-900 מיליון שקל לצרכים לא דחופים, בעיקר למפלגות החרדיות והדתיות. ההודעה פורסמה בשעת לילה ביום חמישי, כאשר העיתונאים כבר באווירת סופ"ש והציבור בישראל עסוק בהכנות לשבת. החלטה זו מקוממת ומעידה על ניתוק כמעט בלתי נסלח.

הניתוק הזה הוא חלק מניתוק כללי של הממשלה הנוכחית, שיש בה כעשרה משרדים מיותרים עם תקציבים עצומים – שיכולים היו להיות מופנים אל מערכת הביטחון ואל המפונים והניצולים. מדובר למשל במשרד המורשת, משרד המסורת, המשרד למשימות לאומיות, משרד התפוצות, המשרד למעמד האישה, משרד המודיעין, משר הנגב, הכגליל והחוסן הלאומי ועוד.

הכספים הקואליציוניים: סמוטריץ' משחרר רק 70%

מהרגע הראשון של המלחמה דבר אחד היה ברור – ההוצאה הכבדה מחייבת שינוי סדרי עדיפויות של הממשלה.

>> יש לכם טלגרם? גם אנחנו שם 🙂 עקבו אחרינו ולא תחמיצו אף כתבה. לחצו כאן >

אלא שמשרד האוצר בדק ובדק ובדק את סעיפי התקציב במשך חמישה שבועות, וכאשר סוף סוף פרסם את החלטתו בשעת לילה מאוחרת כאשר מערכות כלי התקשורת בווליום נמוך, יצא המרצע מן השק: סמוטריץ' עומד בסירובו להפנות את כל הכספים הקואליציוניים של תקציב 2023 לענייני המלחמה. אפילו בשעת מלחמה עקובה מדם, הפוליטיקה גוברת – והכול במתק שפתיים.

לא רק העיתוי של פרסום ההחלטה נקבע במכוון ליום חמישי בלילה, גם הניסוח שנבחר הוא ניסוח מעורפל. בהודעה נכתב כי 70% מהכספים שטרם חולקו השנה יועברו למטרות המלחמה והשאר יועבר כסדרו למטרות המקוריות. זאת, למרות ששבועיים לאחר פרוץ המלחמה, שלחו 300 כלכלנים בכירים את מכתב הכלכלנים, שבו הם מזהירים מפני יום כיפור כלכלי אם שר האוצר לא יתעשת ויפנה מיד את כל הכספים הקואליציניים למימון המלחמה ולשיקום שיידרש בעקבותיה.

ומה שעוד מטריד הוא שאין פירוט של הכספים הקואליציוניים שכן יקוצצו.

הגירעון כבר גבוה

חשוב למסגר את התנהלות שר האוצר בתוך המציאות הרחבה יותר. בין היתר, רק השבוע פורסם כי שיעור הגירעון כבר עתה גבוה משמעותית מהמתוכנן. הגירעון ביחס לתוצר עמד בסוף החודש על 47.2 מיליארד שקל, עוד לפני ההוצאה העצומה שצפויה להכות בישראל בעקבות המלחמה. באוקטובר נרשם גירעון של 22.9 מיליארד שקל – סכום שיא מאז הקורונה, ומתחילת השנה קיים גירעון מצטבר של כ-27 מיליארד שקל. הוצאות הממשלה מראשית השנה עומדות כבר על 398.3 מיליארד שקל, לעומת 363.0 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. זהו גידול של כמעט 10% בהוצאות.

נזכיר עוד כי רק השבוע אישרה הכסף את מתווה הסיוע לעסקים של משרד האוצר. הסיבה לעיכוב הייתה שהמתווה הראשון היה כל כך גרוע ודל, עדי כי אפילו בתוך הממשלה עצמה מתחו עליו ביקורת. למרבה האכזבה, גם המתווה המשופר אינו נדיב, בלשון המעטה – ויש בן הרבה אותיות קטנות והסתייגויות שישאירו הרבה עצמאים ועסקים ללא מענה. את האנשים הכי חלשים, עסקים שהם פטורים ממע"מ ומרוויחים בשגרה רק כמה אלפי ש"ח בחודש, המדינה מתכוונת לפצות רק ב-1750 ש"ח – לא ברור למה הכסף הזה אמור להספיק.

לאחרונה גם אושרו הטבות למילואימניקים שגם בהן יש אותיות קטנות ומכעיסות, כמו למשל מענק למילואימניקים שהם הורים – אבל רק אם יש להם ילדים מתחת לגיל 14 (ראו את הכתבה על מענק למילואימניקים).

לאור המספרים האלה, הבחירה של סמוטריץ' לא להפנות את כל הכספים הקואליציוניים לצורך מימון הלחימה ופיצוי הנפגעים במישור הפיזי, הנפשי והכלכלי, מקוממת במיוחד.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות