מבצעים פיקטיביים הם עסק מעצבן - כך הם ייפסקו (חלקית)

הסוף למבצעים פיקטיביים? בקרוב תדעו אם המבצע אמיתי ובאמת משתלם

פורסם תזכיר החוק שאמור למנוע גביית מחירים מנופחים לפני המבצע ולהגדיר לוחות זמנים למחירים רגילים ולמחירי מבצע

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כשצרכן ישראלי נתקל בפרסום שמבטיח לו מבצע חסר תקדים של 70% הנחה או חיסול במחירי רצפה, הוא מיד מפעיל את מנגנוני האזהרה שלו. הסיבה היא יותר מדי מבצעים פיקטיביים, שבהם במקום להוריד את המחיר באמת – העלו אותו שבוע קודם רק כדי לייצר מצג שווא של הנחה מפליגה.

יש להודות שרבים מהמבצעים אינם כאלה, והם באמת משקפים הנחה, אך מן הצד השני יש גם לא מעט משחקים ומניפולציות.

לאחרונה גובשה על-ידי שר הכלכלה אלי כהן (כולנו), הצעת חוק להסדיר את "תעשיית המבצעים". חוק המבצעים מגדיר כמה זמן תנאי המכירה הרגילים צריכים להיות בתוקף לפני יציאה למבצע ומהו מחיר הייחוס ממנו ניתן לגזור מבצע. 

עיקרי החוק המוצע למיגור מבצעים פיקטיביים

  1. נקודת המעבר ממחיר רגיל למחיר מבצע: עוסק לא יוכל להציג מוצר או שירות במכירה מיוחדת, לרבות במחיר מוזל, אלא אם כן אותו מוצר או שירות הוצעו שלא במבצע לפחות במשך 30 ימים עוקבים לפני מועד היציאה למכירה מיוחדת. בנוסף, מוצע לקבוע כי העוסק יציג לצרכן את המחיר הקודם.
  2. ההוזלה לעומת המחיר הרגיל: אם במהלך אןתם 30 יום מחירו של המוצר השתנה – המחיר שממנו תיגזר ההנחה יהיה המחיר הנמוך מבין אותם מחירים.
  3. משך המבצע: המבצע יימשך לכל היותר 45 ימים ברצף. על מנת לשמר יחס שווה לפחות בין תקופת המבצע לבין תקופת המכירה במחיר רגיל, במהלך שנה קלנדרית סך משך הזמן בו הוצע המוצר במבצע לא יעלה על משך הזמן שבו נמכר
  4. המחיר במחיר רגיל.
  5. רצף מבצעים: במסגרת תקופת המבצע, אין מניעה להפסיק אותו ואין מניעה כי העוסק יחזור ויציע לצרכן מבצע נוסף ביחס לאותו מוצר או שירות (להלן – מבצע נוסף), הגם כי רצף המבצעים הופסק באמצע. הימים בהם נמכר המוצר במבצע יהיו חלק מאותם 45 יום – גם אם המבצע שונה באמצע התקופה. לגבי המבצע הנוסף, תנאי מכירה רגילים יהיו אלה שהיו בתוקף לפחות 30 ימים ורק מהם ייגזר מחיר המבצע או תנאי המבצע.
  6. מבצעים לחברי מועדון: מותר להציע לחבר מועדון מחיר מבצע השונה מהמחיר לכלל הצרכנים. כלומר, במהלך 30 הימים של מכירה רגילה יהיו שני מחירים למוצר, אחד לכלל הצרכנים ואחד לחברי מועדון. אם רוצים להציע לחבר מועדון מחיר מבצע בחלוף 30 יום – מחיר המבצע ייגזר מהמחיר הייעודי לחברי המועדון ולא ממחיר המחירון המיועד לכלל הצרכנים.
  7. מוצרים ושירותים עונתיים: משך זמן המבצע על מוצר/שירות עונתי לא יעלה על משך הזמן בו המוצר הוצע במחיר רגיל. משך זמן זה ייבחן לאור משך הזמן של מוצר עונתי. מכיוון שמדובר במוצר עונתי, מוצע להקל ולקבוע כי במהלך כל עונה, רשאי העוסק לייחס למבצע את מחיר הייחוס שהיה קיים בתחילת העונה.

מה קורה בעולם?

לפי תזכיר החוק, במדינות שונות בעולם נושא המבצעים מוסדר בחקיקה.

ארה"ב: החקיקה משתנה בין המדינות השונות.

כך למשל, בקליפורניה מחיר ייחוס הוא המחיר ששרר בשוק בפועל בשלושת החודשים לפני תחילת המבצע. אחרת יש לציין, במפורש ובאופן גלוי, את התאריכים שבהם מחיר זה שרר בשוק בפועל.
במסצ'וסטס מוכר אינו רשאי להשוות מחיר מבצע למחיר ייחוס כלשהו, אלא אם אותו מחיר הינו המחיר האמיתי (Bona Fide Price), דהיינו מחיר שבו המוצר הוצע למכירה לציבור בתום לב במשך תקופת זמן סבירה ומשמעותית. הקריטריונים לקביעה האם מחיר הייחוס הוא אמיתי מתייחסים למשל למשך הצגת הזמן, השוואה למחירם של מוצרים דומים וכדומה.

באלסקה מחיר ייחוס ייחשב כמטעה אם בפועל: (1) מחיר מבצע שרר בשוק למשל תקופה של יותר משישה חודשים (מתוך תקופה של 12 החודשים); (2) במקרה של מוצרים עונתיים, אם מחיר המבצע שרר יותר ממחצית מכלל התקופה שבה המוצר מוצע למכירה, אלא אם המחיר מוזל באופן קבוע כדי לחסל מלאי.

בקונטיקט אסור להציע מחיר מבצע שמבוסס על מחיר ייחוס שבו המוכר לא הצליח למכור מהמוצר, אלא אם מחיר זה שרר בפועל לפחות 4 שבועות במשך 90 הימים שלפני המבצע, או שמחיר זה שרר לפחות 4 שבועות במהלך תקופה כלשהיא של 90 ימים, ובתנאי שהפרסום מציג בבירור תאריכים, זמן או תקופה עונתית של אותו מבצע.

  • קנדה: החקיקה בקנדה דורשת עמידה באחד משני מבחנים מרכזיים: מבחן כמות או מבחן זמן. מבחן הכמות מחייב מכירה בפועל של נפח משמעותי בתקופת זמן סבירה, ומבחן הזמן קובע כי המוצר נמכר במחיר הייחוס במשך תקופת זמן משמעותית, המהווה לפחות 50% מהזמן במשך 6 חודשים.
  • פינלנד: החקיקה בפינלנד מבחינה בין שני סוגי הנחות: Sale, ו- Special Offer.
  • Sale מחיר ייחוס הוא מחיר שנגבה ע"י העוסק עבור אותו מוצר לפני המבצע. במשך שנה קלנדרית חנות יכולה לערוך מבצע בתקופה כוללת של עד שלושה חודשים ולא יותר מחודשיים ברצף.
  • מכירה מיוחדת Special offer מכירה מוגבלת בזמן אשר מאופיינת במחיר נמוך במיוחד ו/או בתועלות כלכליות נלוות לרכישה. אורכה של המכירה המיוחדת יהיה מקסימום חודש ובענפים בהם ישנה שונות נמוכה במחירים, ומחזור מלאי נמוך משך הזמן עשוי להתארך עד למקסימום חודשיים.

אנגליה: מחיר המשמש כהשוואה צריך להיות מחיר אמיתי ולא מחיר מנופח באופן מלאכותי. כך נמנעים מבצעים פיקטיביים. כשמשווים למחיר מכירה קודם צריך להבטיח שהמחיר הגבוה יותר נגבה למשך תקופת זמן סבירה. מחיר קודם המשמש בסיס להשוואה צריך בד"כ להיות המחיר הכי עדכני אלא אם צויין מפורשות אחרת.

אוסטרליה: עוסקים המשווים בין מחיר מוצר נוכחי למחיר קודם צריכים להבטיח שהצרכנים לא יוטעו לגבי החיסכון שיכולים להשיג. הטעיה כזו תתרחש למשל אם המוצרים לא נמכרו במחיר שצוין כמחיר קודם בתקופת זמן סבירה מיד לפני שהמבצע התחיל, או אם רק כמות מצומצמת (limited proportion)  ממכירות המוצר היו במחיר הגבוה בתקופה מיד לפני שהמבצע החל. בנוסף מחירי מבצע או הנחה צריכים להיות זמינים לתקופת זמן מוגבלת. זאת מאחר שאם חלפה תקופת זמן סבירה והמוצר עדיין במבצע מחיר המבצע הופך למעשה למחיר המכירה החדש ולכן זה עלול להטעות להמשיך לקרוא לזה מחיר מבצע.

תגובות: 0

נגישות