שכר המינימום יעלה ל-5,300 שקל כבר ממשכורת דצמבר

שכר המינימום יעלה ל-5,300 שקל כבר ממשכורת דצמבר

המשמעות: תוספת של 300 שקל לשכר לשכירים, והגדלת הפער בין קצבת הנכים לבין השכר שהם משלמים לעובדים הסיעודיים

צילום: אתר pixabay.com
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שכר מינימום הוא בבחינת חובה, במיוחד במדינה שבה יוקר המחיה כה גבוה והפערים החברתיים כה גדולים.

לכן, העלאת שכר המינימום מ-5,000 ל-5,300 שקל מבורכת, ותשפר באופן מיידי את חייהם של 800,000 משפחות.

העלאת שכר המינימום הנוכחית היא חלק ממגמה שנמשכת כמה שנים, והיא הושגה לאחר מאבקים לא פשוטים. התהליך הנוכחי החל באפריל 2015, אז עלה שכר המינימום מ-4,300 ל-4,650 שקל.

מאז 2015 הלך ועלה שכר המינימום במספר פעימות, והיום הוחלט כי ההעלאה ב-300 שקל נוספים תבוצע כבר במשכורת דצמבר (שתשולם בינואר 2018). זאת, לפי הצעת החוק שעברה היום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

כמובן, גם שכר המינימום לפי חישוב שעתי עולה מ-26.90 שקל ל- 28.50, ושכר המינימום היומי מ-231 ל-245 שקל.

הקדמת ההעלאה הושגה בעקבות הסכמות בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים ובאישור משרד האוצר.

לפי הערכת משרד האוצר, עלות המהלך היא בין 400 ל-500 מיליון שקל בשנה, ולדברי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כמעט רבע מהשכירים יושפעו ממנו.

אלא שמזמן לא היה קונפליקט כה גדול בין רצון להיטיב עם העובדים לבין רצון לא לפגוע באוכלוסיות מוחלשות – כשעל כל התסבוכת הזאת מנצחת ממשלת ישראל.

בעוד שמאות אלפי משפחות ייהנו מתוספת משמעותית לשכרם – הנכים והקשישים ייפגעו קשות מהמהלך, וזו בדיוק הסיבה לזעקות השבר שהשמיעו הנכים היום בדיון. "העסקת עובד זר עולה לנכה עולה 10,200 שקל מדי חודש בממוצע ואנחנו מקבלים 4,000", מחה יו"ר ארגון נכי הפוליו, יהודה דורון: "העלאת שכר המינימום בפעימה נוספת תגרום לנו לחסר של 900 שקל בתשלום החודשי לעובד הזר. אומרים לנו: נגדיל לכם בקרוב את הקצבה ב-300 שקל, אבל הורדתם מאיתנו 900 שקל בפעימות שכר המינימום. אתם צוחקים לנו בעיניים".

עו"ד טליה דוד מלשכת עורכי הדין, הוסיפה מדם לבה: "לבה בוערת בי בתוך הגוף. המדינה דוחקת את הנכים אל עברי פי פחת. אני אדם עובד, בעלת 3 תארים, אי אפשר לבוא אלי בטענות שלא עשיתי את המקסימום כדי להשתקם. אני מרוויחה משכורת סבירה, אבל כל חודש במקום להיות במצב כלכלי יותר טוב, אני דועכת ונכנסת לבור שאין לו סוף. או שהמדינה תעסיק את העובדים הזרים ותוציא אותנו מהבור הזה, או שתתנו לנו בהתאמה את כל התנאים שאנחנו נדרשים לשלם לעובדים הזרים".

אבנר עורקבי מארגון הנכים אהב"ה הוסיף: "אין לי ברירה, איאלץ לבטל את העובד הזר שלי".

בתגובה אמר ניסנקורן: "לא מתקנים עוול בעוול. נושא שכר המינימום צריך להמשיך לעלות, בד בבד עם עדכון קצבאות הנכים. הדבר הכי גרוע זה לא לקבל החלטות בחיים".

ח"כ אילן גילאון (מרצ), שם את האצבע על מהות הבעיה: "החטא הקדמון הוא שהמדינה מאלצת את הנכים להיות מעסיקים". בהתייחס למתווה העלאת קצבאות הנכים המסתמן, אמר ח"כ גילאון: "סליחה שלא יכולנו לתת לכם יותר בנקודת הזמן הזאת, אבל בגלל אילוצים רבים בחרתי הפעם לא להיות מהפכן אלא שיפוצניק, ולקבל את מתווה ה-4.2 מיליארד".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות