גירושין בת"א – האם באמת אחוזי הגירושין גבוהים יותר בעיר הבילויים של ישראל?

גירושין בת"א – האם באמת אחוזי הגירושין גבוהים יותר בעיר הבילויים של ישראל?

יש כל מיני סברות לגבי שיעור הגירושין במקומות שונים ומסיבות שונות, אבל האם הן נכונות? בכל מקרה, תמיד כדאי לקבל ייעוץ מעורך דין גירושין

עורך דין גירושין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

(תוכן מקודם)

תל־אביב-יפו נחשבה בעשורים האחרונים כעיר הבילויים, העיר שלעולם לא נחה. כאשר הסתיים משבר הקורונה העיר חזרה מייד לשגרה ובתי הקפה, המסעדות והמועדונים חזרו לתפקד בהתאם להגבלות. העיר שבה מתקיים מצעד הגאווה, וזכתה להיות מעוז הדייטים עוד מימי ההורים שלנו, זכתה גם למוניטין מפוקפק: מקום שבו בגידות מתרחשות תדיר והזוגיות אינה יציבה בה. החלטנו לבדוק האם באמת אחוזי הגירושין בעיר יותר גבוהים מערים אחרות.

בשנת 2019 פרסמה הרבנות נתונים על כמות הזוגות שהתגרשו בכל עיר. מבט מהיר במספר המתגרשים בערים הגדולות שובר את המיתוס המפורסם – שעיר הבילויים תל־אביב־יפו היא בעלת שיעור גירושין גבוה.

בשנה שלפניה, 2018 התגרשו בתל־אביב־יפו 750 זוגות, בשנת 2019 לעומת זאת התגרשו רק 720 זוגות. אנו עדים לירידה של 4%. חשוב לזכור כי אוכלוסיית העיר מונה כיום 450,000 תושבים, ולכן המספרים אינם גבוהים ביחס לערים אחרות. זוגות אלה התגרשו בסיוע עורך דין להסכם גירושין, חלקם הגיעו לגט בהסכמה הדדית ואחרים התדיינו במשך חודשים בבית המשפט.

כדי לראות את הנתונים הללו בהקשר הנכון, נבחן את שתי הערים הגדולות הנוספות. בירושלים התגרשו 733 זוגות בשנת 2018 ובשנת 2019 המספרים עלו ל-857 זוגות. עליה של 17%! כאשר בוחנים את אוכלוסיית העיר המונה 960,000, מגלים כי שיעור הגירושין נמוך במיוחד.

בחיפה נצפתה דווקא ירידה בשנים אלה כאשר מספר הזוגות המתגרשים עמד על 366 בשנת 2019, זאת לעומת השנה הקודמת, שבה התגרשו 407 זוגות, כאשר בוחנים את אוכלוסיית העיר, 280,000 תושבים שיעור הגירושין הוא נמוך במיוחד.

בחינה של מספר הזוגות המתגרשים בהשוואה לאוכלוסיית העיר ממחישה תמונה עגומה דווקא בערים הסמוכות לתל־אביב. כאשר את הטבלה מובילות ראשון לציון עם 418 מתגרשים ב-2019 בעיר שבה מתגוררים רבע מיליון תושבים, ומספר דומה (404) בשנה הקודמת. אחריה נתניה עם מספר מתגרשים כמעט זהה – 408 זוגות התגרשו בה ב-2019 ובפתח תקווה 400 זוגות, בעיר שבה מתגוררים כ- 220,000 תושבים בממוצע.

מה הגורמים שיכולים להסביר את הנתונים הללו?

בעוד מומחי זוגיות רבים הזהירו כי בתקופת הסגר משפחות רבות עשויות לפרק את החבילה, ניתן להניח כי דווקא בתקופה זו בני זוג רבים התנחמו זה בזרועות זה, וכך התגברו על הבדידות. בנוסף, כאשר מתחילים פרידה ומתייעצים עם עורך דין לענייני משפחה בתל אביב, מגלים כי תהליך הגירושין עשוי להיות יקר במיוחד. בתקופה של חוסר ודאות תעסוקתית, רבים יעדיפו להישאר במסגרת המשפחתית בדירה אחת ולא למהר לבצע שינוי.

האם תקופת משבר הקורונה שינתה את היקף הגירושין?

אחרי שהפרכנו את המיתוס שתל־אביב-יפו היא עיר שבה קיים שיעור גירושין גבוה, נבחן את השנתיים האחרונות, שבהן משבר הקורונה שינה את היקף הזמן שבו זוגות בילו זה במחיצת זה בבית בזמן הסגר. במדינת ישראל כולה התגרשו בישראל ב־2020 רק 11,076 זוגות, לעומת 2019 שבה התגרשו 11,451 זוגות. כך שלמעשה הייתה ירידה בשיעור המתגרשים. הנתונים לפי עיר עדיין לא התפרסמו על ידי הרבנות וכן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנה זו, ולכן קשה לבחון האם תל־אביב-יפו שונה מערים אחרות. אך מהנתונים שהתקבלו עד כה על מספר תיקי הגירושין שנפתחו, עדיין לא ניתן לראות שינוי משמעותי לפני ואחרי סגרי הקורונה.

לסיכום, כפי שניתן לראות אחוז הגירושין אינו גבוה יותר מערים אחרות בארץ, ובמקרים רבים שיעור זה נמוך כאשר לוקחים בחשבון את גודל האוכלוסייה. ייתכן כי דווקא מקומות הבילוי בתל־אביב-יפו יכולים להוות מקור לשחרור לחץ ופתרון קונפליקטים. בעוד שנה, אחרי שיסתיימו דיוני הגירושין הארוכים יותר בערכאות המשפטיות, נוכל לקבל תמונה ברורה יותר על השלכות הקורונה בערים השונות.

1
נגישות