האמת מאחורי התוכנית להפחתת יוקר המחיה של סמוטריץ' ונתניהו

האמת מאחורי התוכנית להפחתת יוקר המחיה

שר האוצר סמוטריץ' יודע לדבר יפה, ראש הממשלה נתניהו הוא אלוף הרטוריקה – אבל מאחורי המספרים יש הרבה סיסמאות ולקיחת קרדיט

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לרגע היה נראה שאזרחי ישראל צופים במופע קסמים – כאשר ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' שלפו אתמול בזה אחר זה הפחתות מסים ותשלומים. אבל האמת צריכה להיאמר – אין קסמים ואין הפתעות. וכשזה מגיע מממשלה מנופחת של יותר מ-30 שרים, תיקים מומצאים והעלאת שכר הח"כים והשרים – זה עוד יותר מקומם. גם ההפחתה שנראה, זמנית מאוד. כך למשל, סמוטריץ' ונתניהו התרברבו בהקפאת הארנונה – אבל למשך שנה אחת בלבד. ומה יהיה בשנה הבאה? חוץ מזה, הרשויות המקומיות לא ויתרו על הארנונה, כך שהמדינה בכל מקרה תעביר להן את הסכום שהן מאבדות בשנה הזאת. ומנין היא תממן את זה? כמובן שמכיס האזרחים – רק באופן פחות שקוף, כך שאנו האזרחים לא נדע מאיזה כיס לוקחים לנו את הכסף שבדרך כלל יוצא רשמית לתשלום הארנונה.

מדרגות המס החדשות – לא קשורות לממשלה

ראש הממשלה ושר האוצר התרברבו גם בעדכון מדרגות המס – אבל זה לא תלוי בהם. העדכון הזה הוא עדכון אוטומטי של רשות המסים, שקורה מדי שנה cהתאם לעדכון במדד המחירים לצרכן. מאחר שהאינפלציה הייתה גבוהה ב-2022 ועמדה על 5.2%, השינוי במדרגות המס בשנת 2023 יהיה מורגש יותר. גם שווי נקודות זיכוי התעדכן אוטוטמטית, ושווי הנקודה עלה מ-223 שקל ל-235 שקל (קפיצה מטורפת).

בקיצור, הנטו יגדל – אבל הוא היה גדל גם אם במשרד ראש הממשלה היה יושב עציץ ובמשרד האוצר היה יושב ילד בן 4. המנגנון האוטומטי עובד כך או כך.

אגב, במקביל לכך צפויה גם עלייה בשכר הדירה עבור חלק משוכרי הדירות, כי המדרגה שהחל ממנה נגבה מס על שכר דירה עלתה. מן הסתם, משכירי דירות רבים יעלו לשוכרים כעת את שכר הדירה.

צמצום התייקרות הדלק – המשך מדיניות של ממשלת בנט ולפיד

אתם בטח יודעים שמחיר הדלק המנופח בישראל נובע במידה רבה מהמס – ולא מעלות הדלק עצמו. למס הזה קוראים בלו – ובמשך שנים ארוכות ממשלות נתניהו לא נגעו במיסוי על הבלו גם כאשר מחיר הדלק נסק.

שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, היה הראשון שהכריז על מדיניות חדשה של הממשלה – שמוכנה לוותר על הכנסות ממס הבלו כדי להוריד את מחיר הדלק לצרכן. לשם כך, צריך היה לעדכן את החקיקה בכל פרק זמן – וכך הוא עשה עד שסיים את תפקידו. כעת ממשלת נתניהו הייתה צריכה להחליט אם לדבוק במדיניות הישנה שלה מפעם – שלא לגעת בבלו, או להמשיך את מדיניות שר האוצר היוצא ליברמן. היא בחרה להמשיך – אבל מיתגה את זה כ"ביטול התייקרות הדלק". ואגב, מדובר בסה"כ ב-10 אגורות לליטר – לא ברור למשך כמה זמן.

קצבאות הביטוח הלאומי לא הוגדלו ע"י הממשלה, הן עודכנו אוטומטית

ראש הממשלה ושר האוצר לקחו גם קרדיט על העלאת קצבאות נכות, קצבאות זקנה ועוד. זה מקומם, שלא לומר, זו זריית חול בעיני הציבור. הממשלה לא קיבלה שום החלטה להעלות את הקצבאות העלובות שמדינת ישראל נותנת לאזרחיה ששילמו כל חייהם ביטוח לאומי. מדובר בעלייה אוטומטית.

המוסד לביטוח לאומי פרסם את גובה הקצבאות החדשות כבר לפני כמה ימים.

אה, וגם מענק חימום תמיד היה. למעשה, עצם העובדה שמדינת ישראל מוצאת את עצמה נאלצת לתת מדי שנה מענק חימום לקשישים – היא הבעיה שצריכה להיפתר. אילו קצבאות ביטוח הלאומי היו גבוהות יותר מלכתחילה, לא היה צורך במענק כזה.

הפחתת ההתייקרות בחשמל והמים – ממה היא מורכבת?

נתניהו וסמוטריץ' דיברו גם על מחירי החשמל והמים. הכוונה היא שההתייקרות במחיר החשמל תהיה רק 2.5% ולא 8% – וזאת בעיקר באמצעות כמה דברים. אחד הדברים האלה הוא המשך הפחתת הבלו על הפחם – אבל גם על זה כבר החליט השר היוצא ליברמן. דבר אחר הוא התייעלות – שזה מצוין, כי יש לחברת החשמל איפה להתייעל. ודבר אחר לא תלוי בסמוטריץ' ונתניהו: ירידת מחירי הפחם בעולם.

המים יוזלו בעיקר כפועל יוצא של מחיר החשמל, ובנוסף באמצעות ויתור על דיבידנד של 50 מיליון שקל מחברת מקורות. אז איך הממשלה תפצה על אובדן של 50 מיליון שקל? את זה לא מגלים לנו – וכנראה שנחטוף את זה ממקום אחר, פשוט לא דרך חשבון המים.

וכרגיל – העצמאים נבעטו החוצה

סמוטריץ', אגב, אמר השבוע בוועדת הכספים שהמדינה לא מתכוונת ללכת לקראת העצמאים בעניין הדרישה להחזר המענקים. זאת, למרות הבטחת הבחירות שלו לעצמאים.

כשמסתכלים על התמונה השלמה לא קשה להבין – המדינה תתעלל בעצמאים ותעקל את נכסיהם, כי זה מגזר לא מיוצג שלא מבטא את קולו באופן מאוגד בבחירות, בזמן שביד השנייה היא תחלק כסף שאין לה כדי לנפנף בהורדת יוקר המחיה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות