מה מגיע לכם במקרה של ביטול חופשה בגלל המצב הביטחוני?

מה מגיע לכם במקרה של ביטול חופשה בגלל המצב הביטחוני?

אם אתם שוקלים ביטול חופשה בגלל המצב הביטחוני ואם אתם מוצאים את עצמכם במצב של ביטול טיסה, שימו לב למצב המורכב. האם תקבלו את הכסף? בדיקת פואנטה

ביטול חופשה בגלל המצב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




רק לפני רגע חזרו המלונות ומקומות הבילוי לשגרה אחרי תקופת הקורונה. רבים תכננו חופשה בתקופה זו ונאלצים או מעדיפים לבטל אותה בגלל מבצע שומר החומות. בין אם מדובר בביטול חופשה במלון עקב המצב הביטחוני ובין אם בביטול טיסה – הצרכנים (שוב) מוצאים את עצמם במצב של חוסר ודאות. האם צרכן שמבטל חופשה שמתוכננת לעוד שבועיים, רק כי הוא חושש מהמצב הביטחוני, זכאי לקבל את כספו חזרה? האם בתי המלון חייבים להחזיר את הכסף או להציע חופשה חלופית? האמת היא שבכל פעם מחדש, השאלות האלה צצות ובמועצה לצרכנות לא מספקים תשובות חד משמעיות – משום שהחוק לא מספיק ברור. מצד אחד עומדים הצרכנים ומצד שני עומדים בתי המלון או בעלי הצימרים, שלא הוגן שהם יספגו הפסד כספי.

גם כשמדובר בביטול טיסה, המצב לא לגמרי חד משמעי. המועצה לצרכנות פרסמה מדריך על ביטול חופשה בגלל המצב הביטחוני – קבלו את התשובות לכל השאלות:

שאלות ותשובות לגבי ביטול חופשה עקב המצב הביטחוני

האם מגיע זיכוי מלא על העסקה, במידה שאני מבטל את החופשה עקב חשש מהמצב הביטחוני?

תלוי היכן הייתה אמורה החופשה להתקיים ובמועד החופשה.

על פי הנחיות פיקוד העורף, ניתן להמשיך בפעילות מסחרית ולהגיע לעבודה, פרט למקומות בהם המצב יכול להשתנות בכל עת ולהימשך מספר ימים. על כן לא ניתן לדעת אם במועד מתן השירות יהיו מגבלות.

במידה שהמלון נמצא למשל בצפון הארץ, ייתכן מאוד שהמלון או בעל הצימר יסרב להחזיר לכם את הכסף במלואו.

המלצת המועצה לצרכנות היא לבדוק מהם תנאי הביטול המקוריים של החופשה והאם הם עומדים בלשון החוק הכללי. באופן עקרוני, רוב הצרכנים מזמינים כיום את החופשה באינטרנט ובטלפון, ועל עסקה מהסוג הזה, שמוגדרת "עסקת מכר מרחוק", חלים תנאי ביטול ברורים. בית העסק חייב לציין בהזמנה מהם תנאי הביטול וכמובן שתנאי הביטול חייבים לעמוד בלשון החוק.

אם המועד לביטול עסקת מכר מרחוק חלף והיה גילוי נאות בעניין מדיניות הביטול, ואם הצרכן סבור שיש מגבלות שבגלל הוא לא יכול להגיע לבית המלון, כדאי לנסות להגיע להסדר עם בית המלון באופן שמקל על שני הצדדים. מצופה כי הצדדים יפעלו לקיום החוזה באופן זה או אחר, ולמשל לדחות את מועד הנופש למועד מאוחר יותר.

מה קורה אם קיבלתי צו 8? האם אחויב?

אם הוראות פיקוד העורף מונעות מהלקוח נסיעה לבית המלון, או אם הלקוח קיבל צו 8, ייתכן ועומדת לצרכן ולבית המלון הזכות לבטל את העסקה ללא דמי ביטול. בכל אופן, במועצה לצרכנות אומרים כי הסדר לקיום ההתקשרות במועד אחר עדיף על ביטול חד צדדי.

שינוי טיסה או ביטול טיסה עקב המצב הביטחוני

מהן זכויות הצרכן אם חברת התעופה זרה לא נוחתת בישראל? בימי הלחימה היו חברות תעופה שנחתו בקפריסין בגלל איסור לנחות בנתב"ג. מי צריך להחזיר אותו מקפריסין לישראל ועל מי חלה חובת התשלום, בהתחשב בעובדה שהנוסע שילם מראש כרטיס הלוך חזור לישראל לא לקפריסין?

פואנטה בטלגרם

שימו לב – הצרכן במקרה זה לא זכאי לפיצוי כספי, משום שהגורם לשינוי הטיסה הוא ביטחוני. על פי חוק שירותי תעופה (פיצוי לנוסע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), במקרה של שינוי כרטיס הטיסה מטעמי ביטחון הצרכן זכאי לשירותי סיוע וכרטיס חלופי עד ליעד, אולם לא לתשלום פיצויים.

גם אם חברת התעופה הודיעה על ביטול טיסות בגלל המצב הביטחוני והצרכן כלל לא יכול לטוס לחופשה, הצרכן זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להחזר כספי אולם לא לתשלום פיצויים, משום שהטיסה בוטלה מטעמי ביטחון.

אותו דבר חל גם על נוסעים שלא יכולים לטוס משום שנתב"ג נסגר והטיסות לא יכולות להמריא… כרטיס טיסה חלופי כן, פיצוי כספי לא.

למה זכאי הצרכן אם החופשה החלופית שמוצעת לו שונה מהחופשה שהזמין?

הכלל הוא ששני הצדדים צריכים לפעול כדי שהעסקה תהיה כמה שיותר דומה לעסקה המקורית ולפעול בתום לב. כלומר, המלון אמור לספק תמורה הולמת התואמת את הסכום ששולם, בעונה שבה הביקוש גבוה, או לתת פיצוי בהתאם. כך למשל, אם אדם הזמין חופשה בשיא עונת הקיץ, מצופה מהמלון לתת לו חופשה חליפית בעונה זו ולא להציע לו חופשה בחורף כאשר הוא לא יכול ליהנות מהבריכה.

 

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות