ייצוגית נגד נספרסו: גובה מהישראלים מחיר מופרז על קפסולות בהשוואה למחיר בעולם

למה הישראלים משלמים כל כך הרבה על קפסולות נספרסו?

לפי הבקשה לייצוגית נגד נספרסו, קפסולות נספרסו בישראל יקרות בעד 40% לעומת מדינות באירופה. הפיצוי הנדרש: כ-270 מיליון שקל. נספרסו בתגובה: "יש מקומות יקרים מישראל, אנו פועלים בהגינות"

ייצוגית נגד נספרסו
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

צרכני נספרסו הם בדרך כלל לקוחות נאמנים מאוד, שלא מוכנים להחליף את קפסולות הקפה של נספרסו בשום קפסולה אחרת. הישראלים לא שונים בכך מצרכני נספרסו אחרים בעולם, אבל הם כנראה משלמים יותר – כך עולה מבקשה לתביעה ייצוגית נגד נספרסו (ת"צ 31840-07-19), שהיא כבר בקשה לייצוגית שנייה בנושא זה, כאשר הראשונה הוגשה על-ידי אותו תובע לפני 3 שנים.

לפי הבקשה, שהוגשה בשם לקוח נספרסו ע"י עו"ד רון דרור ועו"ד אופיר מנצ'ל למחוזי מרכז, נספרסו היא מונופול בענף והיא מנצלת את כוחה המונופוליסטי כדי לגבות מחיר מופרז מהצרכנים הישראלים. כעת תובע הלקוח כ-267 מיליון שקל מהחברה כפיצוי על הנזק שגרמה לצרכנים בשלוש השנים האחרונות – מאז הבקשה לייצוגית נגד נספרסו שהוגשה בנושא זה בשנת 2016 על-ידי אותו לקוח.

בכמה יקר יותר קפה נספרסו בישראל?

הקפסולות של נספרסו נמכרות בישראל במחיר שנע בין 2.20 ל-2.90 שקל לקפסולה – בהתאם לסוג. כאשר מדובר במוצר שצורכים אותו מספר פעמים ביום, ההוצאה השנתית מגיעה לאלפי שקלים. הבקשה לתביעה ייצוגית נגד נספרסו מבוססת על חוות דעת כלכלית של ד"ר טל מופקדי, ולפיה השוואה של מחירי קפסולות נספרסו בישראל מול מחירי קפסולות נספרסו ב-23 מדינות באירופה מעלה כמה מסקנות:

  1. המחיר בישראל הוא הגבוה ביותר אבסולוטית ביחס לאותן 23 מדינות (אף מבלי להתחשב בכוח הקנייה).
  2. המחיר בישראל גבוה בכ-33% מהמחיר הממוצע במדינות אלה
  3. המחיר בישראל גבוה ב-35% מהמחיר הממוצע המשוקלל בהתחשב בגודל האוכלוסייה באותן מדינות. בין 2016 ל-2019 הפער נע בין 30% ל-39%.
  4. כשמביאים בחשבון את כוח הקנייה בישראל – שהוא נמוך יותר מכוח הקנייה במדינות שנבדקו באירופה – הפער גדל ל-49% במחיר הממוצע של קפסולות הקפה.

 

"בעוד שניתן היה לצפות שהמחיר בישראל יהיה נמוך יותר בהתאמה לכוח הקנייה הנמוך יותר, בפועל הוא לא רק גבוה יותר בעשרות אחוזים מהממוצע, אלא אף הגבוה ביותר ביחס לאותן 23 מדינות שנבדקו", נכתב בבקשה.

עוד נכתב בבקשה כי בשנת 2009 הפער בין מחירי קפסולות נספרסו בישראל לבין מחיריהן באירופה עמד על אחוזים בודדים, ומאז הוא עלה באופן לינארי.

ייצוגית נגד נספרסו: האם נספרסו היא מונופול?

לטענת התובע, למרות שנספרסו אינה מונופול מוכרז על-ידי רשות התחרות – בפועל היא אכן מונופול, משום שהיא מחזיקה ביותר מ-50% מנתח השוק של קפסולות הקפה, בוודאי כאשר מדובר בסוג קפסולות תואמות נספרסו.

מאחר שמדובר במידע מסחרי שנספרסו אינה מפרסמת, התובע נשען על הערכות ונתונים שהתפרסמו בתקשורת, לצד נתוני הייבוא של קפה וקפסולות קפה לישראל. בין היתר, הוא מתבסס על כתבה שהתפרסמה בדה מרקר ב-17.12.2018, ולפיה נתח השוק של נספרסו בישראל מוערך בכ-80% משוק הקפסולות.

נספרסו שולטת בכל התהליך: מהייצור ועד השיווק

בבקשת הייצוגית נגד נספרסו מצוין כי נספרסו, בניגוד לחברות אחרות, מוכרת את קפסולות הקפה שלה באופן בלעדי, ללא תיווך או נקודות מכירה כמו חנויות או אתרי אינטרנט – למעט האתר שלה והחנויות שלה.

ייצוגית נגד נספרסו - בוטיק נספרסו בקניון רמת אביב
וטיק נספרסו בקניון רמת אביב. צילום: אנטולי מיכאלו

 

למעשה, הבקשה מוגשת גם נגד נספרסו ישראל וגם נגד נסטלה נספרסו SA – שהיא החברה שמחזיקה בנספרסו ישראל. נסטלה מוכרת בישראל קפסולות אך ורק דרך נספרסו ישראל, אינה נותנת זיכיונות ואינה מאפשרת יבוא מקביל. קפסולות הקפה שלה אינן נמכרות ברשתות שיווק, בחנויות נוחות או בשום ערוץ אחר – למעט נספרסו ישראל.

לטענת התובע, כל אלה מחזקים עוד יותר את הטענה כי לנסטלה ולנספרסו ישראל יש שליטה מוחלטת במחיר – כאשר הן גם היצרניות, גם היבואניות וגם המשווקות של המוצר.

כיצד מסבירים בנספרסו את מחיר הקפסולות בישראל?

לאחרונה התראיין משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, בעיתון ישראל היום ונשאל על מחירי קפסולות נספרסו בישראל. הוא השיב כי הפער בין ישראל למדינות היורו נובע מההתחזקות של השקל מול היורו. בנוסף, הוא ציין כי המע"מ בישראל גבוה יותר וכי קיימות עלויות של הובלה, כשרות ורגולציה על התוויות. לדבריו, בשווייץ המחיר דומה מאוד ובמדינות מחוץ לאירופה המחיר יכול להיות גם גבוה יותר.

בבקשה לייצוגית נגד נספרסו התייחס היועץ הכלכלי לחלק מהטיעונים הללו וקבע כי הטענה לגבי עלויות ההובלה אינה נכונה, וכך גם הטענה לגבי הרגולוציה. עוד הוא מציין כי אפשר היה לצפות שנספרסו תתאים את המחיר בישראל לירידה בשער היורו, אך היא אינה עושה זאת.

כאמור, התובע דורש פיצוי של 267 מיליון שקל, וכמובן, את שינוי התמחור של קפסולות נספרסו בישראל.

תגובת נספרסו: "יש מקומות שבהם הקפסולות יקרות יותר"

מנספרסו נמסר בתגובה כך: "הטענות בעניין תמחור הקפסולות חסרות כל בסיס ונשיב להן בבית המשפט. נספרסו מתנהלת עסקית באופן הוגן וראוי בכל מדינה שבה היא פועלת. הבדלי המחירים נובעים מגורמים שונים המשפיעים לשני הכיוונים, כך שניתן למצוא מדינות בעולם בהן מחיר הקפסולות גבוה יותר מאשר בישראל".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 1

  1. תוספת מחיר בגין כשרות – 1. אין צורך בכשרות לקפה נקי
    2. רכשתי קפסולות של נספרסו במספר מדינות בעולם ועל כולם הייתה הייתה מוצגת אותה כשרןת, כולל כיתוב בעברית

נגישות