ישנה את העולם? הסטארט אפ Tomgrow מאפשר להשקות עציצים פעם בשנה

כך תשקו את העציץ שלכם פעם בשנה – והוא ימשיך לצמוח

חומר חדשני שפותח ע"י הסטארט אפ הישראלי Tomgrow מאפשר להשקות את העציץ פעם בשנה. העציץ כבר משווק לחברות – ועוד מעט תוכלו לגדל כך גם ירקות

עציץ שצומח בתוך החומר MediumX של Tomgrow
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

לא משנה אם אתם מגדלים עציץ נוי או עגבניות – להשקות אתם חייבים. אלא שזה לא תמיד קל ופשוט להשקות בתדירות המתאימה… וזה מאתגר במיוחד כאשר מדובר בעציצי הענק שאנחנו קוראים בבתי מלון, בבנייני משרדים ועוד. הפתרון שפותח בחברת Tomgrow הישראלית הוא פתרון גאוני לבעיה הזאת: החברה פיתחה מצע גידול מחומר ששמו MediumX – שהעציץ צומח בתוכו וניזון ממנו. תדירות ההשקיה של עציץ כזה היא… בין פעם לפעמיים בשנה בלבד. במילים אחרות, לא מדובר בעציץ הרגיל שאנחנו מכירים אותו, אלא ב"עציץ אוטונומי". הצמח שתול בתוך מצע גידול ייחודי, שנראה כמו קוביות קרח במרקם של ג'לי. המצע הזה פותח בטכנולוגיה מתקדמת ויש בו חיישן שמאפשר לעקוב אחר רמת הלחות שלו. הצמח, אגב, יכול להיות כמעט כל צמח – החל מסחלב ועד נענע.

עציץ שגדל בתוך MediumX של הטראט אפ Tomgrow
עציץ שגדל בתוך MediumX של הטראט אפ Tomgrow. צילום: דפנה הראל כפיר

בשלב זה, חברת TOMGROW משווקת את העציצים הייחודיים שלה לחברות ולבתי מלון ברחבי הארץ. המחיר לעציץ כזה מתחיל ב-960 ש"ח, והוא כולל את המערכת, כ-100 ליטר קוביות מדיום X וכמובן את הצמח עצמו.

היתרון שטמון בעציצים כאלה מבחינת לקוחות עסקיים הוא לא רק בחיסכון בכוח אדם ובמים הנדרשים כדי לתחזק את כמות העציצים הגדולה שיש להם, אלא גם המידע שניתן לצבור על העציץ.

צמח שצומח בתוך החומר MediumX של חברת TOMRROW
צמח שצומח בתוך החומר MediumX של חברת TOMRROW. צילום: דפנה הראל כפיר

החיישן של Tomgrow מנטר, סורק ומעביר מידע באופן קבוע אודות מצבו של הצמח: תכולת המים והדשנים, האם הצמח סובל מחרקים, מחוסר אור, ואפילו אם ניסו לקטוף אותו. הניטור מתבצע בזמן אמת, מה שמאפשר לשמר את הצמחייה לאורך זמן.

אוהבים עדכוני טכנולוגיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

"השימוש במצע כמו MediumX מאפשר יעילות מירבית של תהליך הגידול", מסביר מנכ"ל Tomgrow, תומר ברקין. "הצמח מקבל כל הזמן בדיוק את אותה כמות של מים ודישון, מה שמייצר אחידות שלא מתאפשרת כאשר יש השקיה ידנית או אפילו השקיה בטפטפות. זה משמעותי במיוחד כשמדובר בגידול מזון".

החזון של TOMGROW – מהשוק הפרטי עד לחקלאות גלובלית

הסטארט-אפ Tomgrow הוקם בשנת 2018 על-ידי ד"ר אריאל הלפרין, דוקטור לכלכלה, מייסד קרן ההשקעות המובילה טנא, רן בן אור, כלכלן, שותף בטנא, וגדעון ברקין, אדריכל נוף בעלי חברת "תמר אדריכלות נוף". ברקין הוא גם אביו של המנכ"ל, תומר ברקין.

על פיתוח החומר החדשני MediumX עמלו בחברה במשך שלוש שנים, בשיתוף פרופסור רועי אמיר וד"ר עמית סיט מבית הספר לכימיה באוניברסיטת תל אביב.

כאמור, טכנולוגיית MediumX מהווה תחליף לשיטות הגידול המסורתיות ומייצרת פתרון בעזרת חיבור בין עולמות הטכנולוגיה, האגרונומיה והקיימות, בזכות העובדה שהיא מאפשרת גידול צמחים ללא צורך בהשקיה לפרקי זמן ממושכים ובקרה יומיומית על מצב הצמח. הקוביות כוללות רשת ננומטרית תלת ממדית, אשר ביכולתה לשמר מים.

מבלי לרדת לפרטי ההרכב של החומר, בחברה מסבירים ש-MediumX עשוי מ-99% מים ומחומרי הזנה חיוניים לצמח. בזכות הטכנולוגיה, הצמח נשמר במצב אופטימלי לאורך זמן. הוא יודע לקחת רק את מה שהוא צריך מה-MediumX, והוא אינו חשוף לנזקים הנובעים מחסר או מיתר בהשקיה ודישון.

פואנטה בטלגרם

כאמור, החברה החלה כבר לשווק את העציצים האוטונומיים לבתי מלון גדולים ולחברות שונות בארץ, כאשר הקהל העסקי הרלבנטי עבורה רחב ומגוון, וכולל משרדים, קניונים ועוד. אבל זה ממש לא הקהל היחיד שחברת TOMGROW מתכוונת לפנות אליו. השימוש בחומר כמו MediumX יכול לשנות את פני החקלאות בארץ ובעולם – וזה כמובן קהל עצום שהחברה תפנה אליו.

בחברה מספרים כי מצע הגידול MediumX מאפשר לגדל גידולי פרימיום, כמו קישואים, קנאביס ועוד – אשר לצורך גידולם דרושים בדרך כלל תנאים מאתגרים. לפי הניסויים שכבר ביצעה החברה, יש אפשרות לגדל כך חסה, אוכמניות, קנאביס, עגבניות שרי, נענע, פלפל, קישוא וקייל.

גידול עגבניות וירקות בתוך מצע MediumX של חברת Tomgrow
גידול עגבניות וירקות בתוך מצע MediumX של חברת Tomgrow. צילום: דפנה הראל כפיר

 

לדברי המנכ"ל רותם ברקין, בשלב הראשון, הטכנולוגיה תהפוך את הצמחייה לאוטונומית, כאשר היא תפחית בצורה משמעותית את המשאבים בכוח אדם ומים: "בימים אלו אנחנו עדים להתפתחות נוספת של הטכנולוגיה, אשר תגיע לשיאה בעוד כשנתיים, כאשר היא תאפשר לצמחים לצמוח במקומות מקורים, ללא טיפול בני אדם".

תומר ברקין, מנכ"ל חברת Tomgrow
תומר ברקין, מנכ"ל חברת Tomgrow. צילום: דפנה הראל כפיר

 

עוד הוסיף ברקין כי "בשלבים הבאים, הטכנולוגיה של Tomgrow תאפשר פריצת דרך בתחום החקלאות כולו ואף תסייע בהתמודדות עם השפעות סביבתיות כבדות בתעשיית החקלאות בארץ ובעולם. משבר האקלים מלווה ועד ילווה אותנו שנים רבות ואנו נדרשים למצוא פתרונות חדשים לשמור על כדור הארץ".  לדבריו, השוק הפוטנציאלי של החברה הוא כמעט אינסופי, והיקפו 65 מיליארד דולר.

היי – לחצו כאן ותראו מה קורה בעמוד הפייסבוק שלנו… >

 

תגובות: 0

נגישות