בגדים לבית ספר – יתרונות התלבושת האחידה

בגדים לבית ספר – יתרונות התלבושת האחידה

תלבושת אחידה פותרת הרבה התלבטויות בכל הנוגע לבגדים לבית הספר. אמנם, היא מגבילה את חופש הביטוי של הילדים – אבל יש לה יתרונות רבים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

(תוכן מקודם)

להיות הורה לילדים כרוך מן הסתם גם בהוצאות כספיות. הוצאות כספיות על מזון, על חוגים, על הסעות לבית ספר ולחברים, על רכישת בגדים ליום יום ולאירועים ועוד. לכן, מן הסתם, כשמדובר על בגדים לבית ספר, עדיפה מתכונת של תלבושת אחידה, אשר בדרך כלל נמכרת בטווח מחירים נגיש. תלבושת אחידה נהוגה בבתי ספר כבר מאות שנים בכל העולם, ויש לכך סיבות רבות ומגוונות. כמובן, בין היתר, מדי בית הספר מייצרים שוויוניות בין התלמידים וגם מאפשרים למוסד הלימודים לייחד לעצמו סגנון מובחן, שכל אחד מן הקהילה יכול לזהות בקלות.

יש בתי ספר שבהם התלבושת אחידה לגמרי והתלמיד לא יכול לבחור אפילו את הצבע – ויש כאלה שבהם סוג הבד והטקסטורה מוגבלים, כך שלתלמידים לא נשאר יותר מדי מקום ליצירתיות, אבל היתרונות של הבגדים לבית הספר בתלבושת אחידה גדולים מהחסרונות.

כיצד בגדים לבית ספר במתכונת של תלבושת אחידה משפרים את התנהלות התלמידים והמורים?

כיצד משפיע העיקרון של בגדים לבית הספר במתכונת של תלבושת אחידה על ההתנהלות בבית הספר? מבחינת התלמידים, התלבושת האחידה מייצרת שוויוניות, וגם מונעת מהם להתלבט מה ללבוש או איך לנסות להתבלט באמצעות בגדים כאלה ואחרים. כאשר חולצות בית הספר הן חולצות אחידות, במקום לפשפש כל יום בבוקר מחדש בארון הבגדים בניסיון נואש למצוא חולצה לבית ספר, התלבושת האחידה לא משאירה מקום לחשוב יותר מדי. האתגר הוא לנסות לגוון בדרכים כאלו ואחרות, כדי שלא להיראות כל יום בדיוק אותו דבר.

מבחינת המורים, התלבושת האחידה מייצרת סוג של ציפיות אחידות מהתלמידים, גם מבלי שהם מרגישים בכך. זאת, משום שהם אינם מושפעים מסגנון הלבוש של התלמיד ולא מפתחים איזושהי עמדה לגביו על סמך המראה החיצוני. ברגע שכל התלמידים מגיעים לבית ספר עם אותו קוד הלבוש, הציפיות של המורים הופכות להיות יחסית דומות מכלל התלמידים, והם יכולים ללמד בצורה יותר שוויונית.

האם תלבושת אחידה מפחיתה לחצים ומעשי בריונות?

לכאורה מדובר רק בבגדים, אך לא מעט פעמים עולה השאלה אם בגדים לבית ספר במתכונת של תלבושת אחידה מפחיתים לחצים ומעשי בריונות. התשובה כמובן מורכבת. בגדים ושיקולי אופנה הם לעתים קרובות גורמים שמעוררים לחצים חברתיים. תלמידים משפיעים זה על זה ולוחצים איש על רעהו להתלבש בקוד לבוש מסוים. כאשר נהוגה בבית ספר תלבושת אחידה, פוחתת הסבירות לתרחישים כדוגמת בריונות על הרקע הזה.

חולצות בית ספר – כיצד הן מאתגרות את התלמידים?

לכאורה, הרעיון של חולצות בית ספר במתכונת של תלבושת אחידה הוא רעיון שמונע ביטוי אישי ויכולת להתבלט. אבל למען האמת, ההפך הוא הנכון. חולצות אלה מהוות מקום לביטוי של חשיבה מחוץ לקופסה. איך בדיוק? משום שבתוך המסגרת שמחייבת את התלמידים להגיע בתלבושת עם כללים ברורים, יש מקום לכל אחד למצוא דרך להיות מיוחד, והתלמידים מחפשים דרכים שונות על מנת להביא את עצמם לכדי ביטוי. דווקא הכלל הנוקשה מסייע בידם לחשוב באופן הרבה יותר יצירתי.

1
נגישות