סדרות בנטפליקס: קליקבייט - שם הסדרה מרמז על חוויית הצפייה

סדרות בנטפליקס: קליקבייט – שם הסדרה מרמז על חוויית הצפייה

קליקבייט היא סדרה שכשמה כן היא, תגרום לכם ללחוץ על הקישור ולצפות בה (כנראה עד הסוף). האם תיהנו ממנה? פואנטה עם סקירת סדרות בנטפליקס

קליקבייט
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

אין מי שמחפש סדרות בנטפליקס ולא נתקל בסדרה קליקבייט (ClickBate), שמככבת ב-TOP TEN בישראל (רשימת עשרת התכנים הנצפים ביותר). המונח "ClickBait" לקוח מעולם האינטרנט, כאשר המשמעות שלו היא מתן כותרת שיגרום לגולש ללחוץ על הלינק, כלומר, "פיתיון הקלקה". אחרי שהגולש נכנס לקישור, הוא לעתים קרובות מתאכזב מפני שהכותרת מבטיחה יותר ממה שהיא מקיימת. קליקבייט היא במידה רבה כזאת – סדרה בנטפליקס עם כותרת מפתה שגורמת לכם להקליק עליה – ולא בטוח שהיא עומדת בהבטחה.

טורף מיני או קורבן תמים?

במרכז העלילה של Clickbait עומד ניק ברואר (אדריאן גרנייה, "הפמליה"), אשר אחותו פיה (זואי קאזאן, ששיחקה בסרט "זה מסובך") מגלה בוקר אחד כי הוא מככב בסרטון ויראלי מצמרר. בסרטון הוא חבול ופצוע ומחזיק שלט שבו כתוב שהוא מתעלל בנשים, ואם הסרטון יגיע ל-5 מיליון צפיות – הוא ימות.

אוהבים עדכוני טלוויזיה? לחצו להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו >> 

 

כל אדם שצופה בסרטון מבין שהוא במו ידיו עלול להביא למותו של ניק – אבל הסקרנות גוברת על ההיגיון והסרטון תופס תאוצה במהירות, כאשר המשטרה (כצפוי) לא מסוגלת להוריד אותו מהרשת.

מכאן העלילה מסתבכת. האם נישואיו המאושרים של ניק היו בעצם מסווה להיותו טורף מיני? האם הוא ניהל רומנים וירטואליים עם מספר נשים? האם הוא ניהל רומנים לא וירטואליים בשמות בדויים? האם הוא נחטף ונאלץ להודות במעשים שעשה, או שאולץ לעשות במעשים שלא עשה? סביב התעלומה מתפתחת במהירות קהילה אזרחית ואפילו מוקמת אפליקציה לאיתורו של ניק. רבים מהגולשים משמיצים אותו, מקללים אותו ורוצים במותו.

כמובן, הטלטלה מזעזעת את בני משפחתו של ניק – שחלקם מסרבים להאמין כי יקירם היה מפלצת אכזרית.

הצופים, יחד איתם, רגע מאמינים בחפותו של ניק ורגע אומרים לעצמם שמתחת למעטה של איש המשפחה המקסים הסתתר נוכל ממולח.

CLICKBAIT – הפתרון בלתי צפוי, אבל…

כל פרק בסדרה מסופר מנקודת מבטה של דמות אחרת בסדרה, ובכל פרק נדמה לצופים כי הם יודעים מה פתרון התעלומה. החשד עובר מדמות לדמות, ורף הציפיות לקראת הפרק האחרון הולך ועולה.

אלא שככל שהסדרה מתקדמת – הצופים מקבלים תחושה שהתסריטאים לא ממש חשבו על הכול עד הסוף, וכאשר מגיע הפרק האחרון, התחושה הזאת מתעצמת. אמנם, הפתרון בלתי צפוי, אבל בסדרה כמו זו היה מצופה לפתרון מתוחכם יותר. מעבר לזה, כאשר בונים את העלילה בסדרה כזו, הדמויות צריכות להיות עמוקות ומסקרנות, והצופים צריכים להגיע איתם לרמת היכרות כזו שמאפשרת להם להניח מה כל דמות הייתה עושה ובאיזו מידה היא עשויה להיות מעורבת במתרחש. הפתרון שהתסריטאים בחרו לסדרה לא בנוי מספיק טוב והתחושה היא שמישהו קצת התעצל לתת עומק לדמויות ולהוביל את הצופים בצורה מתוחכמת.

מעבר לזה, המשחק לא מספיק טוב, מה שהופך את הדמויות לעוד פחות משכנעות. הסיטואציה המזעזעת שאליה נקלעה המשפחה הנורמטיבית לא באה לידי ביטוי בצורה מספיק טובה בסצנות המשפחתיות. אמו של ניק, למשל, נזנחת לחלוטין מבחינת התסריט, והשחקנית מתנהגת כאילו מדובר בפרידה מהחתול שלה ולא מבנה האהוב.

פואנטה בטלגרם

כמו בכל סדרה אמריקאית בשנים האחרונות, חוקרי המשטרה לא עושים את עבודתם מספיק טוב, מחמיצים את ההזדמנויות לחשוף את האשם ורוב הזמן מנסים לפענח רמזים שמישהו אחר כבר דאג להביא לידיהם, כמו הכתב החרוץ וחסר המעצורים שמנסה להוכיח את עצמו בכל דרך, או אחותו של ניק ברואר. וכמו בכל סדרה אמריקאית, יש גם מתח מיני בין הגיבורים – שלכאורה אמור לתבל את הסדרה בעוד קצת עניין.

נטפליקס גם מנסה להכניס כאן עוד כמה רבדים דרך העלילה ובחירת השחקנים, אבל זה נראה קצת מאולץ. כך למשל, מדובר במשפחה מעורבת, כך שניק הוא לבן ואשתו שחורה; הכתב הוא הומו וחוקר המשטרה מוסלמי… אמנם זה חשוב שסדרות בנטפליקס יהיו מגוונות ויביאו אל המסך את כל הגוונים והאוכלוסיות, אבל במידה מסוימת בסדרה הזאת זה נראה מאולץ, כאילו התסריטאים קיבלו הנחיה לתת ייצוג לכל האוכלוסיות ועשו את זה בצורה מגושמת, בנגיעות קלות בלבד.

קליקבייט – לצפות או לא לצפות?

אין ספק שהסדרה מצליחה להציף שאלות וסוגיות רלבנטיות לעולם הדיגיטל, כמו התחזות, גניבת זהות, רומנים וירטואליים, אפקט העדר ועוד. אולם כל אלה מוכרים וידועים לנו, והיינו רוצים לראות טיפול קצת יותר מתוחכם בנושא.

בשורה התחתונה, עבור מי שמחפש סדרות מומלצות בנטפליקס, קליקבייט היא סדרה שאפשר לוותר עליה…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות