מאבק העצמאים נמשך. ראש הממשלה הפר הבטחתו לגבי סיוע לעצמאים

מאבק העצמאים נמשך. ראש הממשלה הפר הבטחתו לגבי הסיוע לעצמאים

מענק הסיוע לעצמאים רחוק מלהספיק וגם לא ניתן לכל העצמאים. ראש הממשלה הבטיח להגמיש את התנאים. אלה ההבטחות שלא קוימו. פואנטה לעסקים

סיוע לעצמאים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מדינת ישראל דוהרת לכיוון חזרה לשגרה, אבל העצמאים נשארו מאחור חרף ההבטחות לתת סיוע לעצמאים. משבר הקורונה חידד את סוגיית אפליית העצמאים אל מול השכירים, במיוחד בהיבט של היעדר דמי אבטלה. פעימה ראשונה של מענק הסיוע לעצמאים חשפה אטימות מקוממת של הממשלה, כאשר רק חלק מהעסקים זכו לקבל מענק סיוע לעצמאים, שעמד בממוצע על 4,000 שקל.

רק לאחר הפגנות, הוחלט להגדיל את מענק הסיוע לעצמאים בפעימה שנייה ופעימה שלישית – וגם כעת רק חלק מהעצמאים מקבלים כמה אלפי שקלים. לפני מספר ימים הבטיח ראש הממשלה נתניהו לעצמאים שורת הבטחות שהיו אמורות להרחיב את מעגל העצמאים הזכאים לסיוע. מה עלה בגורל ההבטחות? ניחשתם נכון. כלום.

מענק סיוע לעצמאים: ההבטחות שלא קוימו

בתאריך 03.05.2020 קיימו ארגוני העצמאים ישיבה ארוכה של 3 שעות עם ראש הממשלה, שר האוצר, שר הכלכלה, מנכ"לי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון. את העצמאים ייצגו ראשי הארגונים המאוגדים תחת להב.

בישיבה הועלו הבעיות שמתמודדים עמן מאות אלפי עצמאים בישראל בעקבות משבר הקורונה. בסיכומה של הישיבה נתן ראש הממשלה הנחיות לפתרונן, תוך הנחיית מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והאוצר לתקן את העיוותים הפוגעים בעשרות אלפי בעלי עסקים.

בתום הישיבה הכריז בחגיגיות עו"ד רועי כהן, העומד בראש להב, כי סוף סוף הושג הישגים של ממש בנושא העצמאים. אלא שמסתבר שלא דובים ולא יער.

בדיקה שביצעה הנהגת העצמאים מול מנהל רשות המסים, ערן יעקב, חשפה כי ראש הממשלה "נתן הנחיות" שאין להן יכולת מימוש. לטענת רשות המסים, יש מחסור בכוח אדם וביכולות תפעוליות. התוצאה היא שלא ניתן מענה לרבבות משפחות שמצאו עצמן "נופלות בין הכיסאות", הגם שהוקצה לפתרונן בעיותיהם תקצוב ייעודי אד הוק.

פרסום לעסקים

"לא יעלה על הדעת שהדרג הנושא באחריות הוא אינו הדרג שמקבל את ההחלטות", כתב יום עו"ד כהן בזעם לראש הממשלה. "אנו נשארים עם הבטחות "על הקרח" מול למעלה מחצי מיליון עצמאים".

להלן ההבטחות שלא קוימו:

מענק סיוע לעצמאים – בעיית "שוטף פלוס"

המדינה יצרה מנגנון פיצוי לעצמאים שמבוסס על היעדר הכנסות בחודשים מרץ-אפריל, אך מצד שני אותה מדינה מאפשרת למדיניות תשלומים של "שוטף פלוס". משמעות היא שעסקים רבים הפיקו בימי המשבר חשבוניות בגין עבודה שביצעו בחודשים שקדמו לו. כך, נזקפה לזכותם הכנסה בימים בהם היו מושבתים. עצמאים אלו אינם זכאים לפיצוי המגיע להם. בישיבה הובטח כי עסקים אלו יקבלו פיצוי בגין חודשים מאי–יוני, אך הדבר לא בוצע.

אי התבססות על הכנסתו של עצמאי משנת 2018 לצורך חישוב הפיצוי

לפי הקריטריונים של מענק סיוע לעסקים, המדינה מתבססת על הכנסות שהיו לעסק בשנת 2018 וכך קובעת מה גובה הפיצוי שמגיע לו – אם בכלל.

כתוצאה מכך, עסקים רבים קיבלו פיצוי נמוך שאינו מייצג את השתכרותם בשנת 2019, או ללא פיצוי כלל .

התעלמות מעסקים שנפתחו ב-2019

אף שבהודעות של משרדי האוצר וראש הממשלה נכתב שהמענק לא יוגבל רק לעסקים שפעלו בשנת 2018, הדבר נעשה. "זו אפליה הזועקת לשמיים אל מול ציבור השכירים, הזכאי לדמי אבטלה המחושבים בהתאם לשכר הריאלי של העובד (6 החודשים האחרונים)", אומר עו"ד כהן.

מבצעים

הקריטריונים למענק הסיוע מתעלמים מבעלי עסקים שפתחו עסק החל מ-02/10/2019 ואילך. לפי המנגנון הנוכחי הם לא יקבלו פיצוי באף אחת מהפעימות. זאת, בניגוד להבטחות.

הקרן לעידוד החזרת העובדים למשק

הובטח כי עד ליום חמישי, 07.05.2020, תגובש הקרן לעידוד החזרת העובדים למשק. בפועל, לא גובש המתווה האמור. אי גיבוש המתווה שהובטח מקשה מאד על חזרת המשק למסלול של פריון.

הלוואות לעסקים בסיכון

הובטח כי יימצא פתרון לעשרות אלפי עצמאים אשר סורבו ע"י הקרן להלוואות בערבות מדינה. הפתרון המוצע הוא "קרן בערבות מדינה לעסקים בסיכון", שתוקם לדברי ראש הממשלה בתקצוב של 4 מיליארד ₪ בערבות מדינה של 50%. גם זה לא קרה.

דמי אבטלה על חודש מאי

ראש הממשלה ושר הכלכלה הבטיחו דמי אבטלה עבור חודש מאי, לעסקים שאינם יכולים לחזור לעבוד בגלל הנחיות משרד הבריאות. הכוונה לעסקים בתחום התרבות, המסעדות, אולמות האירועים, חברות ההיסעים, התיירות ועוד. הובטח גם פיצוי על ירידה במחזורים לחודשי ההמשך עד שיחזרו לעבודה במתכונת רגילה.

אין על כך כרגע כל הנחייה או הודעה רשמית מטעם משרד האוצר.

התו הסגול מקשה על העסקים

זה גם המקום להזכיר כי יש עצמאים לא מעטים שפתחו את העסק, אך כדי להפעיל אותו תחת מגבלות התו הסגול, עליהם להוציא הרבה כסף. בנוסף, יש מגבלה על מספר הלקוחות שנותר להם לשרת בעת ובעונה אחת.

נזכיר כי התו הסגול מחייב הקמת מחיצות בין נותני השירות לדלפקים, חיטוי מוגבר של העסק, מדידת חום, שילוט ועוד.

כך למשל, פרסמנו כאן את מתווה החזרה לשגרה במסעדות אשר יעלה לדיון השבוע, וכן את החזרה לשגרת קורונה בצימרים.

מדובר בהרבה מאוד עסקים שגם לאחר החזרה לשגרת קורונה, לא יצליחו לחזור לאותם מחזורים שהרוויחו לפני הקורונה.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, גם אנחנו עצמאים… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

 





תגובות: 0

נגישות