פעימה שנייה של מענק הסיוע לעצמאים דרך רשות המסים - מה צריך לדעת?

פעימה שנייה של מענק הסיוע לעצמאים דרך רשות המסים – מה צריך לדעת?

פעימה שנייה של מענק הסיוע לעצמאים אמורה להיות מקיפה יותר. על איזה סכום מדובר, מהם הקריטריונים ומה עם דמי אבטלה לעצמאים? חדשות פואנטה לעסקים

מענק סיוע לעצמאים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




אחרי האכזבה המרה מהפעימה הראשונה, מבטיחים לנו כי פעימה שנייה של מענק הסיוע הכלכלי תהיה רחבה ומקיפה יותר. ראש הממשלה נתניהו הרעיף שבחים על תוכנית הסיוע הכלכלי לעסקים, והבטיח כי הפעימה השנייה תכלול כחצי מיליון עצמאים, בלי ביורוקרטיה, "כמו במודל האמריקאי". ראש רשות המסים ערן יעקב הדגים כיצד נכנסים לאתר רשות המסים ובלחיצת כפתור מדווחים על ירידה בהכנסות בגובה 25% – מבלי להצטרך להוכיח זאת. הכול נשמע ורוד, אבל גם בפעימה השנייה של מענק הסיוע לעצמאים יש חורים וגם אותו המדינה נותנת עם התניות ובאופן חלקי. כך למשל, בלי להתבלבל, יש לשלם מס הכנסה על המענק. מצד אחד המדינה נותנת מענק ומצד שני לוקחת מהמענק חלק בחזרה אליה.

הנה דוגמה לסכומים שיכולים לקבל עצמאים שיצליחו לעמוד בכל הקריטריונים של הפעימה השנייה: עוסק שסך הכנסתו בשנת 2018 או 2019 לא עלתה על מיליון ש"ח והכנסתו החודשית הממוצעת הייתה לא פחות מ-714 ש"ח, זכאי לקבל סכום חד פעמי של 70% מהכנסתו או 10,500 שקל – הנמוך מביניהם!

אם העצמאי הרוויח 15,000 ש"ח בחודש, הוא יקבל לכל היותר 10,500 ש"ח. אם הוא הרוויח כ-12,000 ש"ח בחודש – הוא לא יקבל 12,000 שקל, אלא רק 8,400 שקל.

מהסכום הזה ינוכה מס הכנסה.

פעימה שנייה – מענק סיוע לעצמאי

מבחינת העצמאים, לא נשמעו במסיבת העיתונאים בשורות חדשות. על פעימה שנייה משופרת שמענו כבר לפני כמעט חודש. הפגנות העצמאים בשבועות האחרונים הצליחו להפעיל לחץ מסוים על הממשלה ועל רשות המסים, אבל מסיבה אחת: פשוט כי הפעימה הראשונה הייתה כל כך עלובה.

במסגרת הפעימה הראשונה של מענק הסיוע לעצמאים דרך רשות המסים הובטח סכום עלוב של 6000 שקל עבור אובדן ההכנסה של חודש מרץ. כדי לקבל את הסכום הזה צריך היה לעמוד בקריטריונים הזויים שהחריגו את רוב העצמאים. התוצאה הייתה שפחות ממחצית העצמאים נמצאו זכאים לכ-4,000 שקל בממוצע.

הפגנות ולחץ הביאו את הממשלה לשפר את הפעימה השנייה – אך בלי לתקן רטרו-אקטיבית. כלומר, מי שנדפק בפעימה הראשונה לא יוכל לקבל כסף על חודש מרץ האבוד, אלא לנסות את מזלו שוב לקבל את הפעימה השנייה.

במסגרת הפעימה השנייה של מענק סיוע לעצמאים במסגרת רשות המסים, הורידו את תנאי הסף לקבלת הכסף, הגדילו את הסכום לכ-10,500 שקל והבטיחו שהכסף יגיע תוך יומיים ללא ביורוקרטיה. ההבטחה היא שכחצי מיליון עצמאים יימצאו זכאים. לאיזה סכום? יש להניח שרובם לא יגיעו ל-10,500 שקל.

קבלו את העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

התנאים לקבל מענק סיוע – פעימה שנייה

טופס בקשה

כדי לקבל את הכסף במסגרת הפעימה השנייה, יש למלא את טופס הבקשה באתר רשות המסים. בטופס פשוט צריך לדווח אם היה אובדן הכנסות של 25%. את הבדיקה תעשה רשות המסים בעצמה. עצמאים שיימצאו זכאים למענק, אמורים לקבל את הכסף (עד 10,500 שקל) תוך 48 שעות ישירות אל חשבון הבנק שלהם.

שימו לב למילה "עד". הניסיון מהפעימה הראשונה מלמד כי יש עסקים שמקבלים 1000-2000 שקל בלבד. בפעימה הראשונה הסכום הממוצע היה כ-4,000 שקל ורק מעטים קיבלו באמת 6,000 שקל.

קריטריונים לקבלת הפעימה השנייה

כפי שפרסמנו כאן במדור פואנטה לעסקים, הקריטריונים לקבלת מענק הסיוע ברשות המסים הוגמשו ביחס למענק הקודם:

  • שיעור המענק יוגדל ל-70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת.
  • המענק המקסימלי הוא בגובה 10,500 שקל.
  • תקרת ההכנסה החייבת היא 1 מיליון שקל בשנה.
  • בוטל הקריטריון של הכנסת משק הבית (בפעימה הראשונה, מי שהכנסותיו המשותפת עם בן/בת הזוג היו יותר מ-340,000 שקל לא היה זכאי).
  • ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת תיקבע לפי שנת 2018 או שנת 2019, לבחירת העצמאי.
  • ירידת מחזור הפעילות בהיקף של 25% תיבדק לפי חודשים מרץ-יוני.
  • גם בעלי שליטה יכולים לקבל מענק.
  • זכאי למענק עצמאי מגיל 20.
  • העסק היה פעיל ב-29.2.20.

שימו לב לסעיף הפחתת הפיצוי שמסתתר בתוך הבטחת פעימה שנייה לסיוע כלכלי:

עצמאי שהרוויח בין 40,000 ל-83,000 ש"ח בחודש בממוצע, סופג הפחתה של המענק כך שבגין כל שקל מעל 40,000 ש"ח יופחתו 17.3 אגורות.

ראש הממשלה הבטיח דמי אבטלה

פעימה שנייה של מענק סיוע היא רק טיפה בים.

העצמאים זכו לשמוע כמה הבטחות לאחרונה, בעקבות הפגנות המחאה של עצמאים מכל המגזרים בכל רחבי הארץ.

ראש הממשלה נתניהו הבטיח כי יכניס דמי אבטלה לעצמאים לחוק ההסדרים הקרוב. האם ההבטחות ימומשו? רבים מהעצמאים לא מאמינים.

הנה עוד הבטחות:

  • הארכת את דמי האבטלה לעצמאים הזכאים לכך, גם לחודש מאי.
  • הקמת קרן לעסקים בסיכון בגובה של 50% ערבות מדינה בסך 4 מיליארד ש"ח בשתי פעימות.
  • הקמת קרן בגובה 6 מילארד ש"ח להחזרת עובדים לתעסוקה (יחול גם על העסקים הקטנים).
  • לקיחת אחריות של המדינה על עסקים שלא ייפתחו כתוצאה מהוראות הממשלה.

ההבטחות ניתנו במסגרת פגישה בין ראש הממשלה נתניהו לבין עו"ד רועי כהן, יו"ר ארגון להב, ועם נשיאי הארגונים החברים בלהב, ביניהם: אבי חימי נשיא לשכת עו"ד, איריס שטרק, נשיאת לשכת רו"ח, ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, יורם דבש, נשיא הבורסה ליהלומים, חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעים, אמיר ניתן, מנכ"ל הסתדרות הרוקחים, ד"ר טובה מה-נעים מהסתדרות הרופאים.

המדינה לא עושה טובה לעצמאים

מענק סיוע לעצמאים נשמע כמו טובה שהמדינה עושה לעצמאים, אך זה כמובן ניסוח מעוות שנבחר כדי לייצר תחושה כאילו המדינה נחלצת לעזרת העצמאים. האמת היא שהעצמאים משלמים מיסים וביטוח לאומי כל השנה, ובמדינה מתוקנת כעת הם היו צריכים לקבל פיצוי על אובדן ההכנסה שלהם מתוך אותם מסים שהם משלמים, בדיוק כמו ששכירים מקבלים דמי אבטלה.

היה לכם מעניין? פרגנו לנו בלייק, גם אנחנו עצמאים!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות בפואנטה





תגובות: 0

נגישות