דמי אבטלה לשנה לשכירים, מענק לעצמאים עם אותיות קטנות - זו התוכנית הכלכלית

דמי אבטלה לשנה לשכירים, מענק לחלק מהעצמאים – פרטי התוכנית הכלכלית

סוף סוף הממשלה מציגה תוכנית כלכלית לשנה ולא לחודש. שכירים יקבלו דמי אבטלה, אך עצמאים יקבלו מענקים אם יעמדו בקריטריונים. פואנטה עם הפרטים

תוכנית כלכלית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




רשת ביטחון לעצמאים, רשת ביטחון לעסקים ורשת ביטחון לשכירים למשך שנה – זה מה שמבטיחים ראש ממשלה נתניהו ושר האוצר כ"ץ. השר כ"ץ אומר כי מדובר לתוכנית לשנה, משום שההערכה היא שמשבר הקורונה יהיה כאן עוד שנה. המשמעות של התוכנית היא מתן מענקים קבועים לעצמאים, דמי אבטלה לשכירים והחזר הוצאות לעסקים. מה שהתוכנית לא מסדירה היא מתן דמי אבטלה לעצמאים.

מעבר לזה, היא שוב מייצרת מצב שהעצמאים מקבלים מעט מדי, כפי שיפורט בהמשך.

ההבטחה העיקרית הנוספת שניתנה במסיבת העיתונאים היא קיצור של הביורוקרטיה.

תקציב התוכנית עומד על 50 מיליארד שקל.

תוכנית כלכלית חדשה – ההבטחות הנוכחיות כוללות:

דמי אבטלה לשכירים

  • שכירים יקבלו דמי אבטלה מדי חודש עד ששיעור האבטלה יירד לפחות מ-10% או עד יוני 2021.
  • ביטול 5 ימי המתנה בין תקופות אבטלה
  • קיצור תקופת האכשרה ל-6 חודשים במקום 12 חודשים
  • תשלום כפל קצבאות עד סוף יוני 2021
  • הוספת זכאי אבטלה גם מינואר ופברואר (החל מחודש יולי 2020)
  • קיצור הזמן המינימלי המזכה בדמי אבטלה ל-14 יום

מענק לעצמאים 

כאמור, למרות ההבטחה, העצמאים לא יקבלו דמי אבטלה.

הממשלה ממשיכה בשיטת המענקים, למרות האכזבה מהמענק לעצמאים בפעמים הקודמות.

לפי התוכנית הכלכלית החדשה, העצמאים יקבלו מענקים קבועים שיינתנו ב-7 פעימות, אחת לחודשיים, ויגיעו עד 15,000 שקל. לדברי נתניהו, יינתן מענק ל-400 אלף עצמאים בשבוע הבא: "ניתן מקדמות של 7500 ש"ח לכל מי שקיבל בתחילת מאי – בלי צורך להגיש שוב בקשה", אומר נתניהו.

נתניהו לא אמר שמדובר רק בחלק מהעצמאים – כי מי שהכנסתו נפגעה רק בהיקף של 30% למשל, לא זכאי למענק. חישוב מהיר מגלה שיהיו שוב רק חלק מהעצמאים שיהיו זכאים למענק, אשר עומד לכל היותר על 7500 שקל בחודש.

מי זכאי למענק לעצמאים?

עצמאי ובעל שליטה בעל הכנסה שנתית חייבת עד 640 אלפי ש"ח ושמחזור המכירות שלו נפגע מעל ל-40%.

מה גובה המענק בפועל?

מענק בגובה 70% מההכנסה החייבת, ועד 15,000 ש"ח כל חודשיים (עד 7,500 ש"ח בחודש).

מענק לעסקים

מענקים אלה יינתנו לעסקים ולעצמאים עם מחזור שנתי עד 100 מיליון ש"ח ושמחזור המכירות שלהם נפגע מעל ל-40%. מדובר במענקים קבועים שיינתנו 7 פעמים (אחת לחודשיים) לכיסוי ההוצאות הקבועות עד יוני 2021.

עסק שמחזור המכירות שלו נפגע מעל ל-60% יקבל גם מענק החזר ארנונה.

מענק מיידי לעצמאים

במסגרת התוכנית, יינתן מענק מיידי לעצמאים כבר ב-12.7. מדובר ב-7500 שקל שייכנסו לחשבונם של עצמאים שהיו זכאים למענק בחודש מאי. מדובר בעצמאים ובעל שליטה עם הכנסה שנתית חייבת עד 1 מיליון ש"ח, ושמחזור המכירות
שלהם נפגע מעל ל-25%.

"המדינה תעשה כל מה שדרוש כדי להקל על המצוקה הכלכלית", אומר נתניהו. "אני שומע את הזעקה. אני רואה לנגד עיניי את מוכר הפלאפל, האמנים, הקוסמטיקאית. בתחילת המשבר הקצינו מענקים והלוואות. עשינו מאמצים כדי להתגבר על הביורוקרטיה הישראלית, וזה מאבק במשקל כבד, קרב סומו. אתמול שר האוצר ואני הנחינו את רשות המסים לזרז את הטיפול בעסקים שבדיקתם טרם הסתיימה. ביום ראשון אני מקווה שנוכל ללחוץ על הכפתור ושהכסף ייכנס תוך יומיים".

התוכנית כוללת גם התייחסות לנושא כפל קצבאות ולנושא המפוטרים המבוגרים – שני נושאים שאנו בפואנטה עוקבים אחריהם מקרוב וסוקרו כאן בהרחבה.

תוכנית כלכלית חדשה – הציבור מחכה למבחן התוצאה

נזכיר כי עד כה מעט מאוד עצמאים זכו לקבל את כל הסכומים שהובטחו בפעימות הקודמות.

הפעימה הראשונה של מענק הסיוע לעצמאים הייתה מלאה החרגות ואותיות קטנות, והשאירה בחוץ חלק ניכר מהעצמאים. היא כללה הבטחה לעד 8000 שקל, אך בפועל מי שבכלל זכה ליהנות ממנה, קיבל בממוצע כ-4000 שקל.

הפעימה השנייה של מענק הסיוע לעצמאים אמנם הייתה רחבה יותר – ועדיין השאירה בחוץ רבים.

בנוסף, הממשלה הכריזה לא מזמן על תוכנית סיוע לעסקים שיבצעו התאמות בעסק, כמו פיתוח שילוח אונליין וכו'. המענק המובטח עמד על עד 5000 שקל – מחצית מסכום ההשקעה של העסק עצמו. בפועל, התקציב אזל ועסקים כבר לא יכולים לבקש את המענק הזה.

ראש הממשלה נפגש במהלך המשבר עם ארגוני העצמאים ועם רועי כהן, יו"ר ארגון העצמאים להב, והבטיח כי יכניס את דמי האבטלה לעצמאים לחוק ההסדרים. בפועל, הוא לא עשה זאת.

המבחן של הממשלה יהיה מבחן התוצאה. בינתיים, הפגנת ענק מתוכננת במוצאי שבת.

העצמאים זועמים

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, בתגובה לתכנית הכלכלית: "התכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר הערב מלאה בכותרות מפוצצות ומשפטים חזקים אבל בין השורות אפשר להבין שלא הפיקו את הלקחים מהסבב הקודם ושוב ייפלו בין הכסאות עשרות אלפי עצמאים. לאן נעלמו כל המענקים למי שנפגעו במחזור בגובה 25% ל-40%? כאילו התאדו מהעולם. מה עם עשרות אלפי העצמאים שהפסידו בשנת 2018 וביקשו לקבל לפי דוח של שנת 2019? שוב פעם השאירו אותם מאחור.

"הניסיון לייצר מספרים גבוהים של מענקים לפי חישוב של חודשיים זו אחיזת עיניים, ולא משנה את התוצאה ש-6000 ש"ח סיוע לפרילנסרים לחלק לחודשיים זה 3000 ש"ח בלבד לחודש.

"ביטול הארנונה הוא רק לעסקים שיש להם ירידה של 60% ומעלה. מה זו היד הקמוצה הזאת? איך עסק ישלם ארנונה, שכירות, הלוואות עם ירידה במחזור של 50%? דרשנו כסף לחשבונות הבנק לפי מתווה "צוק איתן", בלי טריקים ובלי שטיקים, אבל שוב נראה שבאוצר רוצים שרמת המימוש של עשרות מיליארדי השקלים שהוקצו לתכנית יגיעו במקרה הטוב למחצית.

"אני קורא לראש הממשלה לקחת אחריות, כפי שאמר במסיבת העיתונאים, "לתת פיצוי לכל עצמאי ובעל עסק שנפגע בלי סעיפים ותתי סעיפים שמותירים עשרות אלפי עצמאים ובעלי עסקים ללא מענה וללא יכולת לשרוד את היום יום.

"במוצאי שבת בכיכר רבין, העם יאמר את דברו. נהיה שם עצמאים, בעלי עסקים, שכירים, סטודנטים, מפוטרי החל"ת ונדרוש מממשלת ישראל לקחת אחריות ולהראות דוגמא אישית. העצמאים לא יהיו עוד אזרחים סוג ב'".

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה





תגובות: 0

נגישות