פינוי מוצרי חשמל ופסולת אלקטרונית: כך תיפטרו ממוצרי חשמל ישנים

פינוי מוצרי חשמל או פסולת אלקטרונית: כך תיפטרו ממוצרי חשמל ישנים

קניתם מכונת כביסה? מכונת קפה? שואב אבק? מה עושים לגבי פינוי מוצרי חשמל ישנים? זה מה שקובע החוק – דעו את זכויותיכם לגבי פסולת אלקטרונית

פינוי מוצר חשמל
פינוי מוצרי חשמל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קניתם מקרר חדש? יפה מאוד, ומה תעשו עם הישן? פינוי מוצרי חשמל הוא עניין שמוסדר בחוק. מוצרי חשמל לא זורקים לפח ולא סתם משאירים ליד הפח, מכיוון שפסולת אלקטרונית מחייבת טיפול שונה מפסולת אחרת. אז האם החנות חייבת לפנות מביתכם מוצר חשמלי ישן כאשר אתם קונים חדש? התשובה היא כן, אבל יש כמובן כמה תנאים. כדאי שתדעו מהן הזכויות שלכם.

צרכנים רבים לא מודעים לכך שבעת הובלת המוצר החשמלי החדש לביתם, הם זכאים לפינוי המוצר הישן – וזה אפילו חינם. למעשה, חוק פסולת אלקטרונית, שנכנס לתוקף כבר במרץ 2014, מחייב יצרנים, יבואנים ומשווקים לקבל פסולת של ציוד חשמלי אלקטרוני במועד המכירה או האספקה, הדומה בכמות או במשקל למוצר הנמכר ללא דרישת תשלום או תמורה אחרת. החוק מתייחס גם לסוללות.

פינוי מוצרי חשמל – אלה זכויותיכם לגבי פסולת אלקטרונית

החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות קובע כי העסק שממנו קניתם מוצר חשמלי או אלקטרוני חייב להציע לכם לפנות מביתכם בלא תשלום את המכשיר הישן – בתנאי שהוא בכמות או במשקל הדומים למוצר שקניתם. כך גם בעסקאות מכר מרחוק באתרי האינטרנט.

בתי עסק המוכרים מוצרים אלקטרוניים חייבים להעניק שירות החזרת מוצרים אלקטרוניים בלא תשלום בעת רכישת מוצרים חדשים מאותו סוג. באשר לסוללות – אפשר להחזירן גם מבלי לרכוש מוצר חדש.

כמו כן, בתי העסק חייבים לפנות מוצרים חשמליים ואלקטרוניים מבתי הלקוחות בעת אספקת מוצרים חדשים דומים, גם אם אינם מאותו מותג וגם אם לא נקנו מאותו בית עסק.

יותר מזה, למנהלים בחברות יש אחריות לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע העבירות בידי התאגיד או אחד מעובדיו.

המשרד להגנת הסביבה רשאי להטיל עיצום כספי בסך 150 אלף שקל על תאגיד על עבירה זו.

אגב, לפי החוק, גם לקוח שאוסף מהחנות מוצר חדש שקנה – יכול להשאיר בחנות מוצר ישן דומה, כך שאם למשל קניתם קומקום חשמלי חדש, אל תזרקו את הישן לפח אלא מסרו אותו במועד הרכישה. הפרת החוק היא עבירה פלילית, והעונש על כך הוא קנס ו/או אפילו עונש מאסר.

פינוי מוצרי חשמל ופסולת אלקטרונית: זה מה שעליכם לעשות לקראת ההובלה ובמהלכה

לעתים, איש לא מנדב את המידע על פינוי מוצרי חשמל ללקוחות. גם כאשר הלקוחות שואלים – לא תמיד מסבירים להם מה בדיוק אומר החוק. כך למשל, כדי שהמובילים יפנו את מכונת הכביסה הישנה – היא צריכה להיות מנותקת מהחשמל ומהצנרת.

ברגע האמת – כאשר המובילים כבר בבית עם המוצר החדש – הם לעתים קרובות מוצאים סיבות להעמיס עלויות על הפינוי.

למשל, כשמדובר במכונת כביסה, אם הלקוח לא ניתק את המכונה הישנה, לעתים מעמיסים עליו תשלום של כמה עשרות שקלים ואפילו יותר באותו רגע.

אגב, בעבר כבר הוגשו תביעות ייצוגיות, ביניהן תביעה ייצוגית נגד חברת אלקטרה – שהיא הבעלים של שקם אלקטריק, מחסני חשמל וסנסור. תביעה זו הסתיימה בפשרה. התביעה הייתה בדיוק בנושא הזה – המובילים מטעם אותן חנויות חשמל גבו תשלום על פינוי המוצר הישן. במסגרת הפשרה, אלקטרה חייבת לתת הנחות ללקוחות על הובלת מוצרי חשמל עד שתגיע לפיצוי בהיקף של כ-600 אלף שקל.

מה חשוב לדעת על פינוי מוצרי חשמל מביתכם?

  • המוביל לא יידרש להמתין לפינוי המוצר הישן יותר מעשר דקות ועל הלקוח להיות מוכן במועד שתואם עמו להגעת המוביל, כאשר המוצר הישן מוכן לפינוי מיידי מהמקום בו נעשה בו שימוש בדרך כלל. לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה.
  • הפינוי יבוצע בתנאי שהמוצר יכול לעבור בבטחה ובחופשיות את מפתן הפתחים של הדירה או של הכניסה לבניין, ללא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלק מהמוצר הישן או תשתית המבנה.
  • המוצר הישן חייב להיות מנותק מחשמל, גז או מים טרם פינויו. לא יבוצע ניתוק מהקיר או מתשתיות אחרות במעמד הפינוי.
  • פסולת ציוד אלקטרוני וחשמלי אשר מהווה סיכון בריאותי ובטיחותי לא תפונה.
  • פסולת ציוד אלקטרוני מזוהמת לא תפונה.
  • לא יפונו אביזרים או חלקים ניתקים מהמוצר שאינם נמצאים במוצר במועד הפינוי.
  • המוצר הישן יפונה כשהוא ריק. לא תפונה פסולת שאינה מהווה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני, לרבות מים, קרח, כביסה או כל פריט אשר אינו חלק מהמוצר עצמו.

פינוי פסולת אלקטרונית – לאן הולכת הפסולת?

שתי חברות בישראל עוסקות בטיפול בפסולת אלקטרונית, והן למעשה אלו שמנהלות את התקשורת עם היבואנים. מדובר בחברת אקמוניונטי וחברת מ.א.י.

אחת הבעיות – כמו בהרבה חוקים שמחוקקים בישראל – היא היעדר אכיפה. צרכנים לא מתלוננים, המשרד להגנת הסביבה לא ממש טורח ליידע את הציבור בזכויות שלו ואין קנסות למפרי החוק.

נוצר מצב של ג'ונגל, ויכוחים בין לקוחות למובילים וכיפופי ידיים.

לדברי צחי עין גל, מנכ"ל תאגיד אקמיוניטי, החוק אמנם מחולל שינוי, אך עדיין יש צרכנים שלא מודעים אליו – בעיקר בשל העובדה שהמשרד להגנת הסביבה לא עשה מספיק כדי ליידע את הציבור: "מעבר לזה, יש בעיה של אכיפה, המשרד לא מטיל קנסות. בעיה חשובה נוספת היא העובדה שבסוף, מי שסוחב את המכשיר הישן הם המובילים שאינם מתוגמלים על כך. בעבר, הם היו מרוויחים מהובלת מוצר ישן, ומאז שהחוק קיים הם בעצם אמורים להוביל את המוצר מבלי להיות מתוגמלים ישירות מהלקוח. זה יוצר פתח לבעיות רבות".

אז מה עושים כשיש צורך בפינוי מוצרי חשמל?

המשרד להגנת הסביבה קורא לצרכנים שנתקלו בקושי בפינוי מוצרי חשמל ישנים על-ידי משווקים לפנות ולמסור להם את הפרטים, כולל תאריך קנייה, המכשיר שנקנה, מהיכן נרכש המכשיר, מי סיפק אותו ורצוי להציג אסמכתאות מתאימות.

למה בכלל למחזר פסולת אלקטרונית?

משקלו של הציוד החשמלי והאלקטרוני הנמכר בישראל מוערך על ידי המשרד להגנת הסביבה בכ-130,000 טון בשנה.

פסולת הציוד החשמלי והאלקטרוני מורכבת מסוגי חומרים שונים וממרכיבים רבים. כ-50% מפסולת זו עשויה מברזל ופלדה, כ-20% מפלסטיק מסוגים שונים, כ-10% נוספים מורכבים ממתכות אחרות, ועוד כ-3% הם מעגלים מודפסים.

מיחזורה של הפסולת האלקטרונית מאפשר להוציא את השמנים והגזים המסוכנים אשר נמצאים במנגנונים של חלק ממכשירי החשמל הביתיים, כאשר המעטפת עצמה נגרסת בדרך כלל. מיחזור הפסולת האלקטרונית מאפשר השגת שתי מטרות סביבתיות חשובות גם יחד: צמצום היקף הפסולת אשר מועברת להטמנה תוך שמירה על איכות הקרקע ומי התהום.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות