המלחמה בשיווק הישיר: חוק "אל תתקשרו אליי" אושר בקריאה ראשונה - פואנטה

המלחמה בשיווק הישיר: חוק "אל תתקשרו אליי" אושר בקריאה ראשונה

הסוף לשיחות מחברות שיווק ישיר או מקברי צדיקים? אם יאושר חוק "אל תתקשרו אליי", הצרכנים הישראלים יוכלו להצטרף למאגר חסינות משיחות שיווק

אל תתקשרו אליי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"אל תתקשרו אליי" – זהו שמו של אחד החוקים היותר מעניינים שנועדו להגביל את השיווק הטלפוני האגרסיבי, שהוא לא רק מטרד אלא גם מלכודת לצרכנים תמימים. חוק "אל תתקשרו אליי" יאפשר לנו, הצרכנים להיכנס לרשימת טלפונים שלחברות אסור לטלפן אליהם עם הצעות שיווקיות.

הצעת החוק אושרה אתמול בקריאה ראשונה, ולפיה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תקים ותנהל מאגר מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות שיווק מרחוק של עוסקים ("אל תתקשרו אלי"). לפי המוצע יחול על העוסק איסור לפנות בשיחת שיווק אל צרכנים הרשומים במאגר.



כמובן, ההצעה הזאת לא נולדה בחלל ריק, ונועדה למנוע מראש את התופעה הבזויה של עוקץ קשישים ואת המצוקה שנקלעים אליה צרכנים, בעיקר קשישים ולא דוברי עברית, אשר מקבלים שיחות טלפון יזומות מצד נציגי שירות ממולחים המפעילים עליהם לחץ ומוציאים מהם בעורמה את פרטי כרטיס האשראי שלהם. השיטות הללו מביאות לתופעה מכוערת של עוקץ קשישים וצרכנים חלשים, כפי שגם פורסם בפואנטה בהרחבה.

ההצעה גם נועדה לפתור את שיחות הטלפון השיווקיות המטרידות – שנעשות לעתים קרובות באופן אוטומטי – מגופים שמבטיחים שידוכים, קמעות וכו', כמו השיחות מקבר רחל וכו'.

בדברי ההסבר להצעת החוק "אל תתקשרו אליי" נכתב: "בישראל התפתחה פרקטיקה של שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות טלפון שבעקבותיהן מתבצעות עסקאות בסכומים גבוהים המגיעים לכדי מאות אלפי שקלים חדשים. השימוש בפרקטיקה זו בולטת במיוחד כלפי אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים חדשים. ההגנות שהחוק נותן היום מאפשרות אכיפה במקום שבו בוצעה פרקטיקה מטעה, או פרקטיקה שיש בה השפעה לא הוגנת, אלא שאכיפה של מעשים או של מחדלים מטעים או לא הוגנים מעוררות במקרים רבים קשיים ראייתיים, במיוחד כאשר השיחה הטלפונית לא הוקלטה (או שלא ניתן להשיג את ההקלטה), ושההוכחה לגבי תוכן השיחה היא מילה של הצרכן מול מילתו של העוסק.

"זאת ועוד, ההוראה בחוק המאפשרת ביטול עסקה שנעשתה בעקבות שיווק טלפוני אינה פותרת את הבעיה המקדמית בשלב עשיית העסקה, שהיא שימוש בלחץ שיווקי והטעיה וכן הטרדת הצרכן בשיחות שיווק. לפיכך מוצע בחוק זה לטפל בתופעת השיווק הטלפוני האגרסיבי וכן בשיווק הטלפוני המטריד בכך שיוטלו מגבלות על יכולתו של העוסק לפנות לצרכן בשיחת שיווק טלפונית."

מדובר בתיקון מס' 61 לחוק הגנת הצרכן, ששמו "מאגר צרכנים להגבלת שיחות שיווק מרחוק", כאשר הצעת החוק היא הצעה ממשלתית של משרדי הכלכלה והמשרד לשוויון חברתי, שאליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת מיקי רוזנטל ואיציק שמולי. כזכור, לאחרונה קידם שמולי הצעת חוק נוספת בנושא, שתחייב את חברות האשראי להפסיק לעצום עיניים במקרה של עסקאות עם חברות שכבר הוכרו כלא אמינות.

49 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות