קולפוסקופיה - כל מה שאת צריכה לדעת על הבדיקה

קולפוסקופיה – כל מה שאת צריכה לדעת

כיצד מתבצעת בדיקת קולפוסקופיה ומה מטרת הבדיקה? האם ניתן לחזור לשגרה באופן מיידי? כיצד עלייך להתכונן לבדיקה? היכנסי למאמר שיעשה לך סדר

מידע על בדיקת קולפוסקופיה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

קיבלת הפנייה לביצוע בדיקת קולפוסקופיה? חשוב שתדעי לקראת מה את הולכת. אין צורך להילחץ. לא מדובר בבדיקה מסובכת, כואבת או מסוכנת, אבל תמיד טוב להגיע מוכנה. לשם כך, ריכזנו עבורך את כל המידע החשוב על בדיקה זו, ממש כאן.

מהי בדיקת קולפוסקופיה?

בדיקת קולפוסקופיה קרויה בעברית שקיפות צוואר הרחם, וכשמה כן היא: היא מאפשרת לבדוק בצורה מדוקדקת את שפתי הפות, הנרתיק וצוואר הרחם, ולראות ממש מקרוב כל שינוי חשוד שחל ברקמות שלהם. הסיבה שהבדיקה הזו כל כך מיוחדת, היא אחת: הקולפוסקופ.
הקולפוסקופ הוא המכשיר המשוכלל שמעניק לרופא את היכולת להאיר את האזור ולהגדיל אותו עד פי 60 מגודלו האמיתי (!) וכך לאפשר לו להתעמק בממצאים בעייתיים מבדיקות קודמות. הרופא יוכל לקבוע באמצעות בדיקה זו את טיב השינויים התאיים באזורים הנבדקים: האם הם טרום סרטניים ודורשים טיפול מיידי? האם דורשים רק המשך מעקב? מה גודלם? מהי דרגת החומרה שלהם ועוד.

באילו מצבים מבצעים בדיקת קולפוסקופיה?

בדיקת הקולפוסקופיה תתבצע לרוב כאשר ישנם ממצאים לא החלטיים בבדיקות קודמות, על מנת לבצע אבחון של אחד מהמצבים הבאים:

  1. קונדילומה (יבלות באיבר המין)
  2. דלקת בצוואר הרחם
  3. שינויים טרום-סרטניים/סרטניים ברקמות צוואר הרחם, הפות והנרתיק.

אילו הכנות צריך לבצע לקראת הבדיקה?

לקראת הבדיקה לא תצטרכי לצום או להתכונן באופן מיוחד, אולם יש להימנע מהדברים הבאים:

  1. אין לבצע את הבדיקה בעת קבלת הווסת
  2. יש להימנע מקיום יחסים במהלך היומיים שלפני הבדיקה
  3. להימנע משימוש בתכשירים ואגינליים כיומיים לפני ביצוע הבדיקה
  4. אם את הרה, יש ליידע את הרופא על כך בתחילת התהליך

בנוסף, יש לרוקן את שלפוחית השתן לפני הכניסה לבדיקה.

טרם הבדיקה, מומלץ לרשום את שאלותייך (אם יש) על דף, ולשוחח עם הרופא שלך עליהן בפתיחות, על מנת שתגיעי לבדיקה רגועה ונינוחה. בחלק מהמרפאות תוכלי להיכנס לבדיקה עם מלווה, וכן לשמוע מוסיקה באמצעות אוזניות, אם תרצי בכך.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת הקולפוסקופיה מתבצעת תחת אלחוש מקומי של האזור הנבדק, על מנת למנוע תחושות של חוסר נוחות וכאב מהמטופלת בעת הבדיקה. הבדיקה מזכירה בדיקה וגינלית, אורכת עד כ-20 דקות ואינה כרוכה בכאב.
הבדיקה תתבצע כך:

ראשית כל יהיה עלייך לשבת בכיסא גניקולוגי בפישוק, והרופא יבצע את האלחוש. רופא הנשים ישתמש במפשק (speculum) על מנת שיוכל לראות את צוואר הרחם והנרתיק בצורה טובה יותר.

לאחר מכן, הרופא "יצבע" את האזור הנבדק באמצעות תמיסה מיוחדת (חומצה אצטית או תמיסת יוד), שמבליטה את הנגעים ומסמנת אותם, וכך מאפשרת לראות אותם בצורה ברורה וטובה. לאחר מכן ימקם הרופא את הקולפוסקופ בפתח הנרתיק, וישקף את התמונה על מסך. כך תוכלי גם את לראות יחד איתו את השינויים המדוברים ואף לשאול שאלות.

אם נצפו שינויים החשודים כסרטניים או טרום סרטניים, ייתכן והרופא יבצע ביופסיה – דגימת רקמות קטנה מהאזור הנגוע, וישלח לבדיקה במעבדה. באמצעות הביופסיה ניתן לקבוע בוודאות אם מדובר בסרטן צוואר הרחם או לא.

כיצד יש לנהוג לאחר בדיקת הקולפוסקופיה?

אם לא בוצעה ביופסיה, ניתן לחזור לשגרה באופן מיידי. ייתכנו דימומים קלים לאחר הבדיקה, אולם הם יעברו במהרה.

אם בוצעה ביופסיה, יורגש כאב באזור הדגימה במשך יום או יומיים, וכן ייתכנו דימומים קלים או הפרשות כהות, שאמורים להיעלם עד שבוע מיום הבדיקה. אין לקיים יחסי מין או להשתמש בטמפון עד לסיום הדימום. אם הדימום ממשיך או מתגבר, אם את מרגישה בריח לא נעים מהאזור וכן אם יש לך חום, פני מיד לרופא הנשים שלך לבירור המצב.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר בקופ"ח כללית

1
נגישות