בקשה לייצוגית נגד דואר ישראל: נותן עדיפות למשלוחים מאמזון על חשבון אחרים

החבילות לא הגיעו ודואר ישראל חוטף תביעה ייצוגית

בקשה לייצוגית נגד דואר ישראל עשויה לעלות לו כ-50 מיליון שקל – וזאת בשל עיכובים במסירת חבילות רבות ואובדן מוחלט של חלק מהן

חבילות בדואר
מרכז המיון של דואר ישראל במודיעין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי טירוף הקניות של חודש נובמבר, מגיע מבול של תלונות על חבילות שלא הגיעו וגם בקשה לייצוגית נגד דואר ישראל בגובה של כ-50 מיליון שקל (ת"צ 8031-01-20). הבקשה מתבססת על כתבות בתקשורת בדבר העיכובים במסירת חבילות בדואר, ביניהן תחקיר שפורסם בכאן 11, שבו הוקלטו עובדים של דואר ישראל מספרים כי יש להם הנחיה לתת עדיפות לחבילות מאמזון. זאת, ככל הנראה בשל מבצע המשלוח חינם מאמזון לחבילות שמחירן 49$ ומעלה (אשר פורסם כאן במדור קניות ומבצעים בפואנטה), ובשל היותה של אמזון לקוחה חשובה במיוחד לדואר.

פואנטה

את הבקשה לייצוגית הגיש לבית המשפט המחוזי בחיפה בעל עסק למכירות פומביות, אשר חבילות רבות ששלח ללקוחות לא הגיעו ליעדן. התובע מספר בתביעה כי רכש בדואר מנוי עסקי בסכום של כ-514 שקל, המקנה 10 שליחויות שבהן הדואר מתחייב לספק את המשלוח תוך 2 ימי עסקים – אך הדואר לא עמד בהתחייבויותיו וחלק מהחבילות לא הגיעו ליעדן עד למועד הגשת התביעה. חבילות אחרות הגיעו כעבור שבוע ואפילו שלושה שבועות.

בקשה לייצוגית נגד דואר ישראל – נזק לא רק לצרכנים

הנזק שנגרם לתובע, אשר בקשתו הוגשה באמצעות עו"ד שימי קדוש, הוא גם כספי ישיר וגם נזק תדמיתי, שכן לקוחות שלא קיבלו את החבילה מן הסתם כבר לא יזמינו באתר שלו שוב. התובע מציין כי הפסיד כסף רב בשל מוצרים שלא הגיעו ללקוחות ובשל הפגיעה במוניטין שלו, ובנוסף הפסיד זמן ונגרמה לו עגמת נפש וטרחה רבה בשל הפעמים שבהן נאלץ להגיע בעצמו אל הדואר, לטלפן אל המוקד, לחפש את החבילות ולענות ללקוחות המתלוננים.

את הבקשה הוא מגיש לגבי התקופה שחלפה מ-1.9.2019 ועד למועד הגשת התביעה, כאשר להערכתו ישנם כ-100,000 נפגעים אשר רכשו שירותי משלוחים מדואר ישראל ונגרם להם נזק כספי.

נציין כי התביעה לא מתייחסת לנזק שנגרם לצרכנים עצמם – אשר ייתכן שמי מהם יגיש בקשה לייצוגית אחרת נגד הדואר בגין חבילות שלא הגיעו ליעדן.

חודש השופינג – מיליוני חבילות שחלקן לא הגיעו

נזכיר כי חודש נובמבר היה חודש עמוס בימי קניות מרוכזים – החל מימי שופינג.IL, דרך יום הרווקים הסיני ועד בלאק פריידיי – כאשר במקביל הכריזה אמזון על שילוח חינם לישראל. מיליוני חבילות נשלחו לישראל בזמן קצר, ובדואר ישראל נימקו את העיכובים במסירת החבילות בעומסים החריגים. אמנם מדובר בעומס חריג, אך כאשר מסתבר כי חברה מסוימת מקבלת עדיפות על פני שאר החברות, יש טעם לפגם.

בנוסף יש לציין כי בדואר ישראל ידעו להעריך כבר בנובמבר כי חודש זה צפוי לגרום לזינוק בכמויות החבילות הנכנסות. לפי הודעת הדואר שנשלחה בתחילת החודש, סקר עבור דואר ישראל מצא ש-78% מהנוהגים לקנות מאתרים בחו"ל יקנו בחגי הקניות. עוד נמסר כי בדואר נערכים למספר שיא של 14.5 מיליון חבילות שיוזמנו בנובמבר ודצמבר, במשקל מוערך של כ-3,600 טון, גידול של כ-18% במשקל מול תקופה מקבילה אשתקד.

הנפגעים, כאמור, הן לא רק הצרכנים שמפסידים הרבה כסף ונוחלים אכזבה, אלא גם הרבה מאוד עסקים, חלקם עסקים קטנים שפרנסתם ואמינותם תלויים בגורם שלישי שאין להם שליטה עליו – דואר ישראל.

נזכיר גם כי אתר iHerb, המשווק ויטמינים ותוספי תזונה, הודיע ללקוחותיו הישראלים לפני מספר שבועות כי הוא הפסיק לעבוד עם דואר ישראל וכי המשלוחים יימסרו רק דרך חברות אחרות – וזאת בשל היעדר יכולתו של הדואר לעמוד בסטנדרטים של iHerb.

תגובת דואר ישראל: ״התביעה טרם התקבלה במשרדנו. לכשתגיע, נבחן אותה ונשיב במסגרת ההליך בבית המשפט״.

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות