כך תאריכו את חיי הרכב שלכם

כך תאריכו את חיי הרכב שלכם

בדיוק כפי שאתם דואגים לבריאותכם, אתם יכולים לדאוג לבריאות הרכב שלכם, וזה אפילו משתלם

הארכת חיי הרכב
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: זאב נחמנזון

עד 120 שנה, זה מה שאנחנו מאחלים זה לזה, ולמרות שרק בודדים בעולם זכו להגיע לגיל זה – כולם היו שמחים להגיע אליו בבריאות ובאושר. ומה נאחל לרכב שלנו? חיים ארוכים וטובים. אמנם מדובר במכונה, אך המכונה הזו היא גם נכס, ויש עליו הוצאות שוטפות. אם נדע לדאוג לרכב, ונקפיד על כמה כללים, נוכל להאריך את ימיו ולשמור על איכות הנסיעה. זה גם יחסוך לנו כסף במהלך השימוש בו, וחשוב מכך, כשיגיע הזמן למכור אותו, יהיה קל יותר לעשות זאת, ואף לקבל עבורו תמורה נאה יותר. שוק המכוניות בארץ צפוף ותחרותי, בחירת רכב יד שנייה מאתגרת ולוקחת זמן, בגלל היצע גדול וחיפוש אחר הזדמנויות. רכב שמור יבטיח לכם שנים של חיסכון כספי וגם יתרון תחרותי בעת המכירה.

הנה כמה המלצות שיסייעו לכם להאריך את חיי הרכב שלכם.

תחזוקת מנוע

על מנת להאריך את חיי המנוע, יש להקפיד על בדיקה והחלפת נוזלי מנוע ושמן מנוע בזמן, כולל החלפת מסננים מידי תקופה.

שמן מנוע

אל תתנו למד השמן להגיע לאפס אחוז. אם צריך להחליף את השמן כל כמה חודשים או קילומטרים (על פי הוראות היצרן), עשו לכם תזכורת לכך. שמן מנוע מלוכלך הופך לבוץ החוסם את מעבר השמן ומוביל לחימום יתר שמאיץ את הבלאי ברכיבים הפנימיים.

נוזל תיבת ההילוכים

גם פה יש לעקוב אחר הוראות היצרן בנוגע למועד או למרחק שנדרש להחלפת הנוזל. החלפת הנוזל והפילטר של תיבת ההילוכים תמנע כשלים מוקדמים במערכת.

נוזל קירור המנוע

את מרבית נוזלי הקירור למנוע נדרש להחליף כל חמש שנים. רצוי לבחון את חוזק הנוזל ואם יש בו לכלוכים או חלקים צפים פעם בשנה. נוזל קירור ישן עלול להוביל להתחממות יתר של המנוע.

נוזל הבלמים

נוזל בלמים סופח לחות בכדי למנוע שחיקה ובלאי במערכת הבלמים. כאשר הנוזל לא יכול לספוח יותר לחות, חלקי מערכת הבלמים עלולים להתקלקל. לכן חשוב להחליף את הנוזל במועדו על פי הוראות היצרן.

תחזוקה זו שומרת על תקינות חלקי המנוע כמו שסתומים, בוכנות, רצועת התזמון וההילוכים לאורך זמן ומונעת בלאי או שחיקה מוקדמת.

טיפולי רכב במועדם

בעשור האחרון כל רכב שיוצא מפס הייצור מגיע עם מחשב מובנה ובו שמורים הנתונים, ההוראות וההנחיות לטיפול ברכב. בצורה זו, כל מוסך מטפל (אפילו לא מורשה) יכול להתחבר, להתעדכן, לעדכן ולתעד את הטיפולים. מעבר להחלפת שמנים ובלמים, שהיא הליך כמעט גנרי בכל הרכבים, ישנם טיפולים ייעודיים כדוגמה החלפת רצועת טיימינג או החלפת סננים, ואפילו עדכון גרסת מחשב, שהביצוע שלהם בזמן שקבע היצרן שומר על הרכב, על המנוע שלו ומונע שחיקה ובלאי. מעבר לכך שתיעוד טיפולים בזמן הוא כלי שכנוע מאד משמעותי במכירת הרכב – זהו גם אמצעי לשמור על תקינותו.

שמירה על הצמיגים

הצמיגים הם היחידים שבאים במגע עם הכבישים והדרכים, מה שאומר שמקדם החיכוך ובלאי שלהם גבוה מאד. חשוב מאד להקפיד על אוויר בצמיגים על פי הוראות יצרן, ובמידה ויש שינויים בהרגלי הנסיעה כמו מטען כבד יותר או דרך קשה יותר – כדאי להתאים את לחץ האוויר למצב, על פי הכתוב בספר הרכב.

על מנת להאריך את חיי הצמיגים, התרגלו לבדוק כל הזמן את לחץ האוויר בהם ושמרו על עקביות. אם לחץ האוויר נמוך או גבוה מדי מהרמה הרגילה, המשמעות היא הפתחת חיי הצמיג בעשרות אחוזים. לחץ אוויר נמוך מדי, למשל, יכול לגרום ליצירת חום רב שבתורו מוביל לסדקים בגומי וגורם לו להתיישן מהר יותר. פתחו גם הרגל לבדוק ולהסיר כל מני אבנים או חפצים קטנים שלעיתים נתקעים בתבנית הצמיג. לאורך זמן הם עלולים לנקב את הצמיג ולגרום לדליפות אוויר.
כשהצמיגים מגיעים לרמת בלאי המחייבת את החלפתם – אל תתעכבו עם העניין, הפעם מדובר גם בבטיחות.

ניקיון הרכב

ניקיון שומר על מצב הרכב ומגן עליו. שטיפה של הרכב אחת לתקופה או לאחר שהוא התלכלך, מונעת חלודה וקורוזיה שמתפתחים ומזיקים מאד לשלדת הרכב ולפח שלו, רחיצה של המנוע וחלקי הפנים מסירה אבק ולכלוך שיכולים לסתום מערכות או לפגוע בביצועי המנוע, ואם לחץ המים חזק דיו, או שאתם רוחצים באופן ידני ומגיעים לכל הנקודות החשובות, כולל המצבר וקטביו – הרכב שלכם יודה לכם.

והכי חשוב נהיגה נכונה

נהיגה נכונה אינה שומרת אך ורק על בריאותכם ועל שלמות הרכב, אלא גם על המנוע והמערכות שבו. פניות חדות ובלימות חירום שוחקות את הבלמים והרפידות מהר. האצות ונהיגה במהירות מופרזת מעמיסות על המנוע, גורמות לו להתחמם ובמקרי קיצון אף להיסדק, פניות חדות פוגעות באיזון הצמיגים ובמערכת ההיגוי, ושאר מהלכים לא נכונים מובילים לנזק מצטבר.

לסיכום, סעו בזהירות ותאריכו ימים יחד עם הרכב שלכם.

תגובות: 0

נגישות