פחות קומבינות והוזלת חלקי החילוף: מה נרוויח מרפורמת השמאים והמוסכים

פחות קומבינות והוזלת חלקי החילוף: מה נרוויח מרפורמת השמאים והמוסכים

רפורמת השמאים והמוסכים אמורה להפסיק את ניפוח מחירי התיקונים במוסכים כשמגישים תביעת ביטוח רכב. רשימת שמאי החוץ תבוטל ויהיה פחות ניגוד אינטרסים

מחירון רכב יד שנייה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אתם בטח מכירים את זה. כל השנה אתם משלמים לחברת הביטוח, וכאשר אתם רוצים להגיש תביעה ולהפעיל את ביטוח הרכב, אתם נשלחים למוסך הסדר, משלמים השתתפות עצמית גבוהה, תלויים בהערכת שמאי הסדר ומגלים שהחלפים יקרים בטירוף. תכל'ס, אתם מרגישים שכולם חוץ מכם מרוויחים הון מהתאונה שלכם. אתם צודקים. אז האם בקרוב תצא סוף סוף לדרך רפורמת השמאים והמוסכים? במידה שכן, יהיו פחות קומבינות, יותר מוסכי הסדר וחלקי חילוף זולים יותר.

זו המטרה של הרפורמה שמובילה רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, אבל זה לוקח שנים ארוכות. כבר בשנת 2019 פרסמה הרשות מחקר שהראה כי מאז 2010 נרשמה עליה חדה בפרמיות הביטוח המקיף (מ-2,573 שקלים בשנה בממוצע ל-2,964 שקלים נכון ל-2018). הסיבה: עלייה בגובה תשלום התביעות על ידי חברות הביטוח בשל התייקרות בתשלום למוסכים. אם ב-2010 עלות תביעה ממוצעת עמדה על 12,310 שקלים, נכון ל-2017 היא כבר עמדה על 16,177 שקלים.

הזינוק במחירים הוא תולדה של ניגוד אינטרסים – או אולי במידה מסוימת להפך – זהות אינטרסים. למה הכוונה? השמאים נמצאים בניגוד אינטרסים מול הלקוח, אבל יש להם זהות אינטרסים עם המוסכים ועם סוכני הביטוח – כי ככל שמחיר התיקון יהיה מנופח, הם ירוויחו יותר. לכן לא פעם קרה שסוכן ביטוח המליץ על שמאי אחד ולא אחר, כי אותו שמאי העריך את הנזק כמשמעותי יותר מזה שהיה בפועל.

הרשות פרסמה השבוע טיוטה שלישית לעדכון ההוראות בענף רכב. לאחר שהטיוטה תהפוך להוראה מחייבת, הצרכן אמור להיות בעמדה קצת יותר טובה מול חברות הביטוח: יהיו יותר מוסכי הסדר, חלקי חילוף יותר זולים, נהלים יותר מחמירים לגבי השמאים ועוד.

רפורמת השמאים ומוסכי ההסדר – עקרונות יסוד

כאשר תיושם רפורמת השמאים, תורחב משמעותית כמות המוסכים והשמאים שיוכלו לספק שירות לציבור המבוטחים. במקביל יצומצמו ניגודי העניינים של השחקנים הפועלים בתחום: חברות הביטוח, סוכני הביטוח, שמאים ומוסכים.
מטרות הרפורמה:

  • שכלול השוק
  • פתיחת התחרות
  • הורדת מחירי החלפים
  • הגברת טיב התיקון ואיכות השירות הניתנים למבוטחים ולצדדי ג'

עיקרי התיקון המוצעים במסגרת רפורמת השמאים והמוסכים

  • קביעת כללים מנחים לצירוף מוסך כמוסך הסדר, שייקרא מעתה "מוסך מוסכם" – והגדלת ההיצע ללקוחות.
  • מתווה שיקבע תנאים נאותים לשירות בין חברת הביטוח למוסך המוסכם המבצע תיקון מטעמה. המתווה כולל התייחסות לעלות הנגבית על חלקי החילוף כדי לאפשר מחירי ביטוח תחרותיים ונגישים לכלל הציבור.
  • חברות הביטוח יערכו ויפרסמו דירוג של המוסכים המוסכמים על בסיס שביעות רצון של ציבור המבוטחים וצדדי ג'.

פואנטה בטלגרם

  • כדי לצמצם את ניגודי העניינים, נקבעו הוראות האוסרות להשפיע על מוסכים ועל הליך תיקון הרכב ובפרט איסור על סוכן ביטוח לקבל כל עמלה או טובת הנאה ממוסך או משמאי, לרבות באמצעות פרקטיקות עוקפות של חברות "ייעוץ תביעות" בבעלות סוכנויות ביטוח.
  • רפורמת השמאים והמוסכים מבקשת גם לשפר את יכולת השוואת מחירי ביטוח הרכב לטווח ארוך. לכן חברת הביטוח תהיה חייבת ליידע את הלקוח כיצד תשפיע הגשת תביעה על מחיר הביטוח לאחר מכן.
  • הרחבת הגילוי הנאות שיינתן למבוטח בעת שיווק פוליסות ביטוח לגבי אפשרויות הבחירה בסוג המוסך לרבות השפעה על הפרמיה וההשתתפות העצמית.
  • ביטול רשימות שמאי החוץ והחלפתן במאגר שמאים דינאמי ורחב במנגנון בחירה אקראי, שעתיד לחזק את מעמד השמאי ואת עצמאותו המקצועית באמצעות הקטנת הזיקה בינו לבין הגורמים המעורבים בהליך התביעה ולהתמודד לעיתים עם הלחצים המופעלים עליו.
  • מאגר השמאים יחייב את חברות הביטוח לאפשר לכל שמאי שלא יימצא בניגודי עניינים ויהיה מעוניין בכך, להיכלל במאגר של החברה ולהתקשר עימה בהסכם התקשרות ויחד עם קביעת רף מינימאלי של שמאים שיש לכלול במאגר.
  • הבטחת אי תלות השמאי במאגר תתבצע על ידי שליפה אקראית של שני שמאים ממאגר השמאים, לאחר קבלת פנייה ממבוטח או ניזוק בתביעת צד ג' חברת הביטוח תמסור את פרטיהם למבוטח או לצד ג' כולל הציון שניתן לשמאי על בסיס שביעות רצון המבוטחים וצדדי ג' לגבי השירות שקיבלו. הבטחת אי התלות של מאגר השמאים תיושם באמצעות כללים שקבעה רשות שוק ההון ויפוקחו על ידה באופן שוטף.
  • הרחבת האפשרות לכך שהשומה של שמאי שנבחר באופן אקראי גם על ידי ניזוק בתביעת צד ג', תהיה שומה קובעת. זאת במטרה לצמצם את משך זמן הטיפול בתביעות צדדי ג', ובכך לחסוך זמן יקר ומחלוקות מול חברת הביטוח.
  • הרחבת האפשרות של חברת הביטוח, המבוטח או הניזוק בתביעת צד ג' להעיר לשמאי במקרים המוגדרים על הצעת התיקון או השומה שערך, הערה לפיה תיקון הרכב על פי הצעת התיקון עלול להביא לפגיעה בבטיחות הרכב.
  • היה לכם מעניין? לחצו כאן ופרגנו לנו בלייק. זה קל… 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות