טיסות לאילת: לפי בקשה לייצוגית, ארקיע גובה מחיר מופרז מהצרכן הישראלי. יש דרך לשלם פחות

טיסות לאילת: לפי בקשה לייצוגית, ארקיע גובה מחיר מופרז מהצרכן הישראלי. יש דרך לשלם פחות

בקשה לייצוגית נגד ארקיע חושפת פער עצום בין המחיר הסביר של כרטיס טיסה לאילת לבין המחיר שמשלם הצרכן הישראלי. מהבקשה עולה כי למרות הגידול החד במספר הטיסות מאירופה לאילת, הטיסה הכי יקרה לעיר הדרומית יוצאת מתל אביב…

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמה פעמים רציתם להזמין טיסה לאילת וגיליתם שהמחיר גבוה מדי וחסר פרופורציה למחירים של טיסות מישראל לחו"ל? לפי בקשה לייצוגית נגד ארקיע, המחירים הגבוהים של הטיסות לאילת אינם מקריים, אלא נובעים מכך שארקיע היא בפועל מונופול בקו הזה ולכן מנצלת את כוחה כדי לגבות בעבור הטיסות לאילת מחיר מופרז.

הבקשה (ת"צ 47464-07-18) הוגשה למחוזי מרכז לוד ע"י לקוח החברה באמצעות ע"י עו"ד דוד מזרחי ועו"ד אורלי בן עמי, ומבוססת על חוות דעת כלכלית מפורטת ומנומקת של היועץ הכלכלי סלע קולקר.



חוות הדעת מציגה נתונים מרתקים שממחישים את המחירים הקשיחים ואת היעדר התחרות בקו לאילת. נתח השוק הממוצע של ארקיע במהלך השנים 2009 עד 2017 היה כ-63% ובשנת 2017 נתח השוק של ארקיע אף עלה לכ-72% – כך שגם אם החברה לא הוגדרה "מונופול" ע"י הרשות להגבלים עסקיים, אי אפשר להתכחש לדומיננטיות שלה.

הנתונים מדגימים כיצד בשנים היחידות שבהן גם אל על הפעילה טיסות לאילת – המחירים היו נמוכים יותר (2010-2013), ומאז חזרו המחירים לרמתם הגבוהה ביותר בכל הזמנים.

הנתונים גם מגלים שהטיסה היקרה ביותר ממדינות אירופה לאילת היא טיסה שיוצאת מ… תל אביב. משרד התיירות הישראלי אמנם מסבסד עבור חברות תעופה זרות את הטיסות מאירופה לאילת, אך מדובר בסבסוד של 60 אירו לכרטיס, ולפי התביעה – גם לאחר שקלול הסבסוד, עולה שחברות התעופה הזרות גובות כ-100 אירו לטיסה מאירופה לאילת, שהם כ-425 שקל לטיסה בינלאומית של כ-4 שעות. ארקיע, לעומת זאת, גובה 377 שקלים לטיסה מקומית של 35 עד 55 דקות. במילים אחרות, מחיר שעת טיסה בארקיע יקר פי כמה וכמה ממחיר שעת טיסה בחברות אחרות הטסות לאילת.

המחיר באתר ארקיע גבוה יותר מב-Sky Scanner

מחיר טיסה של ארקיע לאילת נע בין 86 ל-366 שקל לכיוון אחד. באמצע השבוע, המחיר משתנה בטווח רחב, אולם בסופי שבוע, ובפרט עבור טיסה משדה דב ולא מנתב"ג, ארקיע נוקבת במחיר אחיד, בכל שעות היום, של 366 שקל לכיוון, שהם כ-209 דולר לטיסה הלוך-חזור. כרבע מהטיסות מתומחרות במחיר זה.

אלא שמסתבר שמי שיחפש באתרים בינלאומיים הפונים לתיירים מחו"ל – יגלה שאפשר להשיג כרטיס טיסה לאילת בסופ"ש במחיר נמוך יותר. כך למשל, מי שמזמין טיסת ארקיע לאילת בסופשבוע דרך אתר ארקיע, ישלם 209 דולר – ואילו דרך אתר SkyScanner רק 168 דולר, כלומר 41 דולר פחות.

אתרים מסוג סקיי סקאנר גובים עמלה של 20% – ומכאן אפשר להסיק כי מחיר כרטיס טיסה של ארקיע לאילת בסופשבוע, בקיזוז העמלה, עומד על 140 דולר.


עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

לפי הבקשה, המחיר שארקיע גובה באמצעות האתרים הבינלאומיים בסך של 140 דולר לטיסה בסוף שבוע, מהווה אינדיקציה שזהו מחיר רווחי עבורה. אותו שירות בדיוק נמכר ישירות מאתר ארקיע לקהל הישראלי ב-209 דולר, שהם 70 דולר יותר (תוספת של כ-50%), וזה אחד היסודות לטענה שמדובר במחיר מופרז ולא הוגן.

כמה עולה טיסת פנים של שעה ברחבי העולם?

חוות הדעת מציגה עוד דרך לבחון את הרווחיות של ארקיע, וזאת באמצעות בחינת עלויות של טיסות פנים במקומות שונים בעולם. לצורך כך נבחנו מספר רב של טיסות האורכות שעה ומתקיימות בסוף השבוע, בדומה לטיסה מתל אביב לאילת.

הממוצע במדגם עומד על 95 דולר, הלוך ושוב – ואילו באתר סקיי סקאנר, כאמור, מחיר טיסת ארקיע בסופ"ש לאילת עומד על 168 דולר.

מחיר זה, כאמור, הוא המחיר שרלבנטי בעיקר לתיירים – משום שישראלים נוהגים לחפש טיסות ולהזמין אותן דרך אתר ארקיע, ושם המחיר גבוה עוד יותר. כאמור, הנוסע הישראלי משלם בסופי שבוע 200 דולר ומעלה, עבור טיסת הלוך ושוב לאילת, הנמשכת כ- 35 עד 55 דקות.

טיסה לכיוון אחד: 366 שקל במקום 170 שקל

לפי הבקשה, הנשענת על נתוני חוות הדעת של קולקר, המחיר של ארקיע לנוסע הישראלי לאילת בסוף השבוע גבוה פי 2.6 מהמחיר הסביר לטיסת פנים דומה. להערכת קולקר, מחיר מירבי לא מופרז לכיוון אחד אמור לעמוד על 170 שקל, ואילו רוב הטיסות של ארקיע לאילת לכיוון אחד נמכרות במחירים של 222 שקל, 251 שקל, ובעיקר 366 שקל.

לפי חוות הדעת הכלכלית המצורפת לבקשה, הנזק שנגרם לצרכנים הישראלים נאמד ב-28.5 מיליון שקל בשנה, כלומר, כ-200 מיליון שקל לאורך 7 השנים שאליהן מתייחסת הייצוגית.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

  1. התמחור שלה לבנגקוק ממחיש את הנכונות של התביעה
    ארקיע יוצאת לבנגקוק במטוס חכור שכנראה עולה יותר ממטוס שלה, ובכל זאת מתמחרת טיסות לבנגקוק עם שירות מלא, הכולל ארוחות וצוות גדול יותר על הטיסה, למרחק של כ 11 שעות טיסה, שזה פי 22 יותר מהמרחק לאילת (30 דקות במטוסי הסילון)
    המחיר הממוצע הוא כ 350 דולר לכיוון – דהיינו כ 31 דולר לשעת טיסה
    ואילו שעת טיסת בקו לאילת מתומחרת בכ 200 דולר בערך.
    אז ברור שארקיע – ואגב גם ישראייר עושים על הגב שלנו קופה די גדולה
    ראוי היה לצרף את הדוגמא הנ"ל לתביעה. ואגב דוגמאות דומות אפשר למצוא בטיסות שלה לאירופה

נגישות