עוד רשויות בארה"ב מחוקקות חוקים נגד חנויות ללא קופות ובולמות את אמזון גו - פואנטה

עוד רשויות בארה"ב מחוקקות חוקים נגד חנויות ללא קופות ובולמות את אמזון גו

למרות ניסיונות של אמזון למנוע את החקיקה, שתפגעה בפריסת חנויות amazon go, יותר ויותר רשויות בארה"ב אוסרות על חנויות לסרב לקבל מזומן

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לכאורה, מה יותר נוח מאשר להיכנס לסופרמרקט, להכניס את המוצרים לסל ולצאת? אמזון גו (Amazon Go), הסופרמרקט ללא קופות שפיתחה אמזון, מציע חוויה נטולת שירות אנושי ונטולת תורים. המוצרים נסרקים מיד עם הורדתם מהמדף אל תוך אפליקציית התשלומים ולא צריך אפילו לבצע פעולה של תשלום, הכול אוטומטי. אלא שמעבר לפגיעה הקשה בענף שלם של מועסקים – הקופאים והקופאיות – יש פגיעה לא פחות קשה בצרכנים שכלל אין להם אשראי. צרכנים כאלה יש בארצות הברית לא מעט – וזו הסיבה לתחילתו של גל חקיקה נגד פתיחת סופרמרקטים ללא קופות.

אם לדייק, החוקים הללו קובעים חובה לקבל כסף מזומן בסופרמרקט, וזאת בשל העובדה שיש אזרחים אמריקנים רבים מאוד מהשכבות החלשות, שאין להם כרטיס אשראי ולעתים אפילו לא חשבון בנק. אזרחים כאלה סופגים אפליה אוטומטית ברגע שאינם יכולים לקנות בחנות כמו כל אדם אחר.

בפברואר 2019 נחקק חוק בפילדלפיה האוסר על הפעלת חנויות ללא קופות. החווק הוא סוג של המשך טבעי לחקיקה משנות ה-70, האוסרת להפלות לרעה צרכנים ללא חשבון בנק. בשנת 2017, לכ-6% מהצרכנים בפילדלפיה לא היה חשבון בנק, כך שמדובר בהרבה מאוד צרכנים.

אגב, אמזון היא לא היחידה שנפגעת מחקיקה כזאת. יש כמה ועמה רשתות בפילדפיה שעברו לתשלום באשראי בלבד, והמחוקקים ביקשו לבלום את התפשטות המגמה של תשלומים ללא מזומן בחנויות ברחבי המדינה. בתקשורת האמריקנית פורסם כי מאחורי הקלעים, אמזון הפעילה לחץ באמצעות לוביסטים כדי למנוע את החקיקה, אך כאמור, החוק עבר.



לאחרונה חוקק חוק דומה גם בניו ג'רזי. החוק אוסר על הפעלת חנויות ללא קופות. יש כמה סוגים של עסקים שמוחרגים מהחוק, אבל עקרונית מדובר בחוק גורף שאוסר על קמעונאים לסרב לקבל מזומן. הקנס על הפרה ראשונה עומד על 2,500 דולר, ומוכפל ל-5,000 דולר במקרה של הפרה שנייה. הפרות מתמשכות נחשבות להונאה צרכנית ויגררו קנס של 20,000 דולר.

ניו ג'רזי לא נשארה לבד. כעת גם בסן פרנסיסקו שוקלים לאסור פתיחה של אמזון גו בשל היותן חנויות ללא קופות, ולהצטרף לוושינגטון די.סי., שיקגו וניו יורק שכבר עשו זאת.

הקופות האוטומטיות מתרחבות גם בישראל

בשנה האחרונה בולטת בישראל מגמה מתרחבת של קופות אוטומטיות, או קופות בשירות עצמי, שבהן אפשר לשלם רק בכרטיס אשראי.

כפי שפורסם בפואנטה, הקופות האוטומטיות ברמי לוי נפרסו כבר בסניפים רבים. למעשה, הרשת מציעה כמה דרכים לתשלום אוטומטי – החל מקופות בשירות עצמי וקופות אוטומטיות ועד סריקת המוצרים באמצעות ברקוד תוך כדי הקניות בסופר.

יש כבר לא מעט קופות אוטומטיות בסופר-פארם, קופות בשירות עצמי ברשת הפארם BE, קופות בשירות עצמי באיקאה וברשתות שיווק נוספות.

עם זאת, אין עדיין רשתות אשר במוצהר אוסרות על תשלום במזומן או כאלה שסילקו לחלוטין את הקופות המאוישות.

בישראל: מקדמים צמצום שימוש במזומן

במדינת ישראל עושים מאמץ בשנים האחרונות להפחית את השימוש במזומן, כדי לצמצם את ההון השחור.

כפי שפורסם בפואנטה בהרחבה, לשם כך חוקק למשל חוק המזומן – אשר מגביל מאוד את האפשרות לשלם ולקבל תשלום במזומן. עם זאת, גם בישראל יש אוכלוסיות שבהן צרכנים לא מחזיקים כרטיס אשראי, למשל במגזר הערבי, ויש להניח שאם תתפשט בישראל מגמה של רשתות שאינן מקבלות מזומן – גם כאן תצטרך להיות חקיקה שתבלום זאת.

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות