מחקר: 30%-50% מחוות הדעת באמזון ובוולמארט מזויפות. לראשונה: חקירה פדרלית - פואנטה

מחקר: 30%-50% מחוות הדעת באמזון ובוולמארט מזויפות. לראשונה: חקירה פדרלית

רשות הסחר הפדרלית האמריקנית פתחה לראשונה בחקירה נגד חברה ששילמה עבור חוות דעת מזויפות באמזון. במקביל נחשפים ממדי התופעה. כך עובדת השיטה

תופעת חוות הדעת המזויפות באמזון ובאתרים אחרים הולכת ומתרחבת, והקונים חשופים להטעיות שעלולות להיות קטלניות. לראשונה הודיעה השבוע רשות הסחר הפדרלית האמריקנית (Federal Trade Commission) כי היא חוקרת חברת שמכרה מוצרי דיאטה באמזון.

החברה מכרה מוצר שהבטיח הרזיה מהירה ומתבסס על צמח מאינדונזיה – אך הצמח הזה לא רק שאינו מוכח כמזרז הרזיה, הוא אף עלול לפגוע בכבד. המשווקת השיגה לעצמה דירוג גבוה באמזון באמצעות רכישת חוות דעת מזויפות מאז שנת 2014, ולמעשה הטעתה מיליוני צרכנים. הקנס שהוטל עליה עומד על כ-13 מיליון דולר.

שמה של החברה הוא Cure Encapsulations, והיא שילמה לחברת amazon verified reviews, המפעילה אתר ששמו amazonverifiedreviews.com, כדי לכתוב חוות דעת חיוביות על תוסף התזונה להרזיה שנקרא Garcinia cambogia. בכתב האישום מופיע אימייל שבו המשווק מציע לאתר לשלם 1,000 דולר עבור 30 חוות דעת ועבור שמירת דירוג של מעל 4.3 באמזון לאורך זמן. כאמור, מדובר בצמח שנתפס שלא בצדק ככצמח שמזרז הפחתה במשקל – בעוד שבפועל הוא עלול לגרום לכשל בכבד.

כותבי חוות הדעת מטעם האתר שנשכר ע”י המשווקת, כתבו בסקירותיהם שהתוסף דיכא את תאבונם ו”מנע מהשומן להצטבר”.


מחקר: כ-52% מחוות הדעת בוולמארט וכ-30% מחוות הדעת באמזון מזויפות

חשיפת הפרשה והעובדה שנפתחה חקירה הן רק קצה הקרחון העצום של תופעת ההטעיות וחוות הדעת המזויפות. רשות הסחר הפדרלית נוגעת כאן באחד האתגרים הכי מסובכים להתמודדות מבחינת אתרי סחר. לא ברור למה לקח לה כל כך הרבה שנים להתחיל לטפל בתופעה הבעייתית הזאת.

אמזון, וולמארט ואתרים אחרים מבטיחים מצדם כי הם מבצעים בקרה מחמירה כדי להבטיח את האמינות של חוות הדעת. כך למשל, בשנת 2016 תבעה אמזון 1,000 פרילנסרים שהציעו את שירותיהם דרך אתר Fiverr ככותבי חוות דעת להשכרה. אלא שהפעולות שהם נוקטים אינן מספיקות – כפי שעולה מהנתונים הבאים.

עוד כתבות שיעניינו אתכם בפואנטה:

רשת CBS האמריקנית פרסמה השבוע מחקר מדהים שביצע אתר www.fakespot.com, אשר מתמחה בזיהוי חוות דעת מזויפות.

  • 52% מחוות הדעת שפורסמו באתר וולמארט אינן אותנטיות ואינן אמינות
  • 30% מחוות הדעת שפורסמו באתר אמזון אינן אותנטיות ואינן אמינות
  • כ-33% מחוות הדעת באתר של רשת הקוסמטיקה הבינלאומית ספורה (SEPHORA) ושל אתר הגיימינג STEAM אינן אותנטיות ואינן אמינות

מנכ”ל האתר, סעוד ח’ליפה, פיתח תוכנה לבדיקת אמינות של חוות דעת, והקים את האתר כדי לסייע לצרכנים אחרים. זאת, לאחר שנכווה בעבר ממוצר שרכש בהתבסס על חוות דעת שהתגלו כלא אמינות. באתר שלו הוא מאפשר לכל צרכן להזין את הלינק של חוות הדעת על מוצר שהוא רוצה לרכוש באמזון או באתרים אחרים, ולבדוק את אמינותה.

“אחת מכל שלוש חוות דעת אינה אמינה”, אמר ח’ליפה לרשת CBS. “חוות הדעת הללו מושפעות מאנשים בחברה שמייצרת או משווקת את המוצר, או נכתבות על-ידי אנשים שנשכרו ע”י החברה. יש חברות ששולחות גלויות ללקוחות שזה עתה קנו את המוצר באמזון ובמטיחים להם שובר שי לאתר, בתמורה לכתיבת סקירה בדירוג 5 כוכבים. הלקוחות אפילו לא מספיקים להתרשם מהמוצר, מפני שהוא נרכש זמן קצר קודם לכן. יש חברות ששוכרות סוקרים מקצועיים כדי לכתוב חוות דעת מפרגנות, ויש כאלה שמפעילות בוטים (bots) כדי לפרסם חוות דעת מזויפות”.

פואנטה

גרסיניה קמבוצ’יה עדיין נמכר באמזון וגם בארץ

חשוב לציין כי תוסף התזונה גרסיניה קמבוג’יה (Garcinia cambogia) נמכר גם על-ידי חברות נוספות ובגרסאות נוספות. הגרסה שנמכרת באמזון ושאותה מכרה חברת Cure Encapsulations, מוגדרת גם כעת באמזון כ-BEST SELLER.

רשות הסחר האמריקנית לא דורשת אמזון להפסיק להוות פלטפורמה לשיווק התוסף. החקירה ממוקדת רק ברכישת חוות דעות שקריות – ולא בעצם המוצר.

אגב, גם בארץ המוצר הזה משווק ומתואר כמוצר להרזיה מהירה.



עוד כתבות שיעניינו אתכם באתר חדשות הצרכנות פואנטה:

 

תגובות: 0

נגישות