הבהרה למקבלי קצבאות ביטוח לאומי: איסור כפל קצבאות עדיין לא תוקן

הבהרה למקבלי קצבאות ביטוח לאומי: איסור כפל קצבאות עדיין לא תוקן

בגלל איסור כפל קצבאות, עשרות אלפי מובטלים הגיעו לעוני קיצוני בתקופת הקורונה. למרות הבשורה על תיקון העיוות, דמי אבטלה עדיין מקוזזים. פואנטה עם הפרטים

קצבאות ביטוח לאומי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




בימים האחרונים פורסם כי האיסור לקבל כפל קצבאות ביטוח לאומי בוטל. מדובר בעיוות שבגללו נשללה מעשרות אלפי אנשים מוחלשים הזכאות לדמי אבטלה אם הם מקבלים קצבה אחרת. אלא שהשמחה מוקדמת מדי וחשוב להבהיר – בשלב הזה מדובר רק בהחלטה עקרונית שעדיין לא עברה אישור חקיקה.

איסור כפל קצבאות ביטוח לאומי – מה זה אומר?

לפי החוק הנוכחי, יש אנשים שמקבלים קצבת ביטוח לאומי ומותר להם לעבוד בנוסף לקצבה. מדובר באנשים כמו נשים מבוגרות, נשים שמקבלות מזונות ונכים מקבלי קצבת תלויים. אלא שכאשר הם מפוטרים מעבודתם – הם לא יכולים לקבל שתי קצבאות (דמי אבטלה וקצבת ביטוח לאומי).

מדובר בכ-35,000-40,000 ישראלים וישראליות שנאלצים לבחור בין הקצבאות (אשר גם ככה אינן גבוהות).

המצוקה של אותם אנשים ידועה כבר מתחילת משבר הקורונה, אבל במשרד האוצר בחרו להתעלם מהם.

השיח הציבורי התעורר בימים האחרונים שוב בעקבות כתבתו המטלטלת של ציון נאנוס בחדשות 12, על כאלה שהגיעו לחרפת רעב בגלל התעמרות והתעלמות הממשלה מהאוכלוסייה הכל-כך חלשה הזאת.

כניסת שרים חדשים למשרד האוצר ולמשרד הרווחה תרמה לאווירת השינוי. לפני מספר ימים הודיעו משרד האוצר ומשרד הרווחה (בראשות השרים החדשים ישראל כ"ץ ואיציק שמולי), כי הם סיכמו על ביטול קיזוז קצבאות הביטוח הלאומי בתקופת הקורונה ועד סוף יוני.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

אלא שהחלטות מהסוג הזה לא יכולות פשוט להתקבל במשרדי ממשלה. הן מצריכות תיקון חקיקה.

לאור זאת, הביטוח הלאומי מצא לנכון להבהיר לכל מי שחשב כי הבעיה נפתרה, כי המצב מורכב יותר. מי שנכנס לאתר הביטוח הלאומי, רואה הודעה בזו הלשון:

"הבהרה למקבלי קצבאות אזרח ותיק, הבטחת הכנסה, מזונות ומקבלי תוספת עבור בן/בת זוג וילדים בנכות, הזכאים גם לדמי אבטלה. בהתאם להוראות החוק, דמי האבטלה המגיעים לכם הופחתו או בוטלו עקב זכאותכם לקצבה אחרת. בימים האחרונים פורסם בכלי התקשורת שיופסק הקיזוז של דמי האבטלה מקצבאות נוספות, ושהכספים שמגיעים לכם ישולמו רטרואקטיבית. ברצוננו להבהיר שהמידע הזה שגוי, כיוון שביצוע שינויים אלה עדיין לא אושר בכנסת.

"אנו מודעים לקושי שלכם, ופועלים לתיקון העיוות שנוצר בעקבות ההפחתה: הגשנו תזכיר חוק בנושא שמחכה לאישור הכנסת, ופנינו לאוצר, וזאת במטרה להחשיב את דמי האבטלה כשכר עבודה, ובכך להפחית את הפגיעה בקצבאות שמשולמות לכם. ברגע שתתקבל החלטה בנושא, נעדכן אתכם".

ההבטחה: הכסף יוחזר רטרו-אקטיבית

כאמור, המהלך מצריך אישור של הכנסת. הדבר הזה יכול לקרות רק לאחר אישור מסגרת תקציב החירום בגובה 14 מיליארד שקל, אשר מתוכנן לתחילת יוני.

הבשורה הטובה היא שהסכומים שקוזזו מ-1.3 עד לסוף מאי יוחזרו רטרואקטיבית לזכאים עם כניסת החוק לתוקף, ובחודש יוני הקצבאות לא יקוזזו.

איסור כפל קצבאות – עוני קיצוני אל מול ממשלה מנופחת

במוסד לביטוח לאומי מעריכים כי כ-90,000 ממקבלי קצבאות הביטוח הלאומי גם עובדים, וכ-25% נמצאים כעת בחל"ת כך שמגיעים להם דמי אבטלה. זו האוכלוסייה שעד כה נפגעה מהאיסור על כפל קצבאות.

המוסד לביטוח לאומי הציע בראשית המשבר שדמי האבטלה ייחשבו כשכר, אך משרד האוצר לא קיבל את ההצעה. התוצאה הייתה שהמשפחות העניות ביותר נפגעו אנושות.

שוב נזכיר כי הקצבאות בישראל נמוכות מאוד, ובמצב קיצוני כמו אבטלה ממושכת – ביטול הקצבה הנמוכה שניתנת לאוכלוסיות מוחלשות הוא עוול מחריד שממשלת המעבר לא טרחה לטפל בו. הממשלה החדשה והמנופחת בתולדות ישראל מייצרת לא מעט כעס לאור המצוקה הכלכלית הקשה של שכבות רבות באוכלוסייה. אפשר להתנחם בכך שהשרים החדשים רוצים להצטייר כפעילים ולהצדיק את המינוי שלהם.

היה לכם מעניין? יופי, פרגנו לנו בלייק, זה ממש חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות באתר פואנטה






דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות