ביקורת הלוויתן: סרט קשה, מטלטל ונוגע ללב

הלוויתן: ביקורת סרט. קשה, מטלטל ונוגע ללב

הסרט "הלוויתן" הוא אחד הסרטים היותר מורכבים ומרגשים שתוכלו לראות בימים אלה בבתי הקולנוע. הוא לא קל, אבל מספק חוויה מיוחדת. ביקורת סרט

ביקורת הלווייתן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

מאת: גלעד רון

דארן ארונופסקי ידוע בהוליווד כבמאי שנוטה לחדש ולקחת סיכונים בקריירה הענפה שלו. זה ניכר בהבדלים המהותיים בין הסרטים שלו בשנים האחרונות, וכל ביקורת על "הלוויתן" נכתבת תוך הסתכלות ממעוף הציבור על פועלו כבמאי. מצד אחד "ברבור שחור" – דרמה פסיכולוגית שמספרת על רקדנית בלט ועל התמודדותה עם התפקיד הראשי בהפקה של "אגם הברבורים", ומצד שני "המבול" – סרט עתיר תקציב בכיכובו של ראסל קרואו, המתמקד בסיפורו המקראי של נח. טביעת האצבע של ארונופסקי תמיד מורגשת. היא ניכרת בדמויות העגולות, ברגישות שבה הוא מציג אותן, ובעיקר בנטייה שלו לקחת את הצופים לקצה.

סרטו "הלווייתן" הוא סרט קטן וצנוע, והוא שונה בצורה משמעותית מהסרטים שביים בעבר. במרכזו של הסרט עומד צ'ארלי, מרצה לכתיבה שבעקבות משבר אישי פיתח דיכאון והפרעות אכילה, שגרמו לו להגיע למשקל של כמעט 300 ק"ג. הוא מסתגר בביתו ומעביר את זמנו בחברת ליז, אחות בבית חולים שמנסה לעזור לו. כאשר הוא מבין שסופו קרב, הוא מנסה לחדש קשר עם בתו המתבגרת ותוך כדי הוא מתמודד עם אירועים שהוא הדחיק.

ביקורת: הלוויתן – עשור של חיפושים אחרי השחקן הנכון

כל משקלו של הסרט מונח על כתפיו של השחקן הראשי, ברנדן פרייזר, שנדרש ללבוש חליפת שומן של 130 ק"ג בשביל התפקיד. פרייזר, שהיה כוכב ענק בהוליווד בשנות התשעים בלהיטים כמו "המומיה", ונעלם בשנים האחרונות מהמסך. הבמאי עבד על הסרט כמעט עשור, כי הוא הרגיש שהוא לא מצא את השחקן הנכון שימלא את התפקיד של צ'ארלי, עד שהוא ראה במקרה סצנה של פרייזר, והחליט שהוא השחקן המתאים כדי לגלם את הדמות המאתגרת הזאת.

פואנטה בטלגרם

אפשר לקבוע בוודאות שההימור שלו הצליח. ברנדן פרייזר רושם בתצוגת משחק פנומנלית את אחד מהקאמבקים הכי מרשימים שראינו בהוליווד בשנים האחרונות, והוא פייבוריט במירוץ האוסקר. צ'ארלי היא לא דמות שאנחנו רואים לרוב על המסך, הוא לא נראה טוב, ולא נע הרבה בגלל משקלו, אך בזכות תצוגת המשחק המדויקת של פרייזר, הסרט לא נופל לקלישאות ומצליח לרגש ולגעת. העבודה שלו בסרט כל כך מוצלחת, שכל צעד וצעד שצ'ארלי עושה בסרט גורמת לצופה להרגיש את הכאב הרגשי והפיזי שהוא חווה.

שאר השחקנים בסרט מצליחים לתת קונטרה לדמותו של צ'ארלי, ולשקף את הכאב ואת הדרך ההרסנית שהביאה אותו למצב שהוא נמצא בו. הונג צ'או, המגלמת את ליז – חברתו הטובה של צ'ארלי – מועמדת על תפקידה לפרס האוסקר לשחקנית המשנה. סיידי סינק, שמוכרת לקהל מהסדרה "דברים מוזרים" בנטפליקס, משחקת את הבת המורדת שלו, שמצליחה להביא הרבה עניין לסרט.

אתם עוד לא עוקבים אחרינו באינסטגרם? לחצו כאן >

התסריט של סמואל.ד.האנטר, שמבוסס על מחזה שכתב באותו השם, מלא במסרים על אהבה וחמלה, ונכתב ברגישות גדולה. ניכר בו המסר שכל אחד ראוי לאהבה, והדרך האופטימית שבה צ'ארלי בוחר להסתכל על בתו ועל החיים בכלל.

הלוויתן – לראות או לא לראות?

אם הגעתם לכאן, ודאי חיפשתם ביקורת. הלוויתן הוא לא סרט פשוט והוא מאוד שונה מהסרטים עתירי התקציב שממלאים את המסכים מאז משבר הקורונה. יש בו כמה רגעים קשים לצפייה, בעיקר הסצנות שבהן צ'ארלי מתעסק בצורה אובססיבית באוכל.

זה לא סרט שהולכים אליו כדי להעביר ערב קליל בכיף. "הלוויתן" הוא מסוג הסרטים שמשאירים את הצופה עם חומר למחשבה. לאחר שצפיתי בסרט שמתי לב לכך שלכל הקהל לוקח כמה רגעים לעכל את מה שראו, ולחזור לשגרת חייהם. אני שמח שיש עוד סרטים כאלה.

אוהבים לקבל המלצות צפייה? עקבו אחרינו בפייסבוק >

איך אפשר לשלם פחות על כרטיס קולנוע? >

שלישי בשלייקס – סרט בעשרה ש"ח. היכנסו למדריך > 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות