החזרי מס לשכירים - אולי גם לכם מגיע? שווה לבדוק

החזרי מס לשכירים

אולי גם לכם מגיעים החזרי מס? החל מנקודות זיכוי, דרך מעבר בין מקומות עבודה ועד סיבות רבות אחרות – אם אתם שכירים, היכנסו לכתבה ובדקו אם אתם בין אלה שמשלמים יותר מדי

החזרי מס לשכירים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

אם אתם נמנים על אוכלוסיית השכירים של מדינת ישראל, סביר מאוד להניח שאתם מקבלים בהכנעה את סכומי הכסף – לעיתים משמעותיים מאוד – שמנוכים לכם מתלוש השכר מדי חודש. בכל הנוגע למיסים, אתם מצפים לגבייה הוגנת ובעיקר כזו שעולה בקנה אחד עם ההכנסה שלכם, נקודות הזיכוי והמשתנים האחרים שמרכיבים את המשוואה.

בפועל זה ממש לא חד משמעי, כאשר אינספור ישראלים משלמים בשנה נתונה סכום גבוה יותר ממה שהם אמורים בפועל. הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שתשלום עודף של מס אינו גזירת גורל. באמצעות בקשה לקבלת החזרי מס לשכירים, שיכולה להיות מוגשת גם שש שנים אחורנית, תוכלו לקבל את מלוא הסכום – ואפילו מעבר לכך (תוספת ריבית והצמדה).

מתי ניתן לקבל החזר מס?

את המקרה בו משלמים מס בשיעור גבוה יותר מהנדרש ניתן לחלק ללא מעט תרחישים, חלקם נפוצים בכל קנה מידה. אפשר להבין ממה זה נובע: המס הרי נגבה באופן חודשי, על פי ההכנסה הקיימת, אבל יש חשיבות מכרעת להכנסה השנתית (אפילו של בן או בת הזוג בחלק מהמקרים) בקביעת מדרגות ושיעור המס. לכן בתום השנה עשוי להתברר כי נעשה תשלום עודף של מס, לעיתים בגובה של אלפי ועשרות אלפי שקלים.

פעמים רבות, האדם אינו מודע כלל לנקודות הזיכוי או לשינויים החלים בו ובמשפחתו המשפיעים על גובה המס. התחנות שהוא עובר במהלך השנה, דוגמת מעבר בין מקומות עבודה, עבודה בשתי משרות במקביל ללא תיאום מס, חופשה ללא תשלום (חל"ת), פיטורין, אבטלה וכן הלאה משפיעים על חישוב המס הסופי. לכך ניתן להוסיף שינויים בנקודות הזיכוי עקב הולדת ילד, נכות (של השכיר או ילדיו), סיום תואר אקדמי ועוד, שלא תמיד ההשפעה שלהם תחול בטווח המיידי. את המשוואה עשויות להשלים הוצאות של האדם במהלך השנה, עבור תרומות, הפרשות לפנסיה, קופות גמל וכיוצא בזה, שמקנות לעיתים הטבות מס.

לא תורה מסיני

ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, אם תשאלו רבים מהישראלים, היא משימה מורכבת. במקרה של החזרי מס לשכירים, ובכל הנוגע להחזרי מס ברמה הכללית, מדובר כאן בהליך די בסיסי שיש לבצע (באופן עצמאי או על ידי המעסיק).

התהליך כולל איסוף של המסמכים הרלוונטיים, דוגמת טופס 106 המתייחס לשנה לגביה מעוניינים לקבל את ההחזר ומילוי טופס בקשה לקבלת החזר מס דרך פקיד השומה אליו משתייכים אך בחלק מהמקרים גם באמצעות האינטרנט.

אם מבצעים את התהליך כראוי אין שום סיבה שההחזר לא יינתן ויועבר לחשבון הבנק של מגיש הבקשה, כשמבחינה מעשית מדובר בפרק זמן של עד 90 יום.

תשאירו את העבודה למומחים

ההמלצה הברורה היא לצאת לדרך רק לאחר קבלת ייעוץ ובליוויו של גורם הבקיא בתחום, לרוב משרד רואי חשבון המציע החזרי מס או יועץ פיננסי. הסיבה היא שבעלי מקצוע מהסוג הזה יוכלו לנתח באופן מלא את המצב של השכיר, מבחינת המשכורת ותשלומי המס, ובכך להעריך את הסיכויים שלו לקבלת החזר וכן את גובה ההחזר האפשרי. לעיתים נדרש תכנון מקיף של המס, למשל בכל הנוגע לחלוקת נקודות הזיכוי בין בני הזוג או לאורך כמה שנים, וכאן ההדרכה של משרד רואי חשבון הופכת להכרחית אפילו יותר.

אסור לשכוח שסיוע מקצועי מהסוג הזה כרוך בתשלום: בדרך כלל אחוזים מסוימים מגובה ההחזר שניתן. אבל, וזה אבל גדול מאוד, סכומים אלו עשויים להתבטל בשישים אל מול האפשרות לקבל את מלוא ההחזרים על פי חוק, בהקדם האפשרי ועם מינימום מאמץ.

ניתן ואף מומלץ לשלב את הגשת הבקשה להחזר עם ייעוץ מקיף בנושא מיסים, או אפילו התנהלות פיננסית כמכלול, על מנת למקסם את ההכנסות וההטבות במידה משמעותית.

1
נגישות