מס על השכרת דירה - מה גובה הפטור מתשלום מס על שכר דירה בשנת 2024?

מס על השכרת דירה – מה גובה הפטור מתשלום מס על שכר דירה בשנת 2024?

אם אתם שוכרים דירה, בטח הרגשתם ששכר הדירה עלה לאחרונה. זה לא עומד להיפסק. אם אתם משכירים דירה, הציצו בגובה הפטור ממס על השכרת דירה לשנת 2024

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עם כניסתה של שנת 2024, חלים שינויים רבים שמשפיעים על הכיס שלנו. כך למשל, עלתה תקרת הפטור ממס על שכר דירה. לעלייה בסכום המינימלי שמעליו יש לשלם מס יש משמעות מדאיגה מבחינת שוכרי הדירות: לבעלי הדירות יש מוטיבציה להעלות את דמי השכירות. אז מה גובה שכר הדירה שמעליו יש לשלם כעת מס? החל מ-2024, הסכום הוא 5,654 ש"ח – עלייה של 200 ש"ח לעומת 2023. מאחר שדירות בתל אביב בדרך כלל מושכרות במחיר גבוה יותר, עיקר הסובלים יהיו השוכרים בפריפריה.

כיום יש ארבעה מסלולי מס על השכרת דירות:

  • מסלול שבו המס נקבע ע"פ גובה השכירות: המסלול הנפוץ
  • מסלול שבו בעל הדירה משלם סכום קבוע של 10%
  • מסלול מדויק: בעל הדירה מתקזז על תשלום של הוצאות הקשורות לדירה – החל ממשכנתא ועד אחזקה
  • מסלול התקזזות: אדם שמשכיר דירה ושוכר דירה בעצמו בעלות של עד 7,500 שקל – יכול להתקזז בתשלום המס על הדירה שהוא משכיר. מסלול זה הוא מסלול שנוסף בחוק ההסדרים 2023.

מידע נוסף – מס על שכר דירה

אם בעל הדירה משכיר מספר דירות, לצורך חישוב הפטור יביאו בחשבון את כל ההכנסות שקיבל מהשכרת הדירות, וכל עוד סך כל ההכנסות בחודש מסוים נמוך מ-11,308 שקל, יוכל בעל הדירה ליהנות מהפטור באותו חודש.


היי חברים, אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 הכי נוח לעקוב אחרי הכתבות שלנו שם. לחצו להצטרפות >


בהשכרה של 5 דירות או פחות ניתן לנצל את המסלולים המיוחדים לפטור, אך השכרה של 10-6 דירות תיבחן על פי קריטריונים שנקבעו. למעשה, השכרה של מספר גדול של דירות עלולה להיחשב כהכנסה מעסק ויחול עליה מס מלא. אדם המשכיר 10 דירות ומעלה יחויב במס הכנסה לפי מדרגות מס הכנסה.

נזכיר כי עד שנת 2007, היה הפטור מתשלום מס הכנסה על שכר דירה בגדר של הוראת שעה שחודשה והוארכה מדי כמה שנים. מאז, היא הפכה לקבועה. בחוק ההסדרים האחרון נעשה ניסיון ע"י משרד האוצר להחיל לראשונה חובת דיווח כללית על הכנסות משכר דירה על כלל בעלי הדירות, ללא קשר לסכום ההכנסה בעסקות אלה, אך ההצעה נפלה.

מס על שכר דירה בעולם – מה מקובל?

במדינות רבות בעולם, לרבות גרמניה, פורטוגל, יוון וארצות הברית, משלמים משכירים מס על ההכנסות שהם מקבלים משכירת דירות. גובה המס נקבע על בסיס גורמים שונים, כגון שווי הדירה, מספר הדירות המשכירים, גודל הדירה, ועוד.

יש גם מדינות שבהן יש פטור ממס הכנסה על השכרת דירות, או לפחות פטור על השכרת דירות קטנות.

מס על שכר דירה בגרמניה

בגרמניה, המס נקרא Grundsteuer, והוא נגבה על ידי הרשויות המקומיות. גובה המס נקבע על בסיס שווי הדירה, וכן על בסיס גורמים נוספים כגון מיקום הדירה, גודל הדירה, ועוד. השיעור המרבי בגרמניה הוא 6%. עם זאת, רוב הרשויות המקומיות גובות מס בשיעור נמוך יותר. לדוגמה, בשנת 2023, שיעור המס הממוצע בגרמניה היה 3.5%.

המס משולם על ידי המשכירים. עם זאת, המשכירים יכולים להעביר את עלות המס לשוכרים, על ידי הוספת סכום המס לתשלום השכירות.

ישנם מספר פטורים ממס על שכר דירה בגרמניה. לדוגמה, משכירים של דירות קטנות (עד 50 מ"ר) פטורים ממס זה.

המס הוא מקור הכנסה חשוב עבור הרשויות המקומיות. המס משמש למימון שירותים ציבוריים מקומיים, כגון חינוך, רווחה, ועוד.

מס השכרה בפורטוגל

בפורטוגל, שיעור המס המרבי הוא 28%. עם זאת, רוב המשכירים משלמים פחות. לדוגמה, בשנת 2023, שיעור המס הממוצע על שכירות בפורטוגל היה 15%.

מס על שכר דירה ביוון

ביוון, המס נגבה על ידי רשות המסים היוונית. גובה המס נקבע על בסיס שווי הדירה, וכן על בסיס גורמים נוספים כגון מיקום הדירה, גודל הדירה, ועוד. שיעורו המרבי הוא 20%. עם זאת, רוב המשכירים משלמים מס בשיעור נמוך יותר. לדוגמה, בשנת 2023, שיעור המס הממוצע על שכר דירה ביוון היה 10%.

מס על שכירות בארצות הברית

בארצות הברית, המס על שכר דירה נקרא מס הכנסה על הכנסה משכירות (Income Tax on Rental Income). גובה המס נקבע על בסיס הכנסות המשכיר משכר הדירה, וכן על בסיס גורמים נוספים כגון מספר הדירות המשכירים, גודל הדירות, ועוד. השיעור המירבי הוא 37%. עם זאת, רוב המשכירים משלמים פחות. לדוגמה, בשנת 2023, הממוצע היה 22%.

קונים דירה להשכרה? שימו לב למס הרכישה

לראשונה מזה הרבה שנים, חלה ירידה במחירי הנדל"ן בשנה החולפת. זו לא צניחה, אבל ירידה של כ-2%. הסיבה העיקרית היא עליית ריבית בנק ישראל במשך מספר חודשים (עלייה שנפסקה והפכה לירידה ממש לאחרונה). הסיבה השנייה היא המלחמה. ייתכן שירידה זו תעודד משקיעים לחזור לשוק.

נזכיר כי בתחילת 2024 השתנה גם גובה מס הרכישה. השינוי נובע מהשינוי במדד. לבדיקת מס רכישה לשנת 2024 והמדרגות המעודכנות, היכנסו למדור נדל"ן כאן באתר.


בואו נהיה חברים גם בפייסבוק 🙂 לחצו כאן >


 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות