טיולים על כביש הצפון שלא תרצו לפספס - כשהיעד הוא בעצם הדרך

טיולים על כביש הצפון שלא תרצו לפספס – כשהיעד הוא בעצם הדרך

כביש הצפון הוא אחד הכבישים היפים בארץ, ולאורכו מסתתרות כמה וכמה נקודות שלא כדאי להחמיץ. נדמה לכם שאתם מכירים אותו? קראו את הכתבה

כביש הצפון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

הוא מתחיל בים ונגמר בהר. נמתח מרכס סולם צור היפהפה ועד מצודת כ"ח המסקרנת. מציע מפגש בין נופים, גבולות ותרבויות, עם המון סיפורי מקום והיסטוריה גלילית ענפה. כביש צפון (899) השוכן לאורכו של גבול ישראל-לבנון, מציע טיול מושלם שחלקו ברכב וחלקו ברגל, עם כמה מהנקודות הגליליות המומלצות ביותר.

שטחה המצומצם של ישראל לא מציע כבישים רבים שאפשר לנסוע לאורכם ולפגוש מוקדי עניין שונים על פני יותר מיממה אחת. אחדים מהכבישים הללו טומנים בחובם הרבה יותר ממה שנראה לעין, תוך שהם משלבים בין היסטוריה מקומית, נקודות חן יפות וחוויה ארצישראלית אותנטית ומרתקת.

כזה הוא כביש 899 הידוע גם ככביש הצפון, החולף לאורך 63 ק"מ על קו הגבול הצפוני בין ישראל ללבנון. מטרתו המקורית של הכביש הייתה ליצור הפרדה בין העמים, אך ככזה הוא רווי בנקודות חיכוך וחיבור בין דתות ותרבויות, שמזמנות אליהן לטיול לצפון בסוף השבוע ואולי גם לשבוע שלם.

יער חניתה

על מורדותיו של רכס הסולם שבקצה הגליל המערבי, משתרע יער בעל חורש טבעי עתיק ומרשים על פני קרוב ל-2,300 דונמים. בחלקו העליון של היער קיים מודל משוחזר של אתר חומה ומגדל ובשני חלקיו (העליון והתחתון) נמצאים חניוני פיקניק וחניון לילה, מסלול מעגלי קל ומגוון שבילי הליכה יפים.

נחל בצת

נחל בצת המקסים שמתחיל את מסלולו בלבנון וזורם עד לאזור היישובים שתולה וזרעית, זוכה לנקודת מפגש מיוחדת עם הים התיכון באזור ראש הנקרה. זהו אחד משבעה נחלים שנבחרו על ידי הממשלה לשיקום מאגרי המים ואפשר לסייר לאורכו (כ-5 ק"מ, לא מעגלי) במסלול מישורי ונעים, עם מעיינות קטנים ומערת נטיפים מיוחדת.

חורבת דנעילה

סמוך לנחל שרך תמצאו חווה חקלאית ארכיאולוגית, שהייתה פעילה ככל הנראה במהלך התקופה הרומית והביזנטית. החווה שכללה בתי בד וגידול כרמי זיתים, מציעה מסלול מעגלי קצר ויפהפה (כ-800 מטרים) בין החורש הים תיכוני ושרידי המקום שמעידים על החיים כאן בעידן הקדום.


רוצים גם אתם לפרסם אצלנו? צרו קשר >


"קירות מדברים"

כל כביש נוף וטיולים שמכבד את עצמו, מכיל גם אתרי הנצחה וזיכרון מקומיים. "קירות מדברים" במושב שתולה, הוא פרויקט של סדרת עבודות גרפיטי מיוחדות לזכרם של אלדד רגב ואהוד גולדווסר ז"ל, שנפלו עם חטיפתם בסמוך לאותה חומה מצוירת, באירוע שהוביל לפתיחת מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

חורבת צונם

על המקום הזה לא תמצאו המון מידע ברשת, מה שהופך אותו לאתר קטן ומיוחד סמוך ליישוב אבן מנחם, ששווה להקדיש לו ביקור קטן. החורבה שיושבת על שטח מרעה גדול וסביבו חורשה גדולה, היא זכר ליישוב ביזנטי עתיק בשם צונם שנשמרו בו למרבה ההפתעה קשתות אבן ובורות מים.

גן לאומי תל קדש

שני קילומטרים מערבית לצומת ישע, תגלו תל עתיק בעל שביל הליכה קצר, לאורכו תפגשו מקדש הלניסטי וסרקופגים עתיקים, חורשת אלות אטלנטיות יפהפייה (חלקה פגועה עקב אירועי מלחמת לבנון השנייה) ומרבדי פריחה מרשימים של חרצית עטורה לאורך כל השנה.

מצפור קיבוץ מלכיה

המצפור שמשקיף אל גבול ישראל-לבנון, חושף כרמים הנמתחים עד למצודת ישע וקרן נפתלי כשלמרגלותיהם עמק החולה ובאופק החרמון ויתר פסגות הגולן. השביל אל התצפית חולף על פני אנדרטאות המנציחות קרבות מקומיים שהתרחשו כאן ומזקקות במידה רבה את "המתח השקט" ששורר כאן כחלק בלתי נפרד מהמקום.

ליום כיף לאורך כביש הצפון, ניתן ליצור קשר עם מדריך הטיולים עמרי אבידר

1
נגישות