החוקים של 2019: דירוג אשראי אישי, חוק המזומן, הגבלת סל היריון ועוד

החוקים שישפיעו עליכם ב-2019: דירוג אשראי אישי, חוק המזומן, הגבלת סל היריון ועוד

מ-2019: חוק המזומן נכנס לתוקף; חובת טסט לרוכבי אופניים חשמליים; יוגבלו החזרים על סל ההיריון ולכל אזרח בישראל יהיה דירוג אשראי אישי. אל תגידו שלא ידעתם

חוק נתוני אשראי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה שהיה ב-2018 הוא לא שיהיה ב-2019. שלל חוקים ותקנות נכנסים לתוקף בתחילת השנה האזרחית החדשה, חלקם ממש ב-1.1 וחלקם במהלך השנה. כמעט לכל אחד מהם יש נגיעה לכולנו בסיטואציה זו או אחרת. כך למשל, אם נדמה לכם שחוק נתוני אשראי לא רלבנטי לכם – אתם טועים בגדול, מפני שכדי לקבל הלוואה תיפרדו מהפרטיות שלכם. בנוסף, חוק המזומן מגביל משמעותית כל העברת כספים במזומן או העברת צ'ק פתוח. נוסעי אופניים חשמליים חייבים בטסט ולא יכולים להסתכן ולסכן את סביבתם כשהם יורדים לכביש מבלי לדעת דבר על חוקי התנועה, ונשים בהריון יצטרכו לחשוב היטב על כל החזר שהן מבקשות במסגרת סל ההיריון. הנה הפרטים:

צמצום ההחזרים בסל ההיריון: עד 2,000 שקל לכל היריון

אין אישה הרה שלא מכירה את זה: מבוטחות בביטוחים המשלמים מקבלות החזרים על מגוון בדיקות במסגרת "סל ההריון". אלא שהחל מאפריל 2019, במקום החזר שמגיע עד 8,000 שקל, יינתן החזר של עד 2,000 שקל בכל 4 הריון – וכדי למצות את כל 8,000 השקלים תצטרך אישה להרות 4 פעמים(!). זאת, כאשר מספר הילדים הממוצע בישראל הוא פחות מארבעה.

בנוסף, החל מ-1.1.2019 תשתנה שיטת ההחזר על חלק מהאביזרים, כך שבמקום לקנות אותם במקומות שונים, אפשר יהיה לרכוש אותם בקופות החולים.



לקבלת פרטים נוספים, היכנסו לכתבה המורחבת שפורסמה בפואנטה על השינויים בהטבות סל ההיריון החל מ-2019.

דירוג אשראי אישי (חוק נתוני אשראי): קבלו ציון על החזר החובות שלכם

חדירה לפרטיות או כלי של שקיפות לטובת הלווים? מאגר מידע חדש שמקים בנק ישראל החל מאפריל 2019, אמור לספק דירוג אשראי אישי שיישלף בכל פעם שאתם מבקשים הלוואה.

לכאורה, המטרה היא לעודד תחרות בין נותני האשראי, משום שהיום יש לבנק מידע רב על הלווים, ואילו לנותני אשראי אחרים, כמו לחברות האשראי, אין מידע לגביהם ולכן הם מתמחרים את האשראי בריבית גבוהה יותר. בפועל, המידע שיצטבר על כל אזרח הוא מידע רב מאוד, וכל מעידה של הלווים תיזכר להם למשך שנים אחורה. למעשה, במאגר נתוני האשראי של בנק ישראל יישמרו נתונים על כל ההלוואות שלקחתם – ובמיוחד על תשלומים וחובות שלא פרעתם בזמן. את הנתונים מעבירים למאגר הבנקים וגופי האשראי לצד רשויות הגבייה והאכיפה, שמעבירות מידע שלילי על חייבים.
לפי החוק, אלה הגופים שיעבירו לבנק ישראל את נתוני האשראי של אזרחי ישראל: כונס הנכסים הרשמי; לשכות ההוצאה לפועל; בתי המשפט; חברת חשמל; בנק הדואר; לעניין זה, בנק הדואר; תאגידים בנקאיים; מנפיקי כרטיסי חיוב ועוד.
לפי החוק, יוקמו "לשכות אשראי" שרק הן יהיו רשאיות לקבל מבנק ישראל את המאגר. במידה שאדם יבקש הלוואה, הגוף שממנו הוא מבקש את ההלוואה יפנה ללשכת האשראי ויבקש ממנה את נתוני האשראי של אותו אדם.
חשוב לדעת שלקוח רשאי לבקש מבנק ישראל שנתוני האשראי לגביו לא ייכללו במאגר. אם לקוח הגיש לקוח בקשה לאי–הכללת נתונים, אסור לבנק ישראל לשמור נתונים שהגיעו אליו אחרי הגשת הבקשה. הוא צריך למחוק את הפרטים המזהים של הלקוח, ואת נתוני האשראי שהיו קיימים לגביו במאגר הוא צריך להעביר למאגר אחר.

חוק המזומן: אל תשלמו יותר מ-11,000 ש"ח במזומן לבעל מקצוע

במסגרת המלחמה בהון השחור, ייכנס לתוקף חוק המזומן שהוא חוק חסר תקדים בישראל,מפני שהוא רלבנטי לכולם – לא רק לעצמאים ולא רק לנותני שירות. אם בעבר לקוח שילם במזומן לבעל מקצוע ולא הוטלה עליו שום חובה לוודא שאותו בעל מקצוע מדווח על התשלום ומשלם מסים – כעת כל הצדדים בכל עסקה חייבים להקפיד כללים חדשים: אסור לשלם על עסקה יותר מ-11,000 שקל במזומן, אסור לקבל מאדם זר מתנה של יותר מ-55,000 שקל במזומן ואסור להעביר צ'ק פתוח ללא פרטים מזהים.

מומלץ מאוד להיכנס ולקרוא את כל הפרטים והסייגים בכתבה שפורסמה באתר חדשות הצרכנות פואנטה על חוק המזומן – משום שמפרי החוק צפויים לעונשים כבדים.

חובת מבחן תאוריה לרוכבי אופניים חשמליים

כפי שפרסמנו בפואנטה, בשבועות האחרונים החלו להתקיים גם בחינות תיאוריה לרוכבי אופניים חשמליים. זאת, כחלק מרפורמת ההסדרה של האופניים החשמליים, אשר משרד התחבורה החל להוביל לאחר הטרגדיות האחרונות ומותם של מספר רוכבי אופניים חשמליים – חלקם נערים צעירים, כמו ארי שמאי ז”ל.

בקרוב תיכנס לתוקף גם חובת חבישת קסדה לרוכבי אופניים חשמליים בכל גיל.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות