חבילות שאזלו, מחיר ללא מע"מ ודמי ביטול: חשד להטעיה בעשרות אתרי תיירות ישראליים - פואנטה

חבילות שאזלו, מחיר ללא מע"מ ודמי ביטול: חשד להטעיה בעשרות אתרי תיירות ישראליים

מאל על וארקיע ועד איסתא וישרוטל – הרשות להגנת הצרכן בדקה 25 חברות תיירות ישראליות. אלה ההטעיות שהיא מצאה אצלן

נתבג

כמה פעמים התלהבתם מטיסה זולה בטירוף – וכשלחצתם על הקישור היא כבר לא הייתה? כמה פעמים ראיתם מחיר נמוך לחופשה חלומית – אבל הסתבר לכם שהוא ללא מע"מ? כמה פעמים נאלצתם לבטל את החופשה, ודרשו מכם דרישות לא הגיוניות? אתם לא לבד, אבל זה לא מנחם.

החל מאל על, ישראייר וארקיע ועד ישרוטל, פתאל, איסתא וקווי חופשה – 25 חברות תיירות נבדקו לאחרונה על ידי הרשות להגנת הצרכן, והבשורה המצערת היא שכולן, עד האחרונה שבהן, מטעות את הצרכנים בפרסומים שלהן. כל החברות נחקרות כעת – ואם הן לא יוכיחו את צדקתן, הן עלולות להיקנס במאות אלפי שקלים, משום שעל כל הפרה הרשות להגנת הצרכן יכולה לקנות כל אחת מהן ב-45,000 שקל.



כאמור, רשימת החברות שנבדקו ארוכה, וברשות להגנת הצרכן אומרים שלא מצאו אפילו צדיקה אחת בסדום. הנה ההפרות שמצאה הרשות:

גזרו ושמור: זכויות צרכנים בעסקאות נופש

זכות הביטול של הזמנת חופשה באינטרנט

חוק זה רלבנטי לאתרי תיירות ישראלים.

כאשר רוכשים כרטיס טיסה או חדר במלון באינטרנט או בטלפון מדובר בעסקת מכר מרחוק. בעסקה מסוג זה, צרכן יכול לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה – גם בלי נימוקים, ועד שבעה ימי עסקים, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.

עלות הביטול היא 100 ₪ או 5% מערך העסקה – הנמוך מבניהם.

לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות – הזכות קיימת עד 4 חודשים מיום העסקה ובלבד שהעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן.

חובת גילוי: הצרכן חייב לדעת ממי הוא מזמין ומה

המשווק חייב להציג את כל הפרטים הרלבנטיים לעסקה:

  • פרטי העוסק עצמו, בארץ ובחוץ לארץ.
  • שם המלון, חברת התעופה או כל ספק שירות רלבנטי לעסקה, וכמובן מיקומו.
  • מחיר השירות ותנאי התשלום.
  • מועד ההספקה.
  • התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף.
  • פרטים בדבר אחריות לנכס.
  • פרטים בדבר זכות הביטול.

הצגת מע"מ באתרים המופנים לישראלים

ישנם אתרי מכר והשוואות מחירים אשר אינם מציגים את תוספת המע"מ לישראלים המזמינים מלון בישראל, ואז הצרכן מגלה שהמחיר הרבה יותר גבוה רק כאשר הוא מלמלון ונדרש לשלם.

חשוב לדעת שהחוק קובע כי יש להציג מחיר כולל, ובכלל זה את המע"מ. לכן, כאשר אנו מזמינים חדר במלון, עלינו לשים לב כי המחיר כולל מע"מ.

אילו חברות תיירות בדקה הרשות להגנת הצרכן?

כאמור, רשימת החברות שנבדקו ארוכה, וברשות להגנת הצרכן אומרים שלא מצאו אפילו צדיקה אחת בסדום. הנה ההפרות שמצאה הרשות:

אל על אין תקנון, דרכי ביטול עסקה
ארקיע הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
ישראייר הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
ישרוטל הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
פתאל  הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
קשרי תעופה מסמך גילוי, תוצאות ביטול עסקה
קווי חופשה הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק
איסתא, איסתא ישראל הטעיה בפרסום, דרכי ביטול עסקה וחובת גילוי
גוליבר ישיר הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
דיזנהאוז הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
מונה טורס הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
וואלה טורס  הטעיה בתקנון
איזיגו הטעיה בתקנון
אי טרוול דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
רימון טיולים הטעיה בתקנון, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הצגות מחיר
קל שירותי נופש הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
נטרוול הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה
כנפי משק דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק, הטעייה בפרטים מהותיים בעסקה ברכישת חבילה
ענבר נופש ותיירות הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, חובת גילוי בשיווק מרחוק
בליק הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, הטעיה בפרסום
רשת כינורות חובת גילוי במכר מרחוק
אליס הטעיה בדבר דרכי ביטול עסקה, אי הצגת מחיר כולל
סולו איטליה דרכי ביטול עסקה וחובת גילוי

אל תפלו בפח – כך מטעים אתכם

בשורה התחתונה, שימו לאותיות הקטנות וחפשו את המלכודות: חלק מהחברות מציגות מחיר מסוים, אך כשנכנסים ללינק מקבלים מחיר גבוה יותר. אחרות דורשות דמי הביטול גבוהים יותר ממה שהחוק מתיר, או שלא מציגות את האפשרויות לביטול עסקה.

בנוסף, עדיין קיימת התופעה החמורה שהלקוח רואה הצעה מפתה לחבילה שכבר אזלה מהמלאי, ותופעה אחרת שהמחיר שמוצג הוא לכאורה מחיר סופי – אך בפועל יש עדיין תוספות למחיר (כמו תשר חובה). עוד תופעה מכעיסה מאוד היא שהמחיר מוצג ללא מע"מ – דבר שהוא אסור לפי החוק הישראלי.

שימו לב למע"מ גם ב-HOTELS.COM ו-BOOKING.COm

אגב, אם אינכם רוצים למצוא את עצמכם משלמים מחיר גבוה יותר מזה שהתלהבתם ממנו באתר בוקינג או הוטלס.קום, שימו לב שגם שם המחיר המוצג הוא ללא מע"מ.

כפי שפורסם בפואנטה, לפני שנתיים הוגשה בקשה לייצוגית נגד אתר hotels.com בגין הטעיית הצרכנים הישראלים (ת"צ 23241-09-16).

בתגובה לכך, הוטלס.קום הגישה תביעה נגד התובע, וטענה שהיא כלל אינה יכולה להיתבע בתחומי ישראל. למרבה אכזבתה, במאי 2018 קבע היועץ המשפטי לממשלה כי ישראלים כן יכולים לתבוע את Hotels.com גם בארץ. אמנם, בתקנון של hotels.com נאמר כי תביעות נגדו יוגשו בארה"ב ויתבררו לפי הדין שם, אך היועמ"ש סבור כי מדובר בתניה מקפחת בחוזה אחיד, ולכן דינה להתבטל.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות