איזה תואר שני הכי משתלם ומדוע?

איזה תואר שני הכי משתלם ומדוע?

בוגרי תואר ראשון כבר יודעים שזה לא תמיד מספיק… אז איזה תואר שני ללמוד ומה יהיה הכי משתלם עבורם? קבלו כמה טיפים

איזה תואר שני ללמוד
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

(תוכן מקודם)

שיעור האקדמאים במדינת ישראל הוא מהגבוהים בין מדינות ה-OECD, ונכון לשנת 2020 קרוב ל-50% מילידי הארץ בטווח הגילים 64-25 הם בעלי השכלה על תיכונית ואקדמית. עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"א ניתן להבחין בגידול משמעותי במספר הסטודנטים לתואר ראשון ושני, והשנה צפויים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה כ-320,000 סטודנטים, מתוכם למעלה מ-60,000 לומדים לתואר שני.

בשנים האחרונות עולה הביקוש ללימודים מתקדמים יותר, לאחר שכיום BA הפך לסטנדרט מקובל בקרב המעסיקים, ולמעשה MA מקנה לבוגרים יתרונות משמעותיים ויותר אפשרויות להתקדם בקריירה. על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, יש עלייה משמעותית בכמות הנרשמים לתארים מתקדמים, ובשנת הלימודים הנוכחית ניתן לראות גידול של כמעט 25% בהרשמה ללימודים אקדמיים לתואר שני ושלישי.

סקירה כללית על לימודים לתואר שני בישראל

כיום ניתן למצוא במכללות ובאוניברסיטאות בישראל עשרות מסלולי לימוד ל-MA. יש מסלולי לימודי הנחשבים למבוקשים ולפופולריים יותר מאחרים, לכן גם תנאי הקבלה אליהם מאתגרים יותר. חשוב לדעת כי יש תארים מתקדמים המיועדים רק לבוגרי תואר ראשון בתחום מסוים, למשל פסיכולוגיה ומשפטים, אך כיום יש מגמה בקרב בוגרי התואר הראשון לבחור לימודים מתקדמים לא בהכרח בהתאם לתחום אותו הם למדו במסגרת ה-BA.

הלימודים לתואר השני נמשכים לרוב כשנתיים, יש מסלולי לימוד עם תזה ובלי תזה (מסלול מחקרי או מסלול עיוני), במסלולי הלימוד עם תזה הלימודים נמשכים לעיתים שלוש שנים. סטודנטים העומדים בהצלחה בכל הדרישות והבחינות זכאים לדיפלומה היוקרתית.

כאמור, הביקוש למסלולי הלימוד לתארים מתקדמים יותר הולך וגובר עם השנים, הן במסלולי הלימוד עם תזה והן במסלולים ללא תזה. כיום, לא מעט מעסיקים דורשים מהמועמדים לתפקידים בכירים להציג תואר שני רלוונטי, והתואר המתקדם נחשב לפותח דלתות וליוקרתי, הוא מקנה יתרון למועמדים המתחרים על משרה מסוימת והוא בא לידי ביטוי גם בתנאי שכר טובים יותר ובאפשרות להתמודד על תפקידים בכירים בארגונים.

ה-MA מועיל מאוד מבחינת קריירה, בכל תחומי העיסוק. התואר המתקדם מוכיח יכולות שונות שהמעסיקים מחפשים אצל מועמדים למשרות בכירות, לכן אם מעוניינים להתקדם בעבודה וליהנות מקריירה משגשגת ומעבודה מעניינת, כדאי לבחור היטב את מסלול הלימודים לתואר השני, וחשוב לבחור נכון גם היכן ללמוד.

מסלולי הלימוד המובילים לתואר שני

על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה חל גידול משמעותי במספר הסטודנטים לתארים מתקדמים בתחומים מדעיים והנדסיים. יש עלייה משמעותית גם בקרב הנרשמים ללימודים לתואר שני במדעי החברה והרוח.

תחומי הלימוד המבוקשים והפופולריים ביותר בקרב הסטודנטים הנרשמים לתואר המתקדם הם תואר שני במשפטים, זהו תואר יוקרתי מאוד המקנה ידע, כלים והשכלה משפטית רחבה ומקיפה. כמו כן, יש ביקוש רב ללימודים לתואר מתקדם בפסיכולוגיה (התואר השני נחוץ כדי לעבוד בתחום כפסיכולוגים מוסמכים), ויש גם ביקוש רב ללימודים מתקדמים בתחומים כמו חינוך, מנהל עסקים, חשבונאות, מדעי המחשב, פיזיקה, ביולוגיה, כימיה ועבודה סוציאלית.

כיצד תואר שני מועיל מבחינת קריירה ופרנסה?

הלימודים לתואר שני מאפשרים לבוגרים להשתלב בתפקידי מפתח במגזר הפרטי והציבורי. הוא נחשב ליוקרתי, הוא משפר באופן משמעותי את הסיכוי להתקבל לעבודה, ולרוב הוא מהווה תנאי הכרחי כדי להתקדם לתפקידי ניהול בארגונים השונים. חשוב לזכור כי יש מקצועות בהם התואר השני מהווה תנאי לעבודה, לדוגמה פסיכולוגיה ורפואה. התואר המתקדם מועיל גם מבחינה כלכלית מאחר והשכר משתפר, ואפשר לעבור לתפקידים בכירים בארגון וליהנות מתנאי שכר משופרים. כמו כן, התואר השני מקנה כלים אקדמיים למועמדים המתכננים לעשות דוקטורט בעתיד.

1
נגישות