החזר על גן שנסגר זמנית בגלל הקורונה - מדריך להורים המבולבלים

החזר על גן שנסגר זמנית בגלל הקורונה – מדריך להורים המבולבלים

החל מסגר וכללי ועד כניסת הגננת לבידוד – מה מגיע להורים במקרה של סגירת הגן? תתפלאו, אבל אין חוק בנושא… בכל זאת, פואנטה עם התשובות

החזר על סגירת גן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נתחיל מהסוף: אין חוק שמסדיר את זכויות ההורים של ילדי הגנים. אם למשל אתם מבקשים להחזר על גן הילדים שנסגר בגלל בידוד של הגננת או הידבקותה בקורונה, תגלו ששום דבר כאן לא מובן מאליו. זה המצב גם במקרה של סגר שכופה הממשלה. 10 חודשים הקורונה כבר כאן, אבל מסתבר שממשלת ישראל וכנסת ישראל לא טרחו עד כה לטפל בנושא.

החזר על גן? ברוכים הבאים לג'ונגל

נכון להיום, יש הורים שחתמו על סעיפים מסוימים בחוזה מול הגן המסדירים את זכאותם להחזר (בדרך כלל חלקי) אם הגן נסגר, ויש רבים אחרים שלא. הורים רבים עומדים אובדי עצות אל מול "הנחתות" מצד מעון, גננת או אפילו מועצה מקומית, שמוכנים להחזיר רק חלק קטן מהכסף להורים במקרה של סגירת הגן בגין בידוד. במקרים רבים, ההחזר ניתן רק אם מדובר בבידוד ממושך של 6 ימים ויותר. התוצאה היא שההורים צריכים לקחת חופש על חשבונם כדי להישאר עם הילדים – אך הם משלמים א רוב הכסף עבור הימים שבהם הגן סגור.

מדריך להורים: החזר על גן שנסגר בגלל בידוד? זה מה שעליכם לדעת

ראשית, יש גני ילדים פרטיים ויש גני ילדים ממלכתיים, והנוהל אינו אחיד לגביהם.

החזר על גן ילדים פרטי או מעון פרטי

כפי שאמרנו, אין חוק לגבי החזר על גן ילדים שנסגר, שום גן. מה שיש זה מסמך שהוכן ופורסם באוקטובר 2020 ע"י הרשות להגנת הצרכן ומשרד המשפטים. לא מדובר במתווה מחייב, אלא במתווה וולונטרי שהושג לאחר הידברות עם ארגון גני הילדים הפרטיים.

מתווה זה הוכן בעקבות הסגר של ספטמבר-אוקטובר 2020.

מבצעים

חשוב לציין שברשות להגנת הצרכן מדגישים שכל הורה שמצרף את ילדו לגן כלשהו, מחויב להסכם שעליו חתם בעת ההרשמה. "ההרשמה לרוב הגנים לשנת הלימודים הנוכחית בוצעה אחרי שהקורונה כבר פרצה. רוב הגננות ובעלי גני הילדים הכניסו לחוזה סעיף או נספח, שמסדיר את ההחזר במקרה של סגירת הגן בגין בידוד או סגר".

אל תצאו פראיירים. הצטרפו לקהילה שלנו בטלגרם >

בכל מקרה, כאמור, פורסם מתווה שמוגדר כמתווה מומלץ – ואין חובה חוקית (לא להורים ולא לבעלי הגן) לכבד אותו.

המתווה מפרט 3 מצבים, אשר בשלושתם חשוב להדגיש כי ההורים כן צריכים לשלם עבור ימי חופשה בגין חגים ומועדים שחלו בתקופה שבה הגן היה סגור.

כלומר בנוסף לחישוב הנ"ל ההורים ישלמו על ימי החופשה בתקופת הסגר:

סגירת גני ילדים בתקופת הקורונה: מדריך להורים לפי מתווה הרשות להגנת הצרכן ומשרד המשפטים

הגן לא פעל עד 14 ימים הגן לא פעל 15-30 ימים הגן לא פעל יותר מ-30 יום
כמה משלמים ההורים? ההורים ישלמו 30% משכר הלימוד בגין התקופה שבה הגן לא פעל ההורים ישלמו 10% משכר הלימוד בגין התקופה שבה הגן לא פעל לא משלמים כלל שכר לימוד, אבל כן משלמים על ימי חופשה וחגים הם היו באותו חודש
דוגמה אם הגן לא פעל 10 ימים ההורים ישלמו 30% משכר הלימוד עבור 10 ימים.
למשל, אם שכר הלימוד החודשי הוא 3000 שקל, עלות של 10 ימים היא 1000 שקל ויש לשלם 30% מהם, כלומר – 300 שקל.
אם הגן לא פעל 20 ימים ההורים ישלמו 10%  משכר הלימוד עבור
20 ימים.
למשל, אם שכר הלימוד החודשי הוא 3000 שקל, עלות של 20 ימים היא 2000 שקל ויש לשלם 10% מהם, כלומר – 200 שקל.

מעונות וגנים של הרשויות המקומיות

שימו לב שאם הילדים שלכם רשומים למעונות יום ולגנים רשמיים וממלכתיים, מצופה מהמפעילים להחזיר את כל הכסף. ההנחיה המצורפת יצאה במרץ 2020, וברשות להגנת הצרכן אומרים כי היא תקפה גם כעת:

החזר על גן סגור בקורונה

 

האם ההנחיה הזאת מתבצעת בפועל? מסתבר שלא בכל מקום.

ברשות להגנת הצרכן קוראים להורים לפנות אליהם בתלונות נקודתיות כדי שיוכלו לבחון כל מקרה לגופו.

מי מפצה את בעלי הגנים והמעונות?

צריך לזכור שההורים אמנם נפגעים, אבל גם בעלי הגנים הפרטיים והמעונות נפגעים אנושות. כידוע, אנו בפתחו של סגר שלישי. כפי שניתן לראות, ההחזר לבעלי המעונות והגנים הפרטיים לפי המתווה שמוצג כאן הוא החזר נמוך.

אמנם, לא ניתן לצפות שההורים יממנו מכיסם את הפסדי בעלי המעונות. מצד שני – אי אפשר לצפות מאותם בלע עסקים קטנים לספוג הפסדי עתק כאלה שוב שוב.

יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, קרא לממשלה לטפל בכך בדחיפות: "עוד טרם הסגר, אנו קוראים לממשלת ישראל לפצות באופן מיידי את מעונות היום הפרטיים בגין הסגר המתחיל הלילה", אומר בראור."טרם הגיעו הפיצויים של הסגר השני, ומעונות יום רבים כבר קרסו, סגר נוסף ללא פיצוי יגרום ליתרת המעונות להגיע לסף קריסה. בהחלטה על סגירה הרמטית של מערכות החינוך ללא פיצוי למעונות היום הפרטיים, הממשלה משאירה את הגננות ובעלי הגנים הפרטיים ללא יכולת החזרת הכספים להורים. הם כבר מימנו סגר אחד מכיסם. אנו דורשים מראש הממשלה ושר האוצר, אל תייצרו קרע בין ההורים לגננות. אשרו עכשיו פיצוי מיידי ואפשר לנו לשרוד ולסייע להורים".

לאור העובדה שכבר חלפו 10 חודשים ולא נעשה מספיק – אפשר להניח שגם הפעם הנושא יימרח.

 

היה לכם מעניין? יופי, אל תשמרו את זה לעצמכם… תהיו חברים, שתפו את הכתבה.

ולייק לעמוד של פואנטה כבר עשיתם?

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

תגובות: 0

נגישות