למה נוצר השירות של אשפוז בית

למה נוצר השירות של אשפוז בית

אשפוז בית הוא פתרון לחולים במצבים שונים, החל מחולים במחלות סופניות ועד חולים כרוניים. קבלו כאן מידע חיוני בנושא אשפוז ביתי

אשפוז בית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

כל אדם שהגיע בעבר לחדר מיון בבית החולים או היה מאושפז במחלקות הפנימיות מבין ודאי את הרעיון שעומד מאחורי אשפוז ביתי. הצפיפות, המראות הקשים, המאושפזים במסדרון, חוסר תשומת לב מספקת של הצוות הרפואי בשל מחסור בכוח אדם לנוכח עומס החולים שזקוקים לסיוע, הם דברים שאף אדם לא מעוניין להתמודד איתם. לכן, לא פעם אם יש אפשרות לאשפוז ביתי, יש העדפה ברורה לאשפוז זה.

האשפוז הביתי כתופעה עולמית

התנאים הקשים במחלקות הגריאטריות והפנימיות וכן במחלקות לאשפוז קשישים בבתי החולים, גורמים לכך שרעיון האשפוז הביתי או בשמו העדכני: בית חולים בבית, הופך לאטרקטיבי יותר ויותר. הרפואה כולה הולכת לעתיד של אשפוז בית על פי חוות דעת על מומחים בתחום הרפואה. בשנת 2018 היו מעט מאוד חולים באשפוז הביתי, בהתאם לנתונים של משרד הבריאות היו כ-200 חולים בלבד.

אולם, מספר החולים באשפוז ביתי הלך וגדל משנה בשנה והמומחים צופים שבעתיד כמות החולים באשפוז ביתי יהיה משמעותי מאוד וזאת בשל העובדה שמדובר על אלטרנטיבה טובה הרבה יותר מאשפוז בבית החולים עבור לא מעט חולים.

את האשפוז הביתי ניתן למצוא במדינות נוספות ברחבי העולם. ספרד נחשבת למובילה בתחום, כאשר הכנס העולמי הראשון לאשפוז בית כחלופה לאשפוז בבית החולים התקיים בספרד. למעלה מ10 אחוזים מהולים בספרד מאושפזים בבית. גם אוסטרליה שהייתה מהחלוצות בתחום האשפוז הביתי עוד לפני כ20 שנה, תופסת את המקום השני בעולם בהיקפי אשפוז בית.

משרד הבריאות הישראלי מקדם את הנושא על אף שלא כל חולה שמתאים לתנאי אשפוז בית אכן יבחר בכך כיום. חשוב מאוד לזכור כי אשפוז בית מהווה ללא ספק חלופה מצוינת מאוד לאשפוז בבית החולים עבור לא מעט חולים ועל כן, אין צורך להימנע מלבחור בו רק בשל חשש כלשהו העומד על הפרק.

מי מתאים לאשפוז בית?

בתחום האשפוז הביתי יש להבחין בין שלוש קבוצות שונות, כאשר שתיים מהן גדולות וותיקות יחסית ואחת פחות.

קבוצת המטופלים הגדולה ביותר בהיקפה שניתן למצוא באשפוז בית היא של החולים הכרוניים והמוגבלים, כגון מונשמים, חולי אלצהיימר, נזקקי שיקום וחולים במחלות מורכבות.

בקבוצה השנייה נמצאים מאושפזי ההוספיס הביתיים. מדובר על קטגוריה שהולכת וגדלה בהדרגה והיא רלוונטית לחולים במחלות סופניות שרוצים ללכת לעולמם בסביבה הביתית שלהם.

הקבוצה השלישית היא חולים שמיועדים לאשפוזים קצרים בעיקר במחלקות פנימיות אך לא רק.

אנשי הצוות הרפואי באשפוז בית מגיעים לבית החולה באופן יומיומי והם זמינים מסביב לשעון. אשפוז מעין זה כולל ביצוע של מגוון בדיקות שונות ובבית מוצבים מכשירי ניטור שונים.

למה נוצר האשפוז הביתי?

אין ספק שאשפוז ביתי מהווה כיום חלופה בעלת יתרונות רבים לאשפוז בבתי בחולים. מעבר לעובדה שהחולים לא יידרשו בשל הצפיפות לשכב במסדרונות המחלקות ולא פעם לא לקבל יחס הולם במשך פרק זמן משמעותי בשל עומס ומחסור בכוח אדם, הדבר יקטין את התופעות והסיכונים הבריאותיים החל מזיהומים שונים וכלה בתופעות כגון דליריום, דמנציה וירידה תפקוד אחרי חזרה הביתה.

מעבר לכך, לא פעם בני משפחה יעדיפו להיות בביתו של החולה ולא להגיע בבית החולים כדי לשהות בסמוך לחולה.

כמובן שגם מצב רוחו של החולה יהיה טוב יותר בביתו בניגוד לאשפוז בבית החולים שבו הוא יכול לחוש פחד, חרדה ובדידות.

בשל מגפת הקורונה שפקדה את העולם, רבים מבינים כיום כי אם אין צורך באמת לשהות בבית החולים או להתאשפז בו, רצוי שלא לעשות זאת. מעבר לעובדה שניתן להידבק בקורונה גם בבתי החולים, מחלקות הקורונה העמוסות דורשות טיפול מיוחד של צוותים רפואיים מיוחדים שלא פעם בא על חשבון החולים במחלקות האחרות. חולי קורונה רבים מעדיפים לקבל טיפול בקהילה ולשהות בביתם ולא להתאשפז בבית החולים וזאת גם בשל הבדידות הגדולה שיש במחלקות קורונה.

1
נגישות