תוכנית השאלת הספרים: משרד החינוך צמצם את התקציב, ההורים הם שוב כספומט

תוכנית השאלת הספרים: משרד החינוך צמצם את התקציב, ההורים הם שוב כספומט

תוכנית השאלת ספרים חסכה להורים הישראלים עשרות מיליוני שקלים בשנים המעטות שבה היא פועלת, אז למה משרד החינוך מייבש אותה וצמצם את תקציב פרויקט השאלת ספרים מכ-19 מיליון שקל בשנה שעברה לכ-10 מיליון שקל השנה? התוצאה: הורים יוציאו אלפי שקלים מכיסם

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שימו לב לסיפור הבא, שמדגים איך משרד החינוך מצפצף על ההורים ועל החוק ומייבש את תוכנית השאלת הספרים.

בראשית שנת הלימודים שזה עתה הסתיימה, שילמו הורים באחד מהתיכונים במודיעין 320 שקל על השאלת ספרים, מתוך הבנה שבשנת הלימודים הקרובה הם יקבלו את ספרי הלימוד כחוק. אלא שמיד לאחר שהסתיימה השנה קיבלו ההורים הודעה מהנהלת בית הספר שלפיה תוכנית השאלת הספרים בוטלה לתלמידי התיכון – ועליהם להוציא בעצמם ומכיסם כ-1,000 שקל ויותר על רכישת ספרים באופן עצמאי.

אותו תיכון במודיעין אינו לבד. במאות בתי ספר בארץ ההורים והמנהלים מגלים בימים אלה שמשרד החינוך לא עומד בהתחייבויות שלו לתוכנית השאלת ספרים. כך למשל, תיכון בהוד השרון מצא את עצמו בגירעון מול הספקים משום שמשרד החינוך לא העביר את הכסף, והודיע כי הוא ייאלץ להפסיק את התוכנית בצער. תיכון אחר בתל אביב גילה גם הוא שמשרד החינוך לא מעביר לו את הכסף.

בנוסף, בתי ספר יסודיים מתלוננים על כך שבשנה הבאה ערכת האביזרים לא תהיה חלק מהשאלת הספרים. מדובר בפריט שעלותו להורים 50 שקל – ועד כה היה חלק מכלל הפריטים שהם קיבלו במסגרת השאלת הספרים.

תוכנית השאלת ספרים – מה קובע החוק?

נזכיר, תוכנית השאלת הספרים היא תוכנית שבה הורים לתלמידי יסודי וחטיבות ביניים משלמים מדי שנה 280 שקל והורים לתלמידי תיכון משלמים 320 שקל – וכל תלמיד מקבל את הספרים הדרושים לו לפי תוכנית הלימודים ומחזיר אותם בסוף השנה לשימוש חוזר.

נזכיר גם שלא מדובר בהמלצה. מדובר בחוק. לפי חוק השאלת ספרים, כבר בשנת תשע"ז היו כל בתי הספר בארץ צריכים להיכלל בתוכנית השאלת הספרים – אותה תוכנית שחוסכת לכל הורה לתלמידים אלפי שקלים.

החישוב פשוט. ספרי לימוד לכל ילד עולים להורה בין כמה מאות שקלים לבין כ-1,500 שקל – ואילו במסגרת השאלת הספרים ההורה משלם הרבה פחות, ובנוסף הרבה פחות נזרקים לפח.

אז מה קרה השנה? התשובה טמונה בקיצוץ דרסטי בתקציב.

לפי הקול הקורא שהוציא משרד החינוך השנה, התקציב הוא רק כ-10 מיליון שקל להשאלת הספרים. לעומת זאת, בקול הקורא שפורסם בשנה הסכום שהופיע היה כ-19 מיליון שקל.

הצמצום בתקציב כמובן לא עולה בקנה אחד עם התהליך ההפוך שהיה אמור לקרות – שכן מספר התלמידים שיוכללו בתוכנית השאלת הספרים אמור לגדול ולהתרחב מדי שנה, עד שכל התלמידים בארץ ייכללו בו.

לכן, אם אתם הורים לילדים צעירים ואתם נהנים מהשאלת ספרי לימוד במחיר שפוי – אתם עלולים למצוא את עצמכם בשנים הבאות חוזרים להיות הכספומט של משרד החינוך.

לדברי מנשה לוי, יו"ר איגוד בתי הספר התיכוניים, למרות שמדינת ישראל חוקקה חוק בנושא, כיום רק כ-50% מבתי הספר העל-יסודיים נמצאים בפרויקט השאלת ספרים. לדבריו, זה לא משום שהמנהלים אינם רוצים, אלא כי משרד החינוך לא מתקצב אותם. בראיון לרדיו 103 סיפר לוי: "משרד החינוך הבטיח לי תקצוב עבור השאלת ספרים. על סמך זה התחייבתי בפני הספקים, אבל משרד החינוך לא העביר את הכסף. הכסף אמור להגיע בשתי פעימות, אבל עדיין לא קיבלתי את הפעימה השנייה של שנת תשע"ח. לקחתי מכספי ההורים למען מימון ביניים – למרות שזה מנוגד לחוק – רק  כדי לשלם לספקים".

במילים אחרות, משרד החינוך התחייב להעביר כסף לבתי הספר, אותם בתי ספר התחייבו לשלם לספקים – אך משרד החינוך לא העביר את הכסף.

שמעון יום טוב, מי שמרכז את השאלת הספרים מטעם ועד ההורים הארצי, מספר כי בפועל – הקיצוץ בתקציב השאלת הספרים הוא לא מ-18 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל, אלא מ-28 מיליון שקל, משום שבפועל זה הסכום שהיה אמור לעבור לבתי הספר. מדובר במכה שעלולה להיות מכת מוות לפרויקט. לדבריו, 50% מהמנהלים שאומרים להצטרף למפעל הזה הודיעו שהם לא מתכוונים להצטרף – כי הם לא מוכנים לפשוט את הרגל.

יום טוב מציין שמשרד החינוך בחר להוציא את הקול הקורא החדש לגבי השאלת הספרים רק ב-20 ביוני, ממש באופן מכוון, כאשר ההורים והמנהלים עסוקים בסיומה של שנת הלימודים ואין להם יכולת להתמודד עם הגזרות החדשות.

ממשרד החינוך נמסר כי כל בית ספר שיבקש להיכנס לפרויקט יקבל את התקציב כחוק.

תגובה זו לא עולה בקנה אחד עם המציאות בשטח, ולראיה, אותם הורים שהתבקשו לרכוש את הספרים בעצמם לאחר ביטול השאלת הספרים בשל היעדר תקציב.

כאן חשוב להזכיר כי היחס המזלזל של משרד החינוך לתוכנית השאלת הספרים לא התחיל היום.

תשלומי הורים: ועדת החינוך שוב אישרה ומשרד החינוך שוב מצפצף

נזכיר כי רק לפני כחודש אישרה ועדת החינוך של הכנסת שוב את תשלומי ההורים המופקעים והמופרכים. כל המצביעים בעד היו חברי הקואליציה – בממשלה שאוהבת לטעון שהיא ממשלה חברתית שמפחיתה את יוקר המחיה.

התוצאה היא שבמקום חינוך חינם, ההורים בישראל משלמים אלפי שקלים בשנה על תשלומי "רשות" לבית הספר ועוד מאות/אלפי שקלים בשנה על ספרי לימוד (וכל זה כמובן מבלי להביא בחשבון את ההוצאה על הציוד לבית הספר).

תשלומי ההורים שאושרו השנה יביאו הורים לשלושה ילדים להוציא בקלות 3,500 שקל רק על פעילויות בית ספריות, והורים שיצטרכו לרכוש ספרי לימוד מכיסם, ישלמו עוד אלפי שקלים נוספים.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות