ועדת החינוך שוב הפקירה את ההורים ואישרה תשלומי הורים לבית הספר בסכומי עתק. כמה תשלמו?

ביזיון בוועדת החינוך: חברי הכנסת שוב אישרו תשלומי הורים בסכומי עתק לבתי הספר. כמה תשלמו?

בדיון שהוקדם באופן מפתיע – למרות מחאת ההורים – אישרו חברי הכנסת החברתיים מהקואליציה גם השנה תשלומי הורים בסכומי עתק לשנת הלימודים הבאה. משרד החינוך לא הציג תוכנית רב שנתית להפחתת התשלומים. תשלום סל התרבות לכיתות א' ו-ב' בוטל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בכל שנה מחדש מפגינים חברי הכנסת אזלת יד מרתיחה כאשר מגיע רגע האמת ועליהם לאשר תשלומי הורים לבית הספר. גם השנה אין הפתעות, וחברי הכנסת מהקואליציה, אותה קואליציה שטוענת כי היא החברתית ביותר שהייתה אי פעם, שוב שולחים את ההורים לשלם אלפי שקלים, ולא חשוב מה מצבם הכלכלי.

משרד החינוך לא הציג שום תוכנית רב שנתית להפחתת תשלומי ההורים, למרות שכך הובטח בשנה שעברה כשהתעוררה מחאת ההורים והחל מרד תשלומים. במילים אחרות – מצפצפים על ההורים, ובגדול.

תשלומי ההורים, נזכיר, מורכבים מתשלומים שמוגדרים "רשות" – וכוללים את היציאה לטיולים שנתיים, השאלת ספרים ועוד – ומתשלום חובה שנוגע לביטוח. לכן, לא באמת ניתן לקרוא להם "תשלומי רשות". הנטל הכלכלי על ההורים כבד מנשוא – במיוחד כאלה שיש להם מספר ילדים במערכת החינוך.

כדי להמתיק את הגזרה, בוטל התשלום עבור סל תרבות לתלמידי כיתות א' ו-ב' בגובה 100 שקל. זה כמובן לא תורם כלום לכל אותם הורים שילדיהם גדולים יותר.

הדיון בנושא היה סוער, ויש להזכיר שהוא כלל לא היה אמור להתקיים היום – אלא הוקדם במפתיע ומבלי שהתאפשר לנציגי ההורים להתארגן אליו. יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), שלל בתחילת הדיון את הטענות למחטף, וטען כי נושא הישיבה היה בלו"ז הוועדה שהיה פתוח לכל כבר בסוף השבוע שעבר.

לעניין גובה התשלומים אמר מרגי: "מדי שנה אנחנו מאשרים בצער את התשלומים, אבל לפעמים צריך גם להגיד תודה. השנה יש לנו הישגים – ביטול התשלום עבור סל תרבות למשפחות של תלמידים בכיתות א' וב'. מדובר במשפחות צעירות שאנחנו מורידים מהם את הנטל בסך 30 מיליון ₪ בסה"כ. אני מעוניין להוריד את תשלומי ההורים, אבל אסור לשכוח שהגניבה העיקרית היא בתשלומים הנוספים (תל"ן), שמגיעים עד אלפי שקלים בשנה".

הפעיל החברתי פיצ'י דובינר, שמוביל מחאה הולכת ומתרחבת של הורים, מחה על אישור התשלומים ואמר שהם מרחיבים את הפערים החברתיים ומייצרים למעשה הפרטה של החינוך.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הגיב להאשמות מצד ארגוני ההורים: "הטענה היתה במשך שנים רבות ובצדק שהנטל על ההורים בתשלומי ההורים הם בהיקפים בלתי ניתנים ומתוך כך נוצר אי שיוויון ונטל. משנה שעברה ועד עכשיו הפחתנו 99 ₪ מסל תרבות; הפעלנו קייטנת פסח ואנחנו מתכוננים להפעלת קייטנת חנוכה בסך כולל של 400 מיליון ₪; הורדנו את נטל הצהרונים מ-1,300 ₪ ל-600 ₪; צמצמנו את מספר הילדים בכיתה והשקענו בסייעת שניה". לטענת אבואב, בשנתיים האחרונות חסכה משפחה שיש לה שני ילדים כ-20,000 ₪ בשנה.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר כי משרד החינוך היה צריך להציג תוכנית רב שנתית להקטנת תשלומי ההורים, וח"כ מאיר כהן (יש עתיד) חידד את הביקורת: "יש בהצעה משהו שהוא לעג לרש. אני מבקש שיוצג מתווה ברור לביטול תשלומי ההורים".



נציגת המועצה לשלום הילד הודיעה כי מדובר בתשלומים מכורח ובהנצחת הפערים. נציג פורום ועדי ההורים היישוביים זאב גולדבלט, הוסיף: "הובלנו את  הרפורמה שצימצמה את מספר התלמידים בכיתות, אבל באותה נשימה משרד החינוך ביטל את שעות הפיצול בא' וב-ב'. אתם גם מחסלים את פרוייקט השאלת ספרי לימוד שתקציבו צומצם בשני שלישים. אנחנו דורשים את ביטול תשלומי ההורים שמהווים מס ופגיעה בשוויון הזדמנויות בחינוך. חברי הכנסת צריכים להתבייש שאומרים שהם נגד התשלומים אך מצביעים בעד".

לקראת סיום הדיון יצאו נציגי ההורים בהפגנתיות מהישיבה.

כדאי לדעת מיהם חברי הכנסת שהצביעו בעד – שכן הם אלה שבסופו של דבר יכולים לחולל את השינוי שיביא הקלה של ממש לכל הורה והורה במדינת ישראל: הצביעו בעד: יעקב מרגי (ש"ס), אברהם נגוסה (ליכוד), אמיר אוחנה (ליכוד), נורית קורן (ליכוד), בני בגין (ליכוד), שולי מועלם (הבית היהודי), מירב בן ארי (כולנו), מנחם אליעזר  מוזס (יהדות התורה).

הצביעו נגד: יוסי יונה (המחנה הציוני), איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת), יוסוף ג'בארין (הרשימה המשותפת), מאיר כהן (יש עתיד), חנין זועבי (הרשימה המשותפת).



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות