האם הסיגריות האלקטרוניות באמת פחות מסוכנות? האזהרות והאשפוזים - פואנטה

האם הסיגריות האלקטרוניות באמת פחות מסוכנות? האזהרות והאשפוזים

יצרניות הסיגריות האלקטרוניות מציגות אותן כפתרון לגמילה מעישון, אבל מדובר במוצר עתיר ניקוטין שלא נחקר מספיק, וגרם לאשפוז נערים בגין נזק חמור לריאות

סיגריות אלקטרוניות ניקוטין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם או הילדים המתבגרים שלכם (כן, הילדים שלכם) התמכרתם לסיגריות אלקטרוניות, כדאי שתדעו מהן הסכנות הטמונות בעישון הסיגריה דמויית הדיסק-או-קי הזאת. בעוד שהיצרניות מנסות לצייר את הסיגריות האלקטרוניות כדרך להיגמל מעישון סיגריות טבק רגילות, בארגון הבריאות העולמי (WHO) מוטרדים מאוד ורואים בהן שער כניסה לעישון סיגריות רגילות עבור צעירים. דו"ח מקיף שפרסם הארגון שופך אור על התעשייה המפלצתית הזאת. בנוסף, בארצות הברית הכריז מינהל התרופות (ה-FDA) על סיגריות אלקטרוניות כמגפה, ולאחרונה גבר הלחץ של הרשויות בארה"ב, לאור אשפוזם של 8 נערים שסבלו מקושי לנשום ומפגיעה בריאותיהם בשל שימוש אינטנסיבי בסיגריות אלקטרוניות.

הנערים סבלו משיעול, מקוצר נשימה ומעייפות, אשר החמירו במשך ימים או שבועות לפני שהגיעו לבית החולים לילדים. חלקם דיווחו על חום, כאבים בחזה, בחילה ושלשול. סריקות וצילומי רנטגן הראו דלקת או נפיחות בשתי הריאות. הבדיקות בכל השמונה שללו מחלות זיהומיות, וכל השמונה דיווחו על עישון סיגריות אידוי בשבועות ובחודשים שקדמו לאשפוז בבית החולים.

זה אולי המקום להזכיר כי באפריל האחרון הזהיר מינהל התרופות האמריקני (ה-FDA) כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להביא לפרכוסים. את האזהרה הזאת פרסם ה-FDA בעקבות עשרות מקרים שדווחו לו – ומתוך הנחה שיש הרבה יותר מקרים שלא דווחו לו. רוב מקרי הפרכוסים נגרמים לצעירים ובני נוער. עוד לפני כן, סיגריות אלקטרוניות כבר הוגדרו כ”מגפה” על-ידי ה-FDA, בעיקר בקרב צעירים.



ילדים ובני נוער מתמכרים בקלות

"סיגריות אלקטרוניות משמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת בסיס צרכני הסיגריות במסווה של תרומה לבריאות הציבור", נכתב בדוח של ארגון הבריאות העולמי. הדו"ח קובע כי נכון להיום, לא ניתן לטעון כי סיגריות אלקטרוניות מסייעות בגמילה מעישון, הראיות המדעיות מוגבלות, יש מגוון של סיגריות אלקטרוניות וחלקן לא נחקרו מעולם על ידי היצרנים עצמם (למשל הסיגריה האלקטרונית הפופולרית ביותר ג'ול).

נזכיר כי בישראל לקח זמן עד שהחלו להתייחס לסיגריות אלקטרוניות כאל סיגריות לכל דבר – הן מבחינת מיסוי והן מבחינת הכנסתן לחוק פרסום מוצרי טבק (אשר פורסם בהרחבה כאן בפואנטה). החוק, שקודם על ידי חברי הכנסת לשעבר איתן כבל (העבודה) ויהודה גליק (ליכוד), אוסר לפרסם סיגריות בכלי התקשורת למעט בעיתונים, אוסר להציג סיגריות בחנויות שונות ובדיוטי פרי ומחייב החלפה של חפיסות הסיגריות לחפיסות אחידות בצבע מרתיע. המטרה היא למנוע חשיפה לסיגריות ככל הניתן, מתוך תפיסה של "רחוק מהעין, רחוק מהלב".

בנוסף, כפי שפורסם במדור הבריאות בפואנטה, רק לאחר שאושרה מכירתן של סיגריות ג'ול בישראל, החל תהליך חקיקה שנועד להגביל את כמות הניקוטין המותרת בהן. לפי החוק, כעת אסור לשווק סיגריה אלקטרונית ומוצריה, המכילים ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר. הגבלת ריכוז הניקוטין תואמת את הוראות הדירקטיבה האירופית בעניין טבק ומוצרים דומים.

סיגריות אלקטרוניות: תדמית מול הוכחות

זה המקום להזכיר כי הוגשו נגד המדינה שתי עתירות של ג'ול ושל יצרניות הסיגריות האלקטרוניות, וזאת כדי לגרום למדינה לבטל את ההחלטה לכלול את הסיגריות האלקטרוניות תחת הקטגוריה של מוצרי עישון בחוק. הדו"ח המקיף והחשוב של ארגון הבריאות העולמי מספק למדינה רוח גבית כנגד טענותיהן של החברות שתהליך החקיקה חובבני ושאין להתייחס באותה צורה לסיגריות רגילות ולסיגריות אלקטרוניות.

גם באגודה הישראלית למלחמה בסרטן מביעים שביעות רצון מהדו"ח, משום ששם מוטרדים כבר זמן רב מתופעת הסיגריות האלקטרוניות. "אנחנו מאוד מודאגים מהגאדג'טים שקוסמים לבני נוער ומאפשרים לצרוך בדרך אלקטרונית וחדשה את אותו ניקוטין ממכר שאנחנו מכירים מסיגריות טבק רגילות. מדובר באותו ניקוטין, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים. המשתמשים שואפים את הניקוטין ברצף וסופגים אותו בכמות שלעיתים עולה משמעותית על סיגריות רגילות", אומרים שם.

בתגובה לדו"ח, נמסר מהאגודה כך: "אנחנו מצטרפים לעמדת ארגון הבריאות העולמי ומדגישים כי מחקרים מעודכנים כבר מצאו שסיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים ומסרטנים העלולים לגרום להתפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר למחלות לב". באגודה מזכירים כי יצרניות הסיגריות האלקטרוניות הן לרוב שותפות בחברות הטבק הוותיקות או הבעלים שלהן (למשל פיליפ מוריס, יצרנית מרלבורו וסיגריות IQOS): "חברות אלה ממשיכות במקביל לייצר ולשווק סיגריות רגילות וזקוקות למתמכרים חדשים".

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות