ייצוגית עתק נגד פיליפ מוריס: "הסיגריות האלקטרוניות IQOS מכילות חומרים רעילים בניגוד לפרסום". החברה מכחישה

ייצוגית עתק נגד פיליפ מוריס: "הסיגריות האלקטרוניות IQOS מכילות חומרים רעילים בניגוד לפרסום". החברה מכחישה

הצרכן, שרכש סיגריות IQOS עקב פרסומי החברה כי הן פחות מזיקות, שלח את המוצר לבדיקת טוקסיקולוג

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

8 מיליארד שקל – זה סכום הפיצוי שדורש תובע ייצוגי נגד חברת פיליפ מוריס, יצרנית ומשווקת הסיגריות האלקטרוניות IQOS.

הבקשה לייצוגית (22423-06-17), שהוגשה על-ידי עו"ד שי יטיב ושי ויינברג, מעלה טענות קשות כלפי פיליפ מוריס, כאשר התובע טוען שהוא הלך שולל אחרי ההבטחות שלפיהן מדובר בסיגריה פחות מזיקה מסיגריה רגילה.

בין היתר, הוא מבסס את הבקשה על חוות דעת שהזמין מטוקסיקולוג מומחה, ד"ר דריו ורטניק, שלפיה חומרי ההדברה בסיגריה אינם נשרפים אלא נשאפים לריאותיו של המשתמש – ולכן גורמים לו סיכון בריאותי חמור. לטענת התביעה, שיטת IQOS לעישון אינה תהליך של אידוי, אלא תהליך של זיקוק בקיטור, וההשלכות הנובעות מכך מחייבות בדיקות מקיפות שלא נעשו: "נוצר תהליך חדש הגורם ליצירת חומרים חדשים ומסוכנים, אשר קיימת חובת דיווח בגינם".

עוד לפי חוות הדעת, ההצהרה של פיליפ מוריס כי סיגריות IQOS נבחנו ועומדות בתקנים בינלאומיים מחמירים – שגויה ומטעה, שכן מדובר במוצר מזיק יותר מסיגריה רגילה.

התובעים טוענים כי פיליפ מוריס מעוותת את שיטת החישוב שהיא מציגה בפרסומים רשמיים לגבי כמות הזפת והפיח. לטענתם, היא עושה חישוב השוואתי לפי יחידה ולא כנדרש, לפי משקל הטבק, וכך יוצרת מצג מטעה שלפיו כמותם של חומרים אליה במוצר נמוכה בהשוואה לסיגריה רגילה – דבר שהינו הפוך לחלוטין מהמציאות: "יודגש שבחישוב נכון, כמות ה-TAR וה-TPM במוצר כפולה מבסיגריה המסורתית", נכתב בבקשה.

עוד נכתב כי פיליפ מוריס לא ביצעה מחקר בנושא יצירת חומרים מתכתיים למחצה בתהליך השימוש במוצר, אף כי חלקיקים של זפת עלולים לפגוע במערכת הנשימתית.

אחת הטענות הקשות כלפי פיליפ מוריס בבקשה לייצוגית, היא כי "בניגוד לפסיקות בתי משפט בעולם, משתמשת פיליפ מוריס בתהליכים הגורמים לספיגה מוגברת של הניקוטין ע"י הוספת חומרים כגון גליצרין / גליצרול".

לטענת התובע, אילו ידעו הצרכנים על הנזקים הפוטנציאליים שמשתקפים בחוות הדעת – הם ודאי היו נמנעים מרכישת המוצר, שאותו רוכשים רבים מתוך הנחה שמדובר בתחליף בריא יותר לסיגריה רגילה.

כאמור, הוא תובע מהחברה 8 מיליארד שקל.

מפיליפ מוריס בע"מ נמסר: "הטענה כי IQOS מסוכן יותר מאשר עישון סיגריות היא חסרת בסיס ושגויה. בהתבסס על כל המחקרים המדעיים שברשותנו, מעבר מלא ל-IQOS עשוי להציג פחות סיכון לנזק לעומת המשך עישון סיגריות ולכן IQOS הוא בחירה טובה יותר מעישון. IQOS מחמם את הטבק ולא שורף אותו ובכך מייצר אדי טבק אשר בהם יש רמות נמוכות ב-90% בממוצע של כימיקלים מזיקים ובעלי פוטנציאל להזיק ביחס לעשן הסיגריות. בניגוד לנטען, נערכו בדיקות מקיפות על אדי הטבק שנידפים מה-IQOS ובשום שלב לא זוהו בהם חומרים "חדשים" שלא נמצאים גם בעשן סיגריה. החברה דוחה את כל הטענות של נתן אדיר ותגיב להן בבית המשפט".

גידול במספר המעשנים, בין היתר מעשני סיגריות אלקטרוניות

כזכור, רק לאחרונה פרסמתי כאן את נתוני משרד הבריאות, המגלים כי לראשונה מזה שנים ארוכות, חלה עלייה במספר המעשנים בישראל.

הדבר מתרחש במקביל לחדירה המוגברת של סיגריות אלקטרוניות בישראל ולהקצאת סכומי שיא על-ידי היצרניות לפרסום שמיועד בעיקר לצעירים.

מחקר שפורסם לאחרונה בארה"ב ופרסמתי כאן, מעיד על הקשר הישיר בין פרסום לבין עלייה במספר המעשנים.

כל אלה באים על רקע התנהלותו המתירנית של שר הבריאות ליצמן ביחס לסיגריות, כפי שנחשף בחדשות ערוץ 2 על-ידי הכתב חיים ריבלין לפני מספר חודשים.

דובק עתרה לבג"צ נגד ההקלות בפרסום ובמיסוי לסיגריות אלקטרוניות

חברת פיליפ מוריס טוענת בתוקף כי המוצר החדש יסיט את המעשנים מהסיגריות המזיקות לסיגריות מזיקות פחות. לדבריה, בפיתוח סיגריות IQOS הושקעו 3 מיליארד דולר.

למעשה, העתירה של דובק מטרתה כמובן לגרום לישראלים להמשיך לעשן את הסיגריות המזיקות שהיא עצמה מייצרת, ולא לעבור למוצר המתחרה הזול יותר, שמסגל לעצמו תדמית בריאה יותר.

מן הסתם, הדבר האחרון שדובק רוצה בו הוא הפחתת עישון של סיגריות בערה.

פיליפ מוריס, מצדה, משיבה מלחמה. היום השיבה החברה לבג"צ על העתירה שהוגשה נגדה ע"י חברת דובק, ובה היא כותבת כך: "על בג"צ להתערב כדי למנוע ממשרדי הממשלה להיכנע ללחץ אשר ימנע מהם ליישם רגולציה הולמת. התגובה מציינת עוד שההחלטות המקוריות של משרד הבריאות ומשרד האוצר היו נכונות ולקחו בחשבון את התכונות הייחודיות והפוטנציאל שטמון בטכנולוגיות חדשות. "רשויות בינלאומיות, בהן רשויות מס במדינות שונות, החילו רגולציה ייחודית ומדיניות מיסוי המתייחסות לקטגוריה המתפתחת של מוצרים בעלי פוטנציאל להפחית באופן דרמטי את הנזק הנגרם על ידי טבק".

בתגובתה היא מדגישה גם את קביעתה של אמנת המסגרת של ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על טבק (FCTC) ולפיה "אם הרוב הגדול של מעשני טבק, אשר אינם יכולים או אינם מעוניינים להיגמל, יעברו ללא דיחוי לשימוש במקור אלטרנטיבי של ניקוטין, עם סיכוני בריאות נמוכים יותר, ובסופו של דבר יפסיקו להשתמש בו, הדבר יהווה הישג משמעותי לבריאות הציבור".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות