אושר חוק איסור פרסום מוצרי טבק. ביי ביי לפרסום סיגריות ולמדפי הסיגריות בדיוטי פרי - פואנטה

אושר חוק איסור פרסום מוצרי טבק. ביי ביי לפרסום סיגריות ולמדפי הסיגריות בדיוטי פרי

באיחור אופנתי אחרי חלק ממדינות העולם, ואחרי לחצים עזים של בעלי אינטרסים, אושר החוק שירחיק את הסיגריות מעיני הצרכנים, בבחינת רחוק מהעין רחוק מהפה…

סיגריות בדיוטי פרי
סיגריות בדיוטי פרי - מעכשיו תצטרכו לבקש אותן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

היסטוריה בכנסת. אחרי שורת לחצים שהופעלו על חברי הכנסת, התנגדויות עזות והפעלת לוביסטים שעבדו שעות נוספות, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק.
חשוב לשים לב שלא מדובר רק על סיגריות, אלא על מוצרי טבק, ותחת המטריה הזאת נכללות גם סיגריות אלקטרוניות.

מה קובע חוק איסור הפרסום של מוצרי טבק?

  • אסורה פרסומת למוצרי עישון, למעט רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות, הכוללת בין היתר פרסומות בעיתונות המודפסת בכפוף להגבלות ובהן פרסום מודעה בדבר נזקי העישון, השווה בשטחה לשטח הפרסומת.
  • אסור להציג למכירה מוצרי עישון, למעט בחנויות ייעודיות או בחלק נפרד בחנות שאינו גלוי לעין.
  • יוגדלו שטחי האזהרה על גבי אריזות מוצרי העישון.
  • אזור לייצר ולשווק סיגריה אלקטרונית שריכוז הניקוטין שבה גבוה מהריכוז שנקבע בדירקטיבה האירופית.
  • חובה לייצר ולשווק מוצרי עישון בחפיסות ובאריזות אחידות בצבע שהוגדר כ"צבע הכי מכוער בעולם".
  • חובה על היצרנים והיבואנים לדווח אודות רכיבי המוצר והסכנות הכרוכות בהם.

בדברי ההסבר נכתב: כי הצעת החוק נועדה להקטין את חשיפת הציבור למוצרי עישון ולהגן במיוחד על מי שאינו מעשן, ובפרט צעירים ומעשנים לשעבר, מפני השפעות הפרסומת, ובהן יצירת תדמית חיובית למוצרי העישון".



אתר חדשות הצרכנות פואנטה עקב מקרוב אחר כל התהפוכות שעבר חוק איסור פרסום מוצרי טבק, ההתנגדויות והלחצים שהופעלו על חברי הכנסת והניסיון לבלום את חדירת הסיגריות האלקטרוניות לישראל.

מי שהובילו את החוק לאורך כל הדרך היו בעיקר שניים, שהראו כי יש דברים שהם מעל לפוליטיקה: יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל מהמחנה הציוני, וחבר הכנסת יהודה גליק מהליכוד.

אליהם הצטרפו כמה וכמה חברי כנסת, ביניהם דב חנין (חד"ש) ואייל בן ראובן (המחנה הציוני). כנגדם יצאו כמה חברי כנסת, בעיקר מהליכוד, אשר טענו שחוק כזה ימיט אסון על הפיצוציות.

מרגע שנודע על פיזור הכנסת, ניהלו גליק וכבל קרב של ממש כדי שהחוק יספיק לעלות היום להצבעה, מפני שזהו השבוע האחרון שבו הכנסת מאשרת חוקים – וכל חוק שלא יאושר כעת, יצטרך לחזור להליך מייגע של חקיקה.

החוק עבר ברוב של 45 ח"כים, כאשר חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) הצביעה נגד – וזאת בשל הפטור שקיבלו העיתונים המודפסים: "הצבעתי נגד בגלל הכתם שעל החוק וזו החרגת העיתונות. אסור היה להחריג את העיתונות, אבל כולם מפחדים מהם אז אני לא מפחדת מהם. אני אדאג לכך שבסופו של דבר לא יחריגו את העיתונים".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות