מחיקת רישום פלילי - האם זה אפשרי?

מחיקת רישום פלילי – האם זה אפשרי?

מחיקת רישום פלילי נראית לרבים כבלתי אפשרית, אבל זה לא כך. שווה לעשות את הבירורים ולהשקיע את הכסף, כדי לא להישאר עם תיק פלילי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

רישום פלילי הוא לכאורה "כתם לכל החיים" שלא ניתן להיפטר ממנו. הוא גם עלול להפריע לחיים הפרטיים בדרכים רבות. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות בנידון! רישום פלילי איננו סוף פסוק.

מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן

ראשית, ישנה מחיקת רישום משטרתי בשל חלוף הזמן וכאן מדובר למעשה על שתי תקופות, האחת אחרי השנייה. עם הרישום הפלילי נקבעת תקופת התיישנות, שהאורך שלה הוא בהתאם לנסיבות. בתום תקופה זו, המידע על הרישום יהיה נגיש רק למספר קטן של גופים. בהקשר זה של מחיקת רישום פלילי משטרת ישראל היא דוגמה לאחד הגופים האלה. עשר שנים לאחר תקופת ההתיישנות, רשימת הגופים שלהם מותר לצפות במידע זה תצטמצם עוד יותר. כפי שהבנתם, זו לא ממש "מחיקה", אבל כל זה בהחלט עשוי להקל על האדם שבו מדובר ולסייע לו לשקם את חייו ולפתוח דף חדש.

מחיקת רישום פלילי ללא הרשעה

גם אם אין הרשעה בתיק פלילי, עדיין ישנו רישום, שמעיד על מעורבות בתיק כזה. כך שכתם מסוים עשוי להישאר, אשר יעלה חשדות לגבי אותו אדם. מה גם, שישנם מקרים בהם האדם אכן אשם ואף מחויב בעונשים קלים מסוימים, אך בית המשפט מחליט על "אי הרשעה". זה יכול להיות למשל, בנסיבות שבהן אין עבר פלילי קודם. גם גורמים נוספים נלקחים בחשבון, כגון המידה שבה ההרשעה תשפיע על האדם לרעה. מבחינת מחיקת רישום פלילי ללא הרשעה, קחו בחשבון שאחרי חמש שנים מפסק הדין, ישנה התיישנות.

מחיקת רישום פלילי – נשיא המדינה

מבחינת מחיקת רישום פלילי נשיא המדינה הוא גורם נוסף שניתן לעתים לקחת בחשבון. במקרים בהם הרישום הפלילי מתייחס לכך שבית המשפט מצא אתכם אשמים בדבר מה ולא עברה תקופת התיישנות ומחיקה, ניתן לבקש חנינה מהנשיא. החנינה היא בעצם קיצור תקופת ההתיישנות או המחיקה של הרישום. אפיק פעולה זה עולה על הפרק, רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות.

מחיקת רישום פלילי משטרת ישראל, חיילים, עברות תנועה ועוד

עוד כמה נקודות מעניינות שכדאי לדעת בהקשר זה, הן:

  • מה זו עברה פלילית? – סוגים רבים של עבירות מוגדרות כעבירות פליליות, כולל עברות תנועה מסוימות.
  • מה לגבי חיילים? – יש הליך מיוחד, של מחיקת רישום פלילי למי שמתגייסים לצה"ל, לגבי עבירות שהם ביצעו לפני הגיוס.
  • דו"ח על מצבכם – ניתן לפנות למשטרת ישראל, בכדי לקבל דו"ח עדכני על מצב הרישום הפלילי שלכם ("תעודת מידע פלילי").

מחיקת רישום פלילי – שתי הבהרות חשובות

בין הפלילי למשטרתי

יש "מרשם פלילי" וישנו "רישום משטרתי" וחשוב לדעת שאלה שני דברים שונים. המרשם הפלילי הוא מאגר המידע שלגביו אנו מתייחסים במאמר זה. רישום משטרתי לעומת זאת, הוא רק רישומים פנימיים שונים של המשטרה, לצורך עבודתה השוטפת.

התיק סגור, אבל יש רישום?

ייתכן מצב, שבו תיק נסגר מסיבה כלשהיא (כגון "חוסר עניין לציבור"), אבל נשאר רישום פלילי לגביו.

מדוע זה חשוב כל כך?

ייתכן שאינכם מודעים, למלוא הנזק הפוטנציאלי של רישום פלילי על החיים לאחריו. הכוונה, גם מעבר לנזקים מובנים כגון מאסר בפועל או קנס כבד. רישום פלילי עשוי לפגוע בין השאר ב:

  • קבלה לעבודה – רישום כזה עשוי לפגוע בקבלה לעבודות מסוימות.
  • מקצועות חופשיים מסוימים – גם אם אתם לא מתכוונים להתפרנס כשכירים, עדיין הרישום הפלילי עשוי להפריע, במסגרת מקצועות מסוימים. רישום כזה מפריע לרישום המקצועי שמחויבים בו עורכי דין, רופאים ורואי חשבון,
  • קבלת נשק – היכולת שלכם להוציא רישיון לנשק.
  • חופש התנועה – היכולת להיכנס למדינות שונות במסגרת טיול בעולם.

רישום פלילי עשוי לפגוע גם ביכולת לנהוג ברכב ציבורי, בהליכי אימוץ ועוד.

כיצד עורכי דין מסייעים?

עורך דין שעוסק בתחומים הפליליים, לרוב יעסוק בתחומי משנה רבים של תחום זה. לא רק במחיקת רישום פלילי. למשל, סביר שהוא גם יציע שירותי עורך דין מעצרים, ייצוג בהליכי שימוע וליווי בחקירות. בין אם מדובר ספציפית במחיקת רישום פלילי או כללית בטיפול במקרי הסתבכות עם החוק, עורך דין שמתמחה בתחום הפלילי עשוי להיות חשוב ביותר להתפתחות הדברים עבורכם. ניסיונו ומקצועיותו, יכולים לעשות הבדל גדול למדי. אם כי חשוב לסייג זאת ולהזכיר, שלא הכל נמצא בידי עורך הדין. למעשה, מדובר בתחום מורכב, בו מעורבים המשטרה, בתי המשפט, נפגעי העבירה ועורכי דינם וגורמים נוספים.

מורכבות זו, היא חלק מהסיבה לכך, שחיוני שיעמוד לצידכם מקצוען של ממש. כמובן, זה חייב להיות עורך דין אשר מתמחה בתחום הפלילי. זאת, מאחר שתחום זה, כמו תחומי התמחות אחרים בעריכת דין, עשיר בחוקים, נהלים, מוסכמות ופרטי פרטים משלו. ישנם גם מונחים מיוחדים לתחום זה, שגם אתם תיתקלו בהם אגב, כגון "מעצר ימים" או "חלופת מעצר". כך שדרוש מי שמנוסה בכך ספציפית, אשר ראה כבר לא מעט מקרים דומים לשלכם, מבין כיצד מתנהלות המערכות השונות שמעורבות בעניין וכן הלאה.

1
נגישות